Vi har bygget et helt nytt tak på 30-tallsvillaen og kommer til å isolere med 300 mm steinull.
Når det er ferdig blir det innredet loft med mønetak og synlige hanebjelker/støtteben.

Spørsmålet er om vi skal bruke dampbrems eller dampsperre? Alt på loftet er revet ut så det er enkelt å komme til overalt og teipe skjøter osv. så det blir tett. Også sideveggene isoleres på nytt. Spørsmål 2: Skal man bruke samme plast på veggene?

L Liten hemmabyggare skrev:
Vi har bygget et helt nytt tak på 30-tallsvillaen og kommer til å isolere med 300 mm steinull.
Når det er klart blir det innredet loft med åpent loftstak og synlige hanebjelker/støttebein.

Spørsmålet er om vi skal bruke dampbrems eller dampsperre? Alt på loftet er revet ut så det er enkelt å komme til overalt og tape skjøter etc slik at det blir tett. Også sideveggene blir isolert om. Spørsmål 2: Skal man bruke samme plast på veggene?
Det finnes jo litt forskjellige skoler.
Men hvis du er sikker på at du får alt helt tett (inkl ev gjennomføringer) så kan du jo bruke en sperre.

Personlig ville jeg brukt dampbrems i et såpass gammelt hus da jeg er skeptisk til at man får det tett (og at det holder over tid) og da føles det bedre å kunne la fuktigheten komme ut begge veier. Hadde du noen muggproblemer i tak/vegg fra før? Hvis ikke så var tilfelle bør en brems være bedre..

Du har på den andre siden lagt inn 300 mm isolasjon av steinull, noe som peker mot sperre da det er betydelig mer enn eldre hus pleier å ha...
Vanskelig å si.

• Liker
Nissens
  • Laddar…
Hvorfor dampsperre foran dampbrems ?

For meg er det et viktig spørsmål å besvare. Vil du likevel bruke dampsperre, må du nok fortelle hvordan veggene, bjelkelag og tak er bygd opp, hvordan ventilasjonen ser ut etc.

Hvorfor er dampbroms foran sperre er et bedre spørsmål synes jeg.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Hvorfor er dampbrems foran sperre er et bedre spørsmål synes jeg.
Er enig, finnes vel ingen som anbefaler/”selger inn” (300mm) steinull og dampbrems uten da er det vel alltid dampsperre som gjelder. Dampbrems i tak er også litt kontroversielt bare som det er og ekstra så om man ikke følger en produktlinje rett av.

• Liker
Nissens
  • Laddar…
Hva jeg forstår så er det ganske stor konsensus i at et gammelt hus (i tre) som er bygget for å være diffusionsöppet bør beholdes slik.

Om jeg forstår det riktig så er det en innredet loft, men er det isolering av bjelkelaget opp mot loftsetasjen eller isolering av taket?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hva jeg forstår så er det ganske stor konsensus i at et gammelt hus (i tre) som er bygd for å være diffusjonsåpent bør beholdes sånn.

Om jeg forstår det riktig så er det en innredet loftsetasje, men er det isolasjon av bjelkelaget opp mot loftsetasjen eller isolasjon av taket?
Den ”konsensusen” har man nok allerede droppet når man har bygd et nytt tak (hva det nå enn innebærer) med 300mm steinull.

Rickard. Rickard. skrev:
Den ”konsensusen” har man nok allerede droppet når man har bygget et nytt tak (hva det nå enn nøyaktig innebærer) med 300mm steinull.
Sant.

Nissens
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hva jeg forstår, er det ganske stor konsensus om at et gammelt hus (i tre) som er bygget for å være diffusjonsåpent, bør beholdes slik.

Om jeg forstår det riktig, er det en innredet loft, men er det isolering av bjelkelaget opp mot loftsetasjen eller isolering av taket?
Denne tråden sier vel noe helt annet…

Viktor.J Viktor.J skrev:
Hva jeg forstår så er det ganske stor konsensus i at et gammelt hus (i tre) som er bygget for å være diffusjonsåpent bør beholdes slik.

Hvis jeg forstår det riktig så er det en innredet loft, men er det isolering av etasjeskiller opp mot loftsetasjen eller isolering av taket?
Takk for svar! En presisering er at det er isolering av taket som nå er nytt med påbygde takstoler, vindsperre, luftespalte, ny undertak og plater. Det eneste som er igjen er gamle bærende konstruksjonen med åsene, hanebjelkene og støttene. Alle tidligere vegger er revet ned så det blir enkelt å legge folien (dampsperre eller dampbrems mot) så spikerslag på det og gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.