33.592 lest ·
7 svar
34k lest
7 svar
Dekke stygg ytterdør med tynn plate - MDF, kryssfiner, panel, annet?
Hvis jeg har en vanlig ytterdør som jeg synes er stygg, og i stedet vil dekke med en slett plate, hva skal jeg da bruke? Platen trenger jo ikke å bidra med noe stivhet, og jeg vil jo at platen skal være så tynn som mulig, gjerne 2-4 mm. Hva skal jeg bruke, MDF, kryssfiner, panel, annet?
Utsiden eller innsiden? Jeg hadde en dør hvor den forrige eieren hadde erstattet utsiden med 4mm plywood. Det var ikke pent, og jeg erstattet døren da den holdt på å falle i biter. Hva er problemet med den nåværende døren? Går det ikke an å male den? Det vil bli vanskelig å holde en så tynn plate som 4 mm jevn hvis du ikke kan lime hele overflaten.
Lime hele overflaten er nok ikke noe problem, skal jeg bruke vanlig trelim eller PL400 eller noe annet?
Problemet er at jeg vil finne en billig ytterdør, og de fleste billige ytterdører har stygge sporfreste mønstre og jeg ville da erstatte hele forsiden med noe som ligner husets øvrige dører. Veldig få billige ytterdører er helt glatte.
Problemet er at jeg vil finne en billig ytterdør, og de fleste billige ytterdører har stygge sporfreste mønstre og jeg ville da erstatte hele forsiden med noe som ligner husets øvrige dører. Veldig få billige ytterdører er helt glatte.
Til døren jeg bygget brukte jeg polyuretanlim. Det tåler fukt ganske bra. Vanlig trelim (PVAC) finnes både som inne- og utekvalitet, men det har likevel ganske begrenset fuktmotstand. Problemet er å få presstrykk på hele overflaten. Har du tilgang til en finérpresse er det ingen problemer. Hvis ikke kan du legge den nylimte døren i en lufttett sekk og koble til en vakuumpumpe. Det gjorde jeg, og hvis man får det tett nok holder det som presstrykk. Eventuelt kan du legge en sponplate mellom den pålimte platen og vakuumsekken for å unngå at eventuelle ujevnheter går gjennom platen.
Klikk her for å svare