3.184 lest ·
14 svar
3k lest
14 svar
Damptett/dampbrems eller ikke i yttervegg?
Vet at dette debatteres innimellom, men har nå fått et kjøkken og bad skivet av snekkere i forbindelse med en renovering.
Deler av huset er gammelt tømmerhus med en tilbygd del fra slutten av 70-tallet med reisverk og glassullisolasjon, asfaboard og trepanel uten luftspalte.
Tidligere satt plastfolie, og det var ingen indikasjoner på problemer.
I dag ble det ved en tilfeldighet oppdaget at man ikke har satt ny dampsperre, men bare satt plater, og stiller meg spørrende til om det er ok?
På badet er det ingen dampbrems satt heller, blir ikke klok på om det er et absolutt krav eller ikke der?
Deler av huset er gammelt tømmerhus med en tilbygd del fra slutten av 70-tallet med reisverk og glassullisolasjon, asfaboard og trepanel uten luftspalte.
Tidligere satt plastfolie, og det var ingen indikasjoner på problemer.
I dag ble det ved en tilfeldighet oppdaget at man ikke har satt ny dampsperre, men bare satt plater, og stiller meg spørrende til om det er ok?
På badet er det ingen dampbrems satt heller, blir ikke klok på om det er et absolutt krav eller ikke der?
Interessant... Jeg skulle tenke at i glassullen vil man ikke få kondens / fukt, så på vegg med glassull burde det sitte en dampsperre av noe slag. På tømmerveggen er plast nok uegnet og en dampbrems i form av papp eller lignende bedre... Slik at fukt kan tørke ut.
Så sier jo noen at en gipsplate uten hull som f.eks. har glassfibervev eller plasttapet er like tett som en plastfolie... så jeg vet ikke i praksis...
Så sier jo noen at en gipsplate uten hull som f.eks. har glassfibervev eller plasttapet er like tett som en plastfolie... så jeg vet ikke i praksis...
har du ikke en fuktsperre på badet? Det høres veldig rart ut.
Jeg er veldig tvilende til fordelene med dampbrems foran dampsperre.
Jeg er veldig tvilende til fordelene med dampbrems foran dampsperre.
det skal være spesielle mansjetter ved alle uttak og gjennomføringer om jeg har forstått riktig. Har et gammelt hus uten plast (om ikke tidligere eiere har satt det på en vegg han isolerte innenfra, jeg tror nesten det)
Jeg tror plastfolie og glassull er et rent skrivebordsprodukt, i praksis vil det lekke som en sil... Men de skal vel gjøre tetthetskontroller, så kanskje får de til det uansett? Men etter et par ombygginger, opphenging av TV, bilder osv så er det nok utett igjen. Best er nok å unngå stein og glassull...
Jeg isolerte to rom innenfra med linisolering og dampsperre av papp, jeg forsøkte å være ekstremt nøye ved alle gjennomføringer, da er det uansett et tilgivende materiale. Plast tror jeg selv kan bli en ren katastrofe, om fukt kommer inn men ikke ut.
Jeg tror plastfolie og glassull er et rent skrivebordsprodukt, i praksis vil det lekke som en sil... Men de skal vel gjøre tetthetskontroller, så kanskje får de til det uansett? Men etter et par ombygginger, opphenging av TV, bilder osv så er det nok utett igjen. Best er nok å unngå stein og glassull...
Jeg isolerte to rom innenfra med linisolering og dampsperre av papp, jeg forsøkte å være ekstremt nøye ved alle gjennomføringer, da er det uansett et tilgivende materiale. Plast tror jeg selv kan bli en ren katastrofe, om fukt kommer inn men ikke ut.
