M
Har nettopp fått hjem ca. 600 løpemeter trykkimpregnert trevirke til vår fremtidige terrasse. Saken er at terrassen kanskje ikke blir ferdig nå i juni. Er det noen fare med å la trevirket ligge på vår singel oppkjørsel, eller bør jeg dekke over trevirket? Funker en vanlig presenning?

Dekk over, men sørg for at presen ikke slutter tett. Beskyttet mot fuktighet, men ventilert, er den beste måten å lagre virke på.

Trykt treverk trenger du ikke dekke til og du skal vel uansett skru det fast i sommer?

Mikael_L
Dekke over trykt er vel unødvendig (luksuriøst).

Men litt luftig har det godt av, dvs ikke direkte på bakken og litt strø i trelastbunten, f.eks. i annet hvert trelastlag.

ps, fikk du en sirkel- og stikksag ... ;)

Nei, trykkimpregnert treverk trenger du ikke dekke. Men det kan jo ha blitt vått og tyngre den dagen du skal jobbe med det. I den forbindelse ville jeg dekket det av bekvemmelighetsgrunner.

Mikael_L
Det er jo kanonbra om det er skikkelig vått og tungt når man legger terrassegulvet. Da trenger man ikke montere med avstand mellom bordene. ;) :D :p

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Dekk til hvis det kommer til å ligge noen uker. Solen tørker raskt ut de ytterste lagene av treverket, noe som betyr at de vil begynne å vri seg og du kommer til å banne når du senere skal skru tørt, sta terrassebord. En lett presenning koster ikke mange kroner. Terrassebord skal ikke tørkes og luftes før det legges på plass.

Mikael_L
ab-cd skrev:
Dekk til om det kommer til å ligge i noen uker. Solen tørker raskt ut de ytterste lagene av treverket, noe som betyr at de vil begynne å vri seg, og du vil banne når du senere skal skru tørt, sta terrassebord. En lett presenning koster ikke mange kroner. Terrassebord skal ikke tørkes og luftes før det legges på plass.
Makes sense

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
B
Jeg kan bare bekrefte det Mikael skrev. Glemte å dekke til virket jeg kjøpte som nå har ligget et par uker i solen, og når jeg la noen bord merker jeg at 120mm-bordene fra øvre lag er ca 5mm smalere enn lagret under.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.