2.316 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Dårlige sagkutt, feil på maskin eller virke?
Hei
Holder på å sage til en trapp av 120mm trall, og når de stående plankene skal gjæreskjæres 45°C så blir det ikke bra, vedlegger bilde.
Har prøvd å vinkle ned sagen 45°C og sage fra både høyre og venstre med samme resultat. Etter det prøvde jeg å sage planken på høykant fra begge sider, men det ble det samme der.
Planken spennes fast av en tvinge som finnes på sagen, og den delen som henger utenfor hviler på et bord for å unngå at det henger fritt.
Sagen er en Makita LS1018L år 2016 med 91mm sagedybde (i virkeligheten klarer den noen millimeter over 95mm)
Irriterte meg ved kjøp på at den voblet ved oppstart, og det ble løst med å plukke bort alle skiver og sagblad, gjøre rent, smøre, samt bytte plass på skivene og rotere skiven 180°C.
Bladet ble byttet til et Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T.
Maskinen er kalibrert med vinkelhake og har saget bra før..
Holder på å sage til en trapp av 120mm trall, og når de stående plankene skal gjæreskjæres 45°C så blir det ikke bra, vedlegger bilde.
Har prøvd å vinkle ned sagen 45°C og sage fra både høyre og venstre med samme resultat. Etter det prøvde jeg å sage planken på høykant fra begge sider, men det ble det samme der.
Planken spennes fast av en tvinge som finnes på sagen, og den delen som henger utenfor hviler på et bord for å unngå at det henger fritt.
Sagen er en Makita LS1018L år 2016 med 91mm sagedybde (i virkeligheten klarer den noen millimeter over 95mm)
Irriterte meg ved kjøp på at den voblet ved oppstart, og det ble løst med å plukke bort alle skiver og sagblad, gjøre rent, smøre, samt bytte plass på skivene og rotere skiven 180°C.
Bladet ble byttet til et Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T.
Maskinen er kalibrert med vinkelhake og har saget bra før..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 innlegg
Blir det ikke sånn når brettet er kupert?
Och?T Tosse skrev:
Har man inte större krav än sådär på kapen kan man ju lika gärna knäcka träbitarna över knät, ungefär där man vill ha av dom.
Givetvis är det något som är knas med maskinen, det beror inte på ev kupning av brädan (som isådant fall skulle visa sig när brädan rätat ut sig eller kupat sig jämfört med läget vid sågning).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 innlegg
Jeg tror som sagt brettet er kupert, så ble det på min gjærsag når jeg saget kuperte brett...
Og?MathiasS skrev:
Og?
Har man ikke større krav enn sånn på kappingen kan man jo like gjerne knekke trebitene over kneet, omtrent der man vil ha de av.
Selvfølgelig er det noe som er galt med maskinen, det er ikke på grunn av eventuell kuving av planken (som i så fall ville vise seg når planken rettet seg ut eller kuvet seg sammenlignet med situasjonen ved saging).
Det er vel klart det avhenger av kuving. Eller hvordan tror du at en roterende sag kunne fått til det der? Ville jo krevd at man flyttet anlegget eller arbeidsstykket under sagingen.
Legg en vinkelhaken eller ryggen på en sag mot virket så ser du nok hva som er problemet - Jeg er enig med øvrige, virket er kuvet og dermed blir alle dine 45 grader kutt på denne måten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Om vi fikk se brettet nedvinklet 45 grader med en vinkelhake mot den sagede overflaten.
Protte
Protte
Klikk her for å svare