Jeg bor i et hus fra 60-tallet og må fjerne isolasjon (kutterspon) samt en asfaltpapp som ligger nederst mot taket i etasjen under.
Det er slik at asfaltpappen har begynt å avgi en sterk lukt samt at den tydeligvis ikke er så helsemessig. Jobben tenkte jeg gjøre nedenfra da gulvene er for fine til å rive opp. Så mitt spørsmål er følgende. Må det være en dampsperre eller holder det med noe enklere underlagspapp i stedet for den eksisterende asfaltpappen?
Det er altså mellom 2 bebodde plan.
Det er slik at asfaltpappen har begynt å avgi en sterk lukt samt at den tydeligvis ikke er så helsemessig. Jobben tenkte jeg gjøre nedenfra da gulvene er for fine til å rive opp. Så mitt spørsmål er følgende. Må det være en dampsperre eller holder det med noe enklere underlagspapp i stedet for den eksisterende asfaltpappen?
Det er altså mellom 2 bebodde plan.
Har hørt at hvis man har gulvvarme i etasjen 2 og legger nytt tregulv, kan det være lurt å legge dampsperre over gulvvarmen, deretter skum, kork eller tilsvarende, så nytt gulv. Det er egentlig imot alle prinsipper, men etter en lang samtale med gulvleverandør var dette tydeligvis å anbefale. Men nå snakker du jo om det som skal holde isoleringen tilbake, og da er vel vindsperre det mest passende..
Klikk her for å svare