Heisann.
Jeg har bestilt en gummimatte til en arbeidsbenk og lurer på om noen har en god idé om hvordan man deler den i mindre deler?
Å skjære med kniv går jo knapt i en seig, tykk gummimatte?

Tips på feste mottas også med takk? Skru eller lime med en slags 2-komponentslim?

mvh /H
 
Stikksag? Tigersag? Sirkelsag? Senkesag?

Du skjønner hvordan jeg tenker tror jeg...
 
Det jeg sett er at enten legge en distanse under og over, typ klemme teppet mellom to lekter og deretter skjære med tapetkniv. Eller bare legge teppet på en kryssfiner eller lignende og bruke en metallinjal eller regel og så skjære gjentatt med tapetkniv.

Stikksag vil vel gjøre ganske stygg kant? :thinking:
 
  • Liker
nimhed
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det jeg har sett er å enten legge en avstand under og over, typ klemme matten mellom to lekter og deretter sage med tapetkniv. Eller bare legge matten på en kryssfiner eller lignende og bruke en metallinjal eller lekt og så skjære gjentatte ganger med tapetkniv.

Stikksag gir vel ganske stygg kant? :thinking:
Med kraftig blad så fungerer det nok rett bra (om man er forsiktig). Jeg hadde dog tatt dykkverktøyet.
 

Beste svar

12 mm stallmatte har jeg skåret med en god brytebladskniv. Man må skjære flere snitt og med litt olje så binder ikke bladet mot gummimatten. Det hjelper om man legger matten på en plate og skjærer langs kanten for da åpner snittet seg og man kan dessuten skjære gjennom matten når man først har kommet så langt.
 
  • Liker
hakan_975
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
12 mm stallmatte har jeg skåret med en bra brytebladskniv. Man må skjære flere snitt og med litt olje så binder ikke bladet mot gummimatten.
Akkurat så gjorde jeg, det gikk som smør!!
Så en skarp tapetkniv (typ Stanley Fatmax eller lignende) skjærer en hard gummimatte uten problem (hvis noen flere har samme funderinger)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.