Hei.
Jeg leter etter et godt databasert planleggingsverktøy for husrenovering.

Man skal kunne skrive inn hovedaktiviteten, for eksempel renovere kjøkkenet, og deretter bryte det ned i underaktiviteter.
Man skal kunne legge inn avhengigheter mellom både hovedaktiviteter og underaktiviteter, for eksempel at kjøkkengulvet må legges før kjøkkenskapene monteres. :-)

Så vil man jo kunne knytte nødvendige materialer/verktøy til hver underaktivitet som deretter blir sammenstilt for hver hovedaktivitet.
Deretter vil man jo kunne få det ut som en fin innkjøpsliste. Så når man drar til Byggmarknad så skriver man ut innkjøpslisten og får ut nødvendig materiale for alle forskjellige aktuelle hovedaktiviteter (Renovere Kjøkken, Nytt gulv i Hallen, Bygge ut inngangspartiet, Bygge Ark, Isolere loft, Legge Datanettverk, osv). :-)

Kostnadssammenstillinger mm hadde vært fint.

Ja du, og når vi først ønsker, vil jeg ha tilbake min stjålne båt. ;)

Kanskje kan det gå for en spesifikk hustilvirker å utvikle et slikt program med webbasert grensesnitt. Hvor mange takoppløft skal man ta hensyn til? Hvor mange leverandører av kjøkkeninnredning? Jeg forutsetter at du tuller aprillo noen uker for tidlig. :)

MS Project er et generelt prosjektplanleggingsprogram. Det bør klare det du krever, men spørsmålet er selvfølgelig om det er verdt bryet å lære seg når det bare gjelder en enkelt renovering. Om du ikke allerede er vant til å arbeide i Project er det nok ikke det du søker. Og om du kan Project hadde du vel ikke stilt spørsmålet her...

Uj, uj...... om du fikser et sånt verktøy er det nok ikke så vanskelig å selge det......

Personlig tror jeg det er vanskelig å lage et verktøy som går ned til så detaljert nivå uten at det blir uhåndterbart å oppdatere det. Tenk for eksempel skruer. Skal du hver dag du bygger sjekke inn de skruene som har blitt brukt så innkjøpslisten blir riktig neste gang?
Trelast likt, det blir noen biter til overs fra et prosjekt, som passer utmerket i det neste. Skal man føre bok over det også da?

Som en sammenligning vet jeg at jeg prøvde å bruke Viktklubb.se for å gå ned i vekt. Men det forutsatte at jeg hver dag skrev inn nøyaktig hva jeg spiste. Det orker i alle fall ikke jeg å holde på med. Vi skriver en webdagbok om vårt bygge. Den orker jeg oppdatere omtrent en gang i måneden.

Jeg tror det er enklere å planlegge hvert prosjekt i detalj rett før det er tid for å gjøre det. Derimot er den overordnede planen sikkert bra å ha i noen slags verktøy. Vi laget et grovt budsjett i starten og deretter skriver vi inn utgiftene og kobler dem til budsjettobjektene. Naturligvis er det ikke mye som har blitt som vi trodde i starten, men vi får i alle fall en oppfatning av hva alt har kostet. Jeg synes at MS Project er knotete og har brukt Excel.

Jo MS Project er et alternativ men for tungvint synes jeg. Ikke så vant heller med det. Så jeg håper at det finnes et brukervennlig verktøy for husrenoveringsprosjekter.

Det finnes jo for nyprod og bør jo gå å bruke også for ombygging men de program jeg så når jeg hadde et byggefirma som kunde var såpass avanserte og lå prismessig så at de faller bort for en hjemmeoppussing

Ser for meg et web system som gjør det mulig å ha med seg overalt. Burde finnes et marked for dette, kanskje man skulle se på å bygge et. Men tiden ser jo aldri ut til å strekke til.... Spinn gjerne videre på funksjoner osv, så kanskje jeg kunne ta meg tid og overskudd til å sette sammen et.

Lytter....

Programmet du trenger heter Byggsamordnaren og selges av Byggsamverkan AB og koster 6000,- ekskl mva.
Et suverent hjelpemiddel, kan tilpasses til nesten hva som helst! Riktignok tilpasset for proffbruk, men fungerer til alt fra å holde orden på småjobber til å drive store totalentrepriser.
Anbefales varmt!
www.byggsamverkan.se
//Paul

SketchUp.
Gratis på Google.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.