Jeg skal snart til å bygge en trapp og vil prøve å gjøre det så bra men likevel billig som mulig.

Jeg vurderer nå hvordan jeg skal lage trinnene...
Hva tror dere om å skruelim gulvspon på vangstykkene som trappetrinn? Og deretter kle dette med å legge det samme gulvet som jeg har tenkt å legge i første etasje?

Trappen vil bli 900 mm bred og hvis jeg går for tre underliggende vangstykker, bør jo spennvidden bli OK for 22 mm gulvspon. Trappen vil også være helt lukket med opptrinn.

Er det noen som har noen råd eller erfaringer? Risiko for knirk? Hvordan kler jeg best inn trappen etter at jeg har lagt gulvspon?

Begynner å nærme meg at jeg faktisk skal bygge trappen nå.

Kommer til å kjøpe LVL bjelker fra Moelven som vanger, de tilbyr til og med å få dem frest i CNC-maskin.

Men er fortsatt nysgjerrig om noen her har synspunkter på å skru-lime 22 mm gulvspon som trinn- og opptrinn?

Har nå faktisk bygget trappen og tenkte jeg skulle dele resultatet med dere. Det ble LVL-S bjelker til repos (45x200) og vangstykkene (45x300) og deretter 22 mm gulvspon til trinn og stusstrinn.

Først så skrudde jeg spon- og gipsplater på de omsluttende veggene samt skrudde bjelkelag for reposet, på reposet skrulimmet jeg også gulvspon:
Bygging av trapp med LVL-S balker, vangstycker og golvspån, provisorisk rekkverk, viser verktøy og materialer, sett fra trappegangen med stige i hjørnet.

Under konstruksjonen av en trapp med synlig treramme og et byggeplannivå i tre. Verktøy og materialer på bakken under.

Deretter kappet jeg til alle 6 vangstykkene, lagde en mal av en sponplate først for å sjekke at jeg hadde målt riktig:
Sirkelsag og treplate på arbeidsbukker i verksted, omgivende trestabler og verktøy, lys fra gulvlampe, konstruksjon av trappetrinn.

Etter det så reglet jeg opp veggen som blir mellom trappedelene, satte på plater og skrudde fast vangstykkene for den øvre trappen:
Bygging av trapp med vangstykkene på plass, omgitt av gipsskiver, en stige på høyre side og verktøy og materialer på gulvet.

Så isolerte jeg veggen og satte plater på den andre siden:
Bygge av trapp med isolerte vegger og synlige trekonstruksjoner, viser trappevangstykkene og en uferdig lagringsplass under.

Deretter monterte jeg vangstykkene for den nedre trappendelen samt skrudde og limte stusstrinn av 22 gulvspon:
En nylig bygget trapp sett ovenfra, med synlige vangstykketrammer og et midlertidig rekkverk. Byggematerialer og verktøy er synlige på gulvet.

Etter det skrudde og limte jeg 22 mm gulvspon som trinn. Samt monterte en midlertidig rekkverk:
En tretrapp under konstruksjon med synlige LVL-S-bjelker og golvspån, omgitt av gipsskiver. Provisorisk rekkverk er montert.

Under bygging av en tretrapp med innsyn til rør og ledninger på veggen bak. Det midlertidige rekkverket montert.

Under trappen blir det et lite lager:
Under bygging av trapp i kjeller, sett fra siden. Vegger er dekket med gipsplater, og det er synlige ledninger og verktøy på betonggulvet.

Resultatet ble veldig bra. Trappen er utrolig stødig og føles veldig komfortabel å gå i. Etter dette skal jeg kle inn trappen med Pego Sensation og deres 5-i-1 profiler som blir perfekt for trappenes.

Gjenstår å se hvordan trappen står seg over tid, jeg får vel komme tilbake til denne tråden med noen års mellomrom og oppdatere :crysmile:

Sist redigert:
  • Liker
  • Elsker
Klass0n og 6 andre
  • Laddar…
Ser veldig fint ut, vurderer å gjøre en lignende løsning, har du flere bilder av byggeprosessen og hvordan det ble, hvordan kledde du den inn senere, med parkettgulv?

Har jo helt glemt å lage et innlegg om ferdig resultat! Hele trappen er lagt med samme Pergo sensation gulv som jeg la i overetasjen. Det gikk veldig smidig og trappen er utrolig stiv og stille. Det eneste negative som kan bli et problem er at for å få det til med pergos 5-i-1 list.

På selve avsatsen i overetasjen må man starte med en full bredde på den raden av gulvet, samt at man må legge gulvet i en retning vinkelrett mot trappen. Så man kan ikke kløyve den første raden, noe som kunne gjøre at man får en veldig smal bit som siste rad om rommet er den bredden. Jeg hadde flaks og klarte meg bra til tross for alt, men det var ikke noe jeg hadde tenkt på før. Det går jo å løse ved å gjøre trappenese på øverste trinn annerledes med en list eller lignende, så har man jo løst det. Fordelen med 5-i-1 list her er jo at man får en helt plan overgang fra opptrinn til inntrinn. Gulvet vi har valgt har veldig grov struktur, så det gir at trappen ikke blir glatt uten man har godt grep.

Her kommer noen bilder jeg tok nå på morgenen, så ganske dårlig lys.
Trapp med laminatgulv i eikemønster, installert med Pergo sensation. Trappen er solid og har en grov struktur som gir godt fotfeste.
Trappetrinn belagt med Pergo Sensation-gulv, viser detaljert trestruktur og farge i dårlig lys.
Lukket opp av en tretrapp dekket med Pergo sensation gulv, viser detaljene i treverket.
En hvit trapp med tretrinn og Pergo-gulv, sett fra toppen av trappen. Veggen er grå, og lyset er dempet. Trappegelenderet er hvitt.
Trapp av lys tre med hvite rekkverk og håndtak, lagt med Pergo gulv, sett ovenfra.
Lystrapp med Pergo-gulv i treutseende, sett ovenfra. Trappen har håndlister og skarpt lys, noe som gir en elegant og moderne finish.
Grå trapp med Pergo-gulv og tre-rekkverk ved siden av en hvit dør. Veggklokke over døren, moderat belysning i rommet.

Sist redigert:
  • Liker
RoTe og 4 andre
  • Laddar…
Toppen! Takk for svar ble virkelig super fint! Et lite oppfølgingsspørsmål, hva er det for en hvit liten list du har satt i kanten av trappen mot veggen? Vurderer sterkt å gjøre samme løsning som deg👍

S Surfers skrev:
Toppen! Takk for svar ble virkelig super fint! Et lite oppfølgingsspørsmål, hva er det for hvit liten list du har satt i kanten av trappen mot veggen? Vurderer sterkt å gjøre samme løsning som deg👍
Det er en akrylfog. Etter mange forskjellige ideer på å gjøre overgang fra trapp til vegg så føltes en fog som den mest diskrete løsningen. Det ble bra!

fint👍👍

S Surfers skrev:
snyggt👍👍
Det har fungert vinter og sommerklima nå uten å sprekke noe sted. Får vel se hvordan fugemassen står seg over tid. Men min tanke er jo at trappen ikke skal bevege seg mer enn at fugemassen klarer det. LVL-bjelker, spon og laminat er den jo bygget av så får se.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.