Hei,

Jeg har i dag renoveringsplaner for øvre etasje. I dag har jeg sagflis, samt kutterflis oppe på loftet som isolasjon (15 cm). Det eneste som hindrer at flisen faller ned i rommene er takpanelet som er spikret direkte på takstolene (ingen papp mellom panelet og takstolene). (Huset er fra 1923, teglhus)

På skråveggene er det rupanel spikret opp til undertaket. Jeg har vært oppe på loftet og sett på rupanelen til yttertaket og det er ingen tegn til mugg