Holder på å legge om hele gulvbjelkelaget i den gamle tømmerdelen av huset. Det var råte i trossbunnen, svill og bjelkelag samt helt innelukket krypkjeller. Har også åpnet opp muren mot øvrige grunnen. Jeg kommer til å plastre marken, noe jeg har gjort i øvrige grunnen, samt bruke sorpsjonsavfukter. Problemet oppstår ved murpipa. Der kommer jeg til å gå opp med plasten og sette den på den støpte delen. Reglene rundt murpipa vil få en 22*95 planke å legge trossbunnplaten på, fibersement. Så det blir en liten bit plate mellom murpipa og regel. Deretter isolasjon. Dette vil bety at en liten del av isolasjonen vil være plastet fra feil side, altså den kalde siden. Er det stor risiko for at det vil bli kondens i isolasjonen? Jeg vil ikke ha plast på den varme siden, så det vil kunne puste oppover gjennom gulvet må det tillegges.

Oppå den støpte delen ved murpipa er det omtrent en cm høydeforskjell mot bjelkelaget. Bjelkelaget ligger altså litt høyere enn støpen. Så der tenkte jeg å legge isolasjon mellom gulvplate og betongen. Samt en bit planke for å støtte gulvplaten innover mot murpipa.

Ser dere noen problemer med dette? Bør jeg plastre hele veien opp helt inn til murpipa i stedet for å stoppe halvveis på den støpte delen?

• Byggematerialer og verktøy på mur, med treplank som ligger over. Plasthar kan sees på bakken. Arbeidsrelatert byggemiljø.
  • En hånd holder en plastfolie opp mot en steinmur, viser detaljene i en renoveringsprosess der plast brukes som fuktsperre.
  • Byggeplass i huset med verktøy, treverk og isoleringsmaterialer ved siden av en murstock. Plastfolie på betonggulvet i kjeller.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.