Vårt hus ligger på en høyde. For øyeblikket har vi en inngang/terrasse delvis på taket av et lager som ligger i høyde med den nedre sokkeletasjen. Vi ønsker å forlenge lagertaket (=tomten utenfor inngangsetasjen) og samtidig lage en carport.

Likeledes har vi et annet sterkt skrånende område i hagen hvor vi ønsker å utnytte tomten bedre ved å bygge en lignende "balkong". Av ulike årsaker fungerer det ikke å fylle ut marken, dels ligger det dumt til og dels er det en høy fallhøyde.

Min tanke er at det ikke bare skal være to store terrassegulv som bygges, men at man skal ha mulighet til for eksempel å ha gressplen oppå, så en form for betongplate er et ønske, men jeg mistenker at det blir en mye dyrere variant? Hva kreves for å lage en slik konstruksjon? Kan man henvende seg til en byggmester direkte eller bør man få laget en form for konstruksjonstegning for å være sikker på at det blir en gjennomtenkt konstruksjon?

1 Trolig trenger du byggetillatelse

2 Henvend deg til en konstruktør så det blir riktig.

I
Det kommer helt an på hvor store spennviddene dekke vil få. Under 6 m finnes ferdige btg.bjelker + plater å legge opp som tåler vekten av jord og gressplen. Men... hvis du skal utnytte rommet under dekke, kan du ikke bare legge det 'rett av' og legge på jord osv. Da må du først gjøre en avretting på platene som fyller skjøtene. På avrettingen en fuktsperre, og på fuktsperren et selvdreinerende stein-/gruslag før du legger på jorden. (Kalles built-up-belegg.)

Google dette begrepet, så finner du skisser og instrukser.

Sjekk deretter betongstøperiene i nærheten. Eller Google etter ERGE-dekke og lignende.

aha, kjempebra, takk for tips! Dette burde en byggmester klare rett av synes jeg.

Og byggetillatelse må vi ha men siden det er relativt enkle konstruksjoner i hagen så antar jeg at det holder med håndtegnede skisser med målene, det pleier det å gjøre når det gjelder terrasser iaf.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.