Hei!
Jeg har en døråpning (innerdør) hvor den ikke passer i det hele tatt slik det er møblert nå, og tenkte å lukke den. Jeg kom frem til at den enkleste måten ville være å gipse over hele veggen (3,6 m lang vegg) slik at døråpningen fortsatt finnes dersom jeg en dag møblerer om og vil åpne opp igjen. Dessuten slipper jeg problemer med å forsøke å matche inn strukturveven som jeg tror er vanskelig å finne.
Så til mitt spørsmål, hvor mange lag gips og hvor tykk gips trenger jeg for dette?
Rent spontant tenker jeg at det er bedre å kjøre med to gipsplater for å minimere risikoen for at noe lager hull på gipsen der døråpningen var tidligere?
På veggen vil jeg deretter sette opp en TV, dog der den eksisterende veggen allerede er. Den veggen består i dag av en gipsplate oppå en sponplate (eller lignende). Er dette mulig om jeg bruker to lag gips? Altså tre lag gips + spon totalt?
Noen andre tanker/idéer?
Jeg har en døråpning (innerdør) hvor den ikke passer i det hele tatt slik det er møblert nå, og tenkte å lukke den. Jeg kom frem til at den enkleste måten ville være å gipse over hele veggen (3,6 m lang vegg) slik at døråpningen fortsatt finnes dersom jeg en dag møblerer om og vil åpne opp igjen. Dessuten slipper jeg problemer med å forsøke å matche inn strukturveven som jeg tror er vanskelig å finne.
Så til mitt spørsmål, hvor mange lag gips og hvor tykk gips trenger jeg for dette?
Rent spontant tenker jeg at det er bedre å kjøre med to gipsplater for å minimere risikoen for at noe lager hull på gipsen der døråpningen var tidligere?
På veggen vil jeg deretter sette opp en TV, dog der den eksisterende veggen allerede er. Den veggen består i dag av en gipsplate oppå en sponplate (eller lignende). Er dette mulig om jeg bruker to lag gips? Altså tre lag gips + spon totalt?
Noen andre tanker/idéer?
Letteste måten er vel bare å sette et fint draperi over døren, men jeg vet at det ikke var spørsmålet ditt. Kan du ikke finne reglene i veggen for å feste opp tv-en på?
Et annet alternativ er forresten å la døråpningen bli en kjempefin innebygd hylle der man kan plassere pyntegjenstander eller DVD-er, sette bilder eller så hvis man ikke tilfeldigvis har noen bøker til overs.
Et annet alternativ er forresten å la døråpningen bli en kjempefin innebygd hylle der man kan plassere pyntegjenstander eller DVD-er, sette bilder eller så hvis man ikke tilfeldigvis har noen bøker til overs.
Jeg har hatt et draperi nå i et par år, men det blir aldri ordentlig pent :/ Dessuten så trengs en liten bit av døråpningsflaten til TV, så noen hylle blir nok ikke så bra heller.
Jeg forstår, et siste forslag for å spare deg for så mye arbeid - kan du ikke sette TV-en på et stativ som i gamle dager? Så du slipper all ombygging? Det finnes ganske stilige og praktiske slike som jeg selv vurderer ...
Hei!
Gjorde det samme selv. Men med en enkel gipsskive, regelte litt lett i døråpningen før......
Gjorde det samme selv. Men med en enkel gipsskive, regelte litt lett i døråpningen før......
Skulle ha gjort som Mercruiser. Regl litt i døråpningen, kanskje legge en ekstra gipsplate akkurat der om det får plass, så kjøre med enkelgips over hele. Men, hvordan ser det ut på andre siden av døren?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, det hadde vært interessant å vite!B Bassrunner skrev:
Hva er det for et rom der, hvor tykk er veggen, hvordan er dørkarm og -fôr laget?
Kanskje et bilde også.
For jeg synes det virker overkill å sette ny gips på hele veggen. Hvor stor er den for resten?
Ja det er kanskje mer passende å sette noen regler i åpningen og så bare en plate gips oppå. Blir nok litt billigere også.
Veggen er ca 2.4m x 2.7m så ikke så veldig stor.
På andre siden av veggen er kjøkkenet og også der kommer jeg til å sette opp gips.
Har dessverre ingen bildet på det hele akkurat nå.
EDIT: veggen er ca 10cm tykk. Tar jeg av listene så er alt i nivå med veggen.
Veggen er ca 2.4m x 2.7m så ikke så veldig stor.
På andre siden av veggen er kjøkkenet og også der kommer jeg til å sette opp gips.
Har dessverre ingen bildet på det hele akkurat nå.
EDIT: veggen er ca 10cm tykk. Tar jeg av listene så er alt i nivå med veggen.
Klikk her for å svare