Hvordan kunne fuktigheten tørke innover hvis det er så fuktig der at den har gått ut i veggen?
nå snakker jeg ikke om bad. i vanlige rom kan man tenke seg at fuktig luft siver ut gjennom hull i plasten og kondenserer inne i veggens glassull. Den kan da ikke tørke innover pga plasten, og utover er det jo minusgrader, så selv om den teoretisk skulle kunne fortsette ut, så vil det gå veldig sakte om vinteren.D Daniel 109 skrev:
Det kreves ikke mye fukt under en plast for at det skal begynne å mugne, råtne eller generelt bli ufresht.
Har man et massivt trehus, tror jeg det tåler ganske mye fukt hvis de av og til får lov til å tørke opp. Kast bare ut en trebit på en klippe i regn og ruskevær, så lenge den kan tørke innimellom, så holder den forbausende lenge...
Vi hadde satt opp plastfolie (dampsperre) men den måtte vi ta ned på ordre fra byggere.D Daniel 109 skrev:
Fuktspærre/tettesjikt vil det så klart være. Hva jeg har lest meg til er dampbrems å foretrekke fremfor dampsperre i våtrom for å ikke risikere å stenge inn eventuell fukt mellom to tette sjikt, men det avhenger også av valget av tettesjikt.
Der har du som sagt et tett lag, så ytterligere ett trengs ikke.
Det tørker ut fordi det er kaldt ute. Men jeg begriper ikke hvordan du kan tro at det skal tørke inn mot det stedet fuktigheten kommer fra.J JohanLun skrev:nå snakker jeg ikke om bad. i vanlige rom kan man tenke seg at fuktig luft siver ut gjennom hull i plasten og kondenserer inne i veggens glassull. Den kan da ikke tørke innover på grunn av plasten, og utover er det jo minusgrader, så selv om den teoretisk kunne fortsette ut, ville det gå veldig sakte om vinteren.
Det kreves ikke mye fuktighet under en plast for at det skal begynne å mugne, råtne eller generelt bli ufresht.
Har man et massivt trehus, så tror jeg det tåler ganske mye fuktighet hvis de nå og da får tillatelse til å tørke opp. Kast bare ut en trebit på en klippe i regn og ruskevær. Så lenge den kan tørke innimellom, vil den holde overraskende lenge...
jeg ville vært bekymret for fukt fanget mellom gullfiber og plast ikke tørker til noen retning...D Daniel 109 skrev:
men alle blir salig på sin måte. Du kan gjerne ha plastede vegger om du vil. Jeg prøver å unngå det... Men jeg bor i et 110 år gammelt hus også. Plast i en gammel massiv trekonstruksjon tror jeg ganske mange er enige om innebærer risikoer, det er heller ikke nødvendig. Om man blander gammel massiv stamme med gullfiber og plast så skal man nok vite hva man driver med.
Gullfiber er helt fuktåpen. Den fanger ingen fukt. Problemene dukker opp når man ikke vet hva man holder på med.
Fint. Jeg kommer til å unngå det uansett.D Daniel 109 skrev:
Ganske mange vet ikke helt hva de holder på med, og med hensyn til å kombinere en gammel vegg med plast og gullfiber vet jeg selv ærlig talt ikke hvordan teorien bak det skulle fungere eller hvordan man teoretisk skal få plastfolien til å være helt tett, derfor velger jeg en enklere løsning som ikke er like krevende og mer tilgivende.
Det ville nok for TS' spørsmål være bra om du forklarte, hvis du nå vet hva du holder på med, teorien bak utsagnet ditt, slik at TS kan ha kontroll når han bygger på den måten.
Jeg er mer nysgjerrig på teorien bak din påstand.
Jeg tror mange plastfolie ikke er tette på grunn av gjennomføringer og skjøter, da vil de ikke fungere som tenkt i teorienD Daniel 109 skrev:
Jeg tror dermed også det er bedre å ha et materiale som ikke stenger inne eventuelt fukt som ved en feil kommer inn bak dampsperren
Men om det finnes et damptrykk innenfra så medfører jo en dyr gjennomtrengelig film enda mer fukt i veggen, ikke mindre.
Klikk her for å svare