Hei!

Jeg har en villa fra 30-tallet og holder akkurat nå på å renovere et rom der jeg har fjernet Treetex-platene. Bak Treetexen finnes liggende plank. Jeg planlegger å lekte opp og sette gips på veggene. På minst en vegg tenker jeg å tilleggsisolere med mineralull.

Mitt spørsmål er om jeg trenger å bruke en dampbrems? ChatGPT mener at jeg bør bruke det, men jeg er usikker og vil gjerne høre deres erfaringer og tanker om hvordan man best gjør i en eldre villa.

Takk på forhånd!

BigR
Når jeg river tretex og tar ut gammel isolasjon fra en vegg, stifter jeg ny vindsperre fra innsiden av ytterveggen, deretter mineralull, plywood, triofol dampsperre og sist gips. Har avtrekksventilasjon, så det er undertrykk i huset. Isolasjonstykkelsen varierer mellom 10-15 cm, avhengig av dagsformen for hvor mye jeg gidder å isolere. Alt er bedre enn original 7 cm bølgepapp fra 50-tallet.

Tror ikke at chatGPT kan høste noe vettugt i dette emnet. Dampbrems i moderat isolerte hus med konstant oppvarming og ventilasjon motiveres som regel med en slags magi.

J Joshua Dalton skrev:
Hei!

Jeg har en villa fra 30-tallet og holder akkurat nå på å renovere et rom der jeg har fjernet Treetex-platene. Bak Treetexen finnes det liggende plank. Jeg planlegger å sette opp lekter og sette gips på veggene. På minst én vegg tenker jeg å tilleggsisolere med mineralull.

Mitt spørsmål er om jeg trenger å bruke en dampbrems? ChatGPT mener at jeg bør bruke det, men jeg er usikker og vil gjerne høre deres erfaringer og tanker om hvordan man best gjør det i en eldre villa.

Takk på forhånd!
Det gjør verken fra eller til i et rom om hele huset er uten brems eller sperre.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verken fra eller til i et rom om hele huset er uten brems eller sperre.
Ja, men ingen andre rom har gips. Kommer det ikke til å påvirke?
Kan legge til at jeg ikke har noen ventilasjon så å si.

J Joshua Dalton skrev:
Ja, men ingen annen rom har gips. Kommer det ikke påvirke?
Kan addera at jeg har ingen ventilasjon så å si.
Absolutt ikke dampsperre. Det holder med ingen eller dampbrems. Ventilasjon er bra å ha har jeg hørt… ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.