Heller renoverer et rom hjemme som er et Hultsfredshus fra 1965. Jeg er helt novise når det kommer til bygging, men en gang må jo være den første, og hva er ikke bedre enn å gjøre det i et rom som man ikke har bruk for akkurat nå.

På veggene var det tretex med gammel renoveringstapet, glassfibervev samt flere lag tapet. Etter å ha prøvd å fjerne det meste, var alt bare ujevnt, og vi bestemte oss for å rive ut tretexen. Vi benytter også sjansen til å få inn noen nye vegguttak og jordet rommet når veggene er åpne, deretter montering av OSB + gips på de fleste veggene.
Til huset finnes originalpermen fra Hultsfredshus, og vi har vegg type 18 i henhold til bildet nedenfor. Det betyr at ytterveggen består av: Fasadetegl -> 30 mm luftspalte -> vindpapp (ikke diffustett, AC 150/200) -> 4" fiberplank -> Diffusjonstett papp YAC 400/150 -> Tretex.

Mot loftet var det: spennpapp -> 15 mm panelspon -> Diffusjonstett papp YAC 400/150 -> 25 cm kutterspon.
Nå er spennpappen fjernet, og nytt innertak skal skrus opp på glespanel.
Loftet er i veldig fin stand, og det er ingen indikasjoner overhodet på fuktproblemer/påvekst.

Som dere ser på bildet, er nå den gamle dampbarrieren som satt spikret med en håndfull spikre, brutt opp for montering av nye apparatbokser. Fra begynnelsen hadde jeg bare tenkt å spikre og teipe igjen med aldringsbestandig byggfolie-teip.
Nå kommer jeg ikke til å etterisolere i dette rommet siden denne veggen har et element der rørene går i betonggulvet mot kjelleren, så det er ikke noe jeg orker å flytte på, men det kommer til å fjernes under renoveringen slik at man kan komme til bak elementet. Tanken er imidlertid å etterisolere mot ytterveggene i kommende rom som ikke har et element, og da hadde man måttet fjerne denne pappen og sette opp noe annet.

Som jeg har forstått det, ville man ikke kalt denne pappen diffusjonstettpapp i dag. Har vurdert å bytte den ut med dampbarriere, men er redd for at huset ikke kommer til å "puste" like bra som tidligere og på den måten kanskje skape følgeproblemer som mer fukt opp på loftet. Som noen ville uttrykke det "If it ain't broke, don't fix it.". Nå er den skadet, og jeg vurderer om det kanskje er bedre å bytte den ut med en dampbrems i stedet for å bare teipe den sammen, eller er det dampbarriere som gjelder uansett?

• Tegning av forskjellige vegg- og bjelkelagstyper med detaljerte beskrivelser av materiallag, inkludert diffusjonstett papp og isolasjon for Hultsfredshus.
  • Et rom under renovering med en gammel dampsperre delvis fjernet fra veggen, synlig fiberrullisolasjon, vindu, radiator, og tømmerpanel i taket.
Hvordan gjorde du det til slutt? Jeg står overfor en lignende situasjon med samme papp innvendig.

Friskt kopplat Friskt kopplat skrev:
Hvordan gjorde du til slutt? Jeg står overfor en lignende situasjon med samme papp innvendig.
Til slutt så teipet jeg den bare sammen med aldringsbestandig tetningsteip. Med fasit i hånd så hadde jeg nok derimot revet den ned og satt opp dampbrems hvis jeg skulle gjort det om igjen. Plast hadde jeg nok utelukket derimot da jeg aldri kunne fått det tilstrekkelig tett.
Grunnen til å rive den ned hadde vært for å kunne inspisere lektene og kortle ordentlig der det trengs, f.eks. oppe og nede.

Jaha, min tur da. Ångbroms?

• Et vindu i et rom under renovering, delvis ferdig isolert vegg rundt, med et tre utenfor; verktøy og maskiner på tregulvet.
  • Liker
Ida Lindén1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.