Jeg bor i et hus fra 60-tallet og må fjerne isolasjon (kutterspon) samt en asfaltpapp som ligger nederst mot taket i etasjen under.

Det er slik at asfaltpappen har begynt å avgi en sterk lukt samt at den tydeligvis ikke er så helsemessig. Jobben tenkte jeg gjøre nedenfra da gulvene er for fine til å rive opp. Så mitt spørsmål er følgende. Må det være en dampsperre eller holder det med noe enklere underlagspapp i stedet for den eksisterende asfaltpappen?

Det er altså mellom 2 bebodde plan.

Nei det skal ikke være ånspärr. Bruk vindduk om du vil ha noe som holder isolasjonen.

Har hørt at hvis man har gulvvarme i etasjen 2 og legger nytt tregulv, kan det være lurt å legge dampsperre over gulvvarmen, deretter skum, kork eller tilsvarende, så nytt gulv. Det er egentlig imot alle prinsipper, men etter en lang samtale med gulvleverandør var dette tydeligvis å anbefale. Men nå snakker du jo om det som skal holde isoleringen tilbake, og da er vel vindsperre det mest passende..

Takk! Ble litt fundersam da det ble lagt asfaltpapp, Var det vanlig på 60tallet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.