Hei,
Jeg planlegger å bygge en bod på Värmdö utenfor Stockholm som skal isoleres med hampkalk. Jeg hadde tenkt å begynne 1. juli men ligger etter i planleggingen av byggingen min, så nå sikter jeg på å bygge rammen i august, og at det sannsynligvis vil gå over til september siden jeg er uerfaren og gjør det deltid, og det jeg har lært av det lille jeg har bygget, er at det aldri blir ferdig i tide. Det får rett og slett ta den tiden det tar, men problemet er at hampkalk ikke bør støpes når det er for kaldt eller vått. Man vil dessuten helst støpe veggene, fylle taket med hamp, og til slutt legge taket.
Siden tiden begynner å renne ut har jeg begynt å lage en plan B. Hvis det ikke går å støpe i høst, gjør jeg det til våren, og da ville jeg sette pris på råd om hvordan jeg skal beskytte rammen gjennom vinteren.
1. Kan jeg la en treramme stå uten tak gjennom vinteren, og hva skal jeg dekke den med i så fall som ikke koster for mye? I verste fall, hvis dette er nødvendig, får jeg legge taket i høst, men det vil jeg helst unngå på grunn av teknikken jeg skal bruke ved støpingen.
2. Bør jeg bruke trykkimpregnert tre eller behandle treverket på annen måte? Går kanskje litt imot hele prinsippet med et naturlig, sunt hus i hamp. Rammen vil være synlig på innsiden av huset.
3. Finnes det noen her på forumet som kan noe om hampkalk og har oversikt over tørketider på høsten?
Tusen takk!