Jeg har revet ned gammel løs masonitt og har nå igjen en vegg i rent tre som jeg har tenkt å sette gips på. Skal man ha plast/dampsperre innenfor gipsen?
Huset er fra 1920 og av hva jeg kan se så er det utenfra: ny låvepanel, ny vindsperre, litt isolering, tjærepapp, stående solide planker, vindsperre og til slutt de liggende plankene man ser på bildet.
Huset er fra 1920 og av hva jeg kan se så er det utenfra: ny låvepanel, ny vindsperre, litt isolering, tjærepapp, stående solide planker, vindsperre og til slutt de liggende plankene man ser på bildet.
Blir det ikke mindre fukt i konstruksjonen om man innvendig setter plast? Da vandrer jo bare varme ut i veggen mens fuktigheten blir værende i inneluften?
Trikset er å ha tilstrekkelig god ventilasjon slik at dampen innendørs ikke får lov til å vandre inn i veggen. Det vil alltid være en liten del som gjør det, men i ditt tilfelle er nok dampbrems å anbefale. Noe som bremser dampen slik at den rekker å ventileres ut. En isolasjon som kan "puste" er også å anbefale, typ lin.
Det er vanskelig å plastre i etterkant, og du vil aldri få alt tett, så jeg ville satset på noe annet...
Nå sitter det allerede isolasjon i veggen hvis jeg forstår det riktig, så det hadde vært bra å vite hva du varmer huset med? Hvis murpipen er kald, er det alltid bra å hjelpe til med mekanisk ventilasjon. Enten type pax på toalettet, vaskerommet, etc. eller noe mer sentralt, f.eks. montert på skorsteinen...
Det er vanskelig å plastre i etterkant, og du vil aldri få alt tett, så jeg ville satset på noe annet...
Nå sitter det allerede isolasjon i veggen hvis jeg forstår det riktig, så det hadde vært bra å vite hva du varmer huset med? Hvis murpipen er kald, er det alltid bra å hjelpe til med mekanisk ventilasjon. Enten type pax på toalettet, vaskerommet, etc. eller noe mer sentralt, f.eks. montert på skorsteinen...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.024 innlegg
Det blir ikke helt tett å sette dampsperre i ettertid.
Les i alle fall sammendraget i denne rapporten:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Les i alle fall sammendraget i denne rapporten:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Klikk her for å svare