Hei alle sammen!

Jeg har en uinnredet kjeller som tidligere eier har gravd ut selv. Det er en solid konstruksjon, men taket er helt "røft" så det er synlige bjelker, og det sitter gamle planker mellom bjelkene som holder oppe isolasjon m.m. Fra disse plankene faller det ned en masse grus og elendighet, noe som gjør at kjellergulvet konstant er grusete.

Vi har nå en tanke om å prøve å rydde opp der nede for å kunne sette opp litt lagringshyller m.m. Dvs. ikke et innredet rom eller lignende, men jeg vil gjerne få stoppet alt rusk som faller ned. Jeg tenkte først på vindsperre, men er redd for at det kanskje blir for tett? Det beste ville vært om jeg kunne ha noe som er ganske luftig, men likevel tett nok til å stoppe støv og skitt... Type tynn fiberduk eller noe.

Jeg vurderte å sette opp denne duken (hva det nå blir) og så sette opp glisepanel med en centimeters åpning mellom for å få litt himlingsfølelse... Riktig eller feil?

Ingen som har tanker på hva jeg kunne bruke, eller om jeg skal gjøre på en annen måte?

Alle tanker tas imot med takk! :-)

Bruk vindtett duk eller vindsperre. Det er veldig diffusjonsåpent (det "puster"), men derimot lufttett og således støvtett. Ingen fare for at det blir for tett! Bare kjør på!

Vil man gjøre det ordentlig så er det vel å rydde ut alt som ligger i bjelkelaget for å fylle på med ekte isolasjon. Man kan jo undre seg over hvor grus kommer fra.

Takk for svaret vectrex!

Ifølge opplysninger fantes det bare en liten kjeller da huset ble bygget for over 100 år siden. Tidligere eiere gravde ut kjelleren slik at den er under hele huset og sparte ikke på de nye kjellerveggene som han støpte på stedet. De er mellom 70-100 cm tykke.

I forbindelse med dette har han da satt planker under bjelkene og presset inn isolasjon, og i løpet av årene har vel grus kommet ned fra det nakne tregulvet i kjøkkenet og ned i mellombjelkelaget. Nå er det heldekkende laminat i kjøkkenet, så forhåpentligvis kommer det ikke ned mer grus og skitt... ;-)

Men er enig i at det riktige ville være å rive ned det gamle og rense ut for å isolere på nytt, det er jo ikke så store områder det gjelder akkurat nå. Får se hva jeg gjør!

Som oppdatering kan jeg nevne at jeg bestemte meg for å rive ned alt... Fy f*n så det støvet! Det var ingen isolasjon i det hele tatt, bare gammelt murpuss og små teglesteinbiter. Det lå et 7 cm lag av dette oppå plankene som jeg skulle rive ned, og nå ligger alt på gulvet og det blir til å bære det opp fra kjelleren med bøtter! *sukk*

Som prikken over i-en så støvet det såpass at det trakk inn i overetasjen og hele huset fikk et meget fint lag med støv. Hadde det vært jul fortsatt så kanskje man fått litt julestemning av denne "snøen" men så er jo ikke tilfelle! ;-)

Nåvel, ryddet og denne uka får jeg bære opp grusen og sette i gang med isolasjonen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.