Jeg har revet ned gammel løs masonitt og har nå igjen en vegg i rent tre som jeg har tenkt å sette gips på. Skal man ha plast/dampsperre innenfor gipsen?

Huset er fra 1920 og av hva jeg kan se så er det utenfra: ny låvepanel, ny vindsperre, litt isolering, tjærepapp, stående solide planker, vindsperre og til slutt de liggende plankene man ser på bildet.

• Innendørs hjørne med trepaneler, vindu og radiator. Sola lyser gjennom vinduet, og veggen viser liggende planker fra et gammelt hus fra 1920.
S
Nei. Du risikerer bare fuktproblemer med plast i den konstruksjonen.

Nei, i et hus fra 1920 der ventilasjonen hovedsakelig er basert på selvtrekk skal man ikke ha noen form for dampsperre.

Blir det ikke mindre fukt i konstruksjonen om man innvendig setter plast? Da vandrer jo bare varme ut i veggen mens fuktigheten blir værende i inneluften?

• Liker
Hagalund2020
  • Laddar…
Trikset er å ha tilstrekkelig god ventilasjon slik at dampen innendørs ikke får lov til å vandre inn i veggen. Det vil alltid være en liten del som gjør det, men i ditt tilfelle er nok dampbrems å anbefale. Noe som bremser dampen slik at den rekker å ventileres ut. En isolasjon som kan "puste" er også å anbefale, typ lin.

Det er vanskelig å plastre i etterkant, og du vil aldri få alt tett, så jeg ville satset på noe annet...

Nå sitter det allerede isolasjon i veggen hvis jeg forstår det riktig, så det hadde vært bra å vite hva du varmer huset med? Hvis murpipen er kald, er det alltid bra å hjelpe til med mekanisk ventilasjon. Enten type pax på toalettet, vaskerommet, etc. eller noe mer sentralt, f.eks. montert på skorsteinen...

S
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.