Jeg har lest mange tråder men får ikke et entydig svar.
At det er nødvendig i boliger forstår jeg, men jeg bygger ut verkstedet og lurer på om jeg skal sette byggfolie bak OSB-en eller ikke.
Bygningen vil stå uoppvarmet 98% av tiden, men varmes opp med luftvarmepumpe ved mekking/snekring. Ingen fuktig virksomhet i lokalet, bare skruing og snekring. Ingen våte biler eller lignende.
95mm mineralull i veggene og 195mm i taket. Vindtett duk og trepanel på utsiden. Betongplate til grunn.
Byggfolien er allerede innkjøpt, men jeg har lest at utefuktigheten kan stoppe mot plasten ved sin vandring gjennom veggen når det er kaldere innendørs enn utendørs, noe det ofte blir da lokalet er uoppvarmet. Da kan det mugne, så jeg nøler med å bruke folien.

Hvordan ville dere ha gjort det?

• En uferdig trekonstruksjon av en verkstedutvidelse med snø på bakken og en rød bygning i bakgrunnen. Stillas og stiger er synlige.
L Lars-Erik skrev:
Jeg har lest mange tråder men får ingen entydig svar.
At det er nødvendig i boliger forstår jeg, men jeg bygger ut verkstedet og lurer på om jeg skal sette byggfolie bak OSB-en eller ikke.
Bygningen kommer til å stå uoppvarmet 98% av tiden, men varmes med luftvarmepumpe ved mekking/snekring. Ingen fuktig virksomhet i lokalet, bare skruing og snekring. Ingen våte biler eller så.
95mm mineralull i veggene og 195mm i taket. Vindtett duk og trepanel på utsiden. Betongplate til grunn.
Byggfolien er allerede kjøpt inn, men jeg har lest at utendørsfuktigheten kan stanse mot plasten ved sin vandring gjennom veggen når det er kaldere innendørs enn utendørs, noe det ofte blir da lokalet er uoppvarmet. Da kan det mugne, så jeg nøler med å bruke folien.

Hvordan ville dere ha gjort det?
Du setter deg i en umulig situasjon. Det funker ikke å ha et hus med fuktsensitiv isolasjon som varmes opp iblant, iblant ikke. Du må enten ha det permanent oppvarmet, isolert og med diffusjonssperre. Eller så har du det uisolert med varierende temperatur.

Det trenger ikke være permanent oppvarmet til en høy og jevn temperatur. Det holder med en liten varmekilde som klarer å holde temperaturen noen grader over utetemperaturen.
Men hovedproblemet er som sagt at man aldri kan helt kaldstille.

Skipp plast så er du sikker. Dampbrems/vindstopp er best for deg.

• Liker
Knight og 1 annen
  • Laddar…
jeg har plast i min uoppvarmede garasje siden 1981 har ingen problemer med det
95 mm isolasjon i veggen og 200mm i taket

• Liker
Lars-Erik og 1 annen
  • Laddar…
Det avhenger også av hvor i Sverige det er. Men med så lite isolering i veggen, så er det bare å bruke en dampbrems i stedet for diffen. Vil du være på den sikre siden så bruker du trefiberisolasjon eller lignende, men ellers bør mineralull fungere bra.

• Liker
Lars-Erik
  • Laddar…
Takk for alle gode svar.
Jeg burde ha lett i min egen hukommelse før jeg spurte. For litt over 40 år siden bygde jeg min egen garasje med byggfolie bak gipsen og 140mm mineralull. Uoppvarmet 99,9% av tiden. Ingen muggproblemer i det hele tatt, så vidt jeg kan merke. Naboen bygde sitt garasje tidlig på 70-tallet, uten byggfolie og med 100 mm mineralull. Uoppvarmet 100% av tiden. Der hjalp jeg til med å sette inn en gangdør i veggen for noen år siden, og ikke det minste tegn til mugg så vidt jeg kunne merke.
Det er altså langt fra sikkert at uoppvarmet og mineralull gir problemer.

• Liker
The Doc
  • Laddar…
Ingen plast, blir bare problemer. De vegger jeg har revet der det har vært mugg, har alle hatt plast. Mineralull er luftig (glassull) og uorganisk, den mugner ikke.

Det er en greie nå at man skal ødelegge alt med plast, akkurat som på 70-tallet med plastmalingene.

• Liker
Lars-Erik
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ingen plast, blir bare problemer. De veggene jeg har revet der det har vært mugg har alle hatt plast. Mineralull er luftig (glassull) og uorganisk, den mugner ikke.

Det er en greie nå at man skal ødelegge alt med plast, akkurat som på 70-tallet med plastmalingene.
Her ser du mitt innertak som nå renoveres. Bak den gamle plasten ser du glassull. 70 nyanser av gult til bekksvart.

• Renovering av innertak med synlig glasull bak plasten, visar olika nyanser av gult och svart.
  • Liker
Lars-Erik
  • Laddar…
PeterFalun
dampbrems vindtett og trefiberisolasjon

D Davion skrev:
Her ser du mitt innertak som nå renoveres. Bakom den gamle plasten ser du glassull. 70 nyanser av gult til bekksvart.
Det er ikke glassullen som har mugnet, men bygningsstøv som har festet seg i. Alt materialet rundt ser jo veldig bra ut, så hva klager du for?

Risikoen uten dampsperre vil vel være om vinteren, da varm inneluft uten dampsperre ville kondenseres mot kaldere materiale mellom innevegg og yttervegg. Men i dette rommet vil det jo om vinteren ikke være oppvarmet. Føles jo bare som plasten her kan stenge inne fukt?

F Finndjävel skrev:
Det er ikke glassullen som har mugnet, men byggestøv som har festet seg. Alt materialet rundt ser jo veldig bra ut, så hva klager du for?
Meg bekjent så klager jeg ikke et eneste dugg, faktisk.

Jeg bare vedlegger et bilde sammen med en forklarende tekst som avkrefter din påstand om universell sannhet om at glassull ikke mugner.

Det er ikke byggestøv.

Bildet i seg selv er muligens ikke særlig tydelig, men bildet i kombinasjon med min tekst er tydelig. Og de ca. 15 m2 av mitt innertak av nettopp glassull som skifter i alle nyanser som finnes mellom nattsvart og solskinnsgult, taler sitt tydelige språk, kombinert med de håndverkerne jeg har hatt hjemme som også har konstatert at det er mugg.

Dvs. ingen klaging, ikke byggestøv. Bare krass fakta. Ingen plager seg over at det ser ut som det gjør uansett - det er harmløst så lenge ingen får seg for å slikke på det uansett, siden det er ny plast og et lag gips imellom.

D Davion skrev:
Mig veterligen så gnäller jag inte ett jævla smack, faktiskt.

Jeg bare bifogar et bilde sammen med en forklarende tekst som avkrefter ditt påstand om universell sannhet om at glassull ikke mugner.

Det er ikke byggestøv.

Bilde i seg selv er muligens ikke særlig tydelig, men bilde i kombinasjon med min tekst er tydelig. Og de ca. 15 m2 av mitt innertak av nettopp glassull som skifter i alle nyanser som finnes mellom nattsvart og solskinnsgult taler sitt tydelige språk, kombinert med de håndverkere jeg har hatt hjemme som også har konstatert at det er mugg.

Dvs. ingen klaging, intet byggestøv. Bare krass fakta. Ingen blir forstyrret av at det ser ut som det gjør likevel - det er harmløst så lenge ingen finner på å slikke på det uansett, da det er ny plast og et lag gips mellom.
Ok, du forstår altså ikke fysikk. Kun organiske emner kan mugne. Du kan google det. Synes nivået på dette forumet synker hele tiden.

F Finndjävel skrev:
Ok, du forstår altså ikke fysikk. Kun organiske materialer kan mugne. Du kan google det. Synes nivået på dette forumet synker hele tiden.
Du ser ikke ut til å forstå det jeg formidler til deg i skrift.

Jeg forstår din innledende påstand - dødt materiale/ikke-organiske materialer kan mugne.

Du ser derimot ikke ut til å fatte det som følger deretter - ulike muggsopptyper eller annen type vekst kan trives på, i eller ved glassull også. Det er ikke nødvendigvis bare et lag av akkurat støv som forklarer det hele. Det kan være andre grunner til hvorfor misfarging og mugg oppstår, annet enn "bare støv". Jeg sier ikke at det ikke kan være støv i noen andre tilfeller, og at akkurat som du sier så kan plast være et problem.

Her har du en annen tråd i hvilket et svar finnes som mer eller mindre ordrett skildrer diagnosen stilt av en takstmann om situasjonen som også passer i mitt nåværende hus. Svart isolering - alltid lika kul | Byggahus.se, og det matcher det argumentet som håndverkerne her hjemme har forholdt seg til. Det er ikke spesielt vanskelig.

Det ironiske er at du er den som bidrar til en dårlig stemning da du umiddelbart mener at jeg klager når jeg bare vedlegger et bilde og kort forklaring på at vanlig isolasjon kan ha mugg ved eller i seg, og så klager du om lavt nivå når en ytterligere forklaring gis og din påstand om at plast kan forårsake problemer er korrekt. God dag mann økseskaft. Du kan vel være litt hyggelig, så skal du se at det ikke er et så lavt nivå tross alt.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.