Hei!

Jeg skal dekke vår gamle furutrapp (innendørs) med gips. Jeg har stålreglet veggen A (se bilde) CC 60 og skal nå skaffe gips. Mitt spørsmål er litt hva dere anbefaler for lengder. Som dere kan se i bildet er det 3154 mm fra overkant på håndløperen ned til vangen. Jeg har sett at det finnes gipsplater med lengder opptil 3600.

Skal jeg kjøpe lange gipsplater slik at jeg slipper en skjøt?
I så fall hvor får jeg tak i disse lengdene (3200 og oppover)?

Eller skal jeg kjøpe standard og skjøte?

Tips mottas takknemlig!

Mvh
Mattias

• Illustrasjon av en innendørs furutrapp med vertikalt rekkverk, og en vegg (merket A) som er 3154 mm fra toppen av rekkverket til trappens underside.
Personlig ville jeg skøtt. Gips som er 3600mm lange er ikke så morsomme å jobbe med. De blir veldig tunge og hvis man er uheldig, kan man knekke dem.

P
Som sagt, en 1200-plate som er 3600 lang veier nærmere 40 kg og blir utrolig klumpete å håndtere. Ettersom du uansett må skjøte, kan du i stedet bruke plater som er lettere å håndtere, f.eks. 1200x2000 mm.

Takk for tipsene!

Jeg går nok for noe passe langt.
Spesielt når man skal ned med elendigheten i en trapp slik blir det ekstra hyggelig....

/Mattias

ACME skrev:
Som sagt, en 1200-plate som er 3600 lang veier nærmere 40 kg og blir skikkelig bynglig å håndtere. Fordi du uansett må skjøte kan du i stedet bruke plater som er lettere å håndtere, f.eks. 1200x2000 mm.
Bynglig?? Ikke helt vanlig ord. Forstår betydningen tydelig, men har aldri hørt ordet. :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.