5.324 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Dekke betongvegg med gips - Hvorfor?
Side 1 av 2
Hei.
Jeg kjøpte et mursteinhus fra 1958. Fyren jeg kjøpte det av hadde nettopp totalrenovert stedet med tanke på salg, noe som selvfølgelig ble gjort "penest mulig til lavest pris" med snarveier og lavbudsjettmaterialer.
Samtlige yttervegger har betong på innsiden som er malt. Dette med én vegg som er et unntak - Der sitter en gipsplate utenpå betongen med underliggende fuktbeskyttelse/plast. Bør man bekymre seg for dette unntaket, at man har skjult fukt/skader eller annet bak gipsen, eller er dette en "normal byggteknikk"? Akkurat denne veggen er i underetasjen.
mao - Bør jeg rive opp hele gipsveggen bare for å forsikre meg om at det ikke er noe lurt bak?
Hilsen
Andreas
Jeg kjøpte et mursteinhus fra 1958. Fyren jeg kjøpte det av hadde nettopp totalrenovert stedet med tanke på salg, noe som selvfølgelig ble gjort "penest mulig til lavest pris" med snarveier og lavbudsjettmaterialer.
Samtlige yttervegger har betong på innsiden som er malt. Dette med én vegg som er et unntak - Der sitter en gipsplate utenpå betongen med underliggende fuktbeskyttelse/plast. Bør man bekymre seg for dette unntaket, at man har skjult fukt/skader eller annet bak gipsen, eller er dette en "normal byggteknikk"? Akkurat denne veggen er i underetasjen.
mao - Bør jeg rive opp hele gipsveggen bare for å forsikre meg om at det ikke er noe lurt bak?
Hilsen
Andreas
Jepp. Det er nøkkelspørsmålet.... Hele huset er nyrenovert, men det er bare akkurat denne veggen som er dekket.
Hele veggen ligger over bakken, men jeg vet at man tidligere hadde bygd opp et bedd som lå direkte mot ytterveggen... ca. 50cm høy.
Hele veggen ligger over bakken, men jeg vet at man tidligere hadde bygd opp et bedd som lå direkte mot ytterveggen... ca. 50cm høy.
Om svaret ble som du skriver på et spørsmål om hvorfor, ja da skulle jeg rive veggen med en gang for ikke pokker gjør noen håndverkere noe de ikke har blitt bedt om å gjøre. Tenk om de fikk for seg å mure igjen inngangen så ingen kom inn, ville han svare på samme måte da også? og betale for jobben.
Har de lagt plast bak har den som gjort det mistenkt fukt. En betongyttervegg skal få puste så plasten har sikkert dratt opp fuktnivåene i veggen. Jeg ville tatt det ned, pusset veggen og malt.
Mvh,
Anders
Mvh,
Anders
Takk for alle svar.
Virker helt klart tilstrekkelig skummelt for å rive det.....til tross for at det blir et kjempeprosjekt for meg...Har liksom tommelen fullstendig midt i hånden.
Jeg river, og håper at det ikke gjemmer seg noe større saneringsarbeid bak.
Virker helt klart tilstrekkelig skummelt for å rive det.....til tross for at det blir et kjempeprosjekt for meg...Har liksom tommelen fullstendig midt i hånden.
Jeg river, og håper at det ikke gjemmer seg noe større saneringsarbeid bak.
Hvis det finnes fukt der, vil det vise seg i fremtiden, og da er løsningen å rive veggen og pusse. Men risikoen er at du har en frisk vegg uten fuktproblem, og da har du revet i unødvendig. Mitt forslag, vent og se. Det finnes sikkert andre prosjekter som er bedre å bruke tiden på.
Fant plasten og stenderne når jeg monterte en apparatboks der tidligere....
Kanskje jeg ikke trenger å rive hele veien....Vurderer å sage opp en kvm hull for å se...bør være enkelt nok for meg å deretter lappe igjen.
Alternativt kjøpe en fiberoptisk kamera for å bore opp et par hull og se...andre forslag?
Jeg er kanskje ekstra nervøs...dels fordi rommet er i underetasjen, og der sover småbarna, samt at i underetasjen virker det som det er konstant 6-7% mer luftfuktighet enn i overetasjen.
Kanskje jeg ikke trenger å rive hele veien....Vurderer å sage opp en kvm hull for å se...bør være enkelt nok for meg å deretter lappe igjen.
Alternativt kjøpe en fiberoptisk kamera for å bore opp et par hull og se...andre forslag?
Jeg er kanskje ekstra nervøs...dels fordi rommet er i underetasjen, og der sover småbarna, samt at i underetasjen virker det som det er konstant 6-7% mer luftfuktighet enn i overetasjen.
Sist redigert:
Forklaringen kan kanskje være så enkel som at man legger lekter for å kunne trekke litt el-rør. Om plasten skal være der eller ikke kan man jo tenke på - på en lettbetongvegg skal den ikke være der, men hva er anbefalingen på en betongvegg? Ring noen isolasjonsprodusenter og spør. Mange legger nok plasten der fordi det er slik man "normalt" gjør. Med andre ord, tror jeg man skal ligge litt lavt med konspirasjonsteoriene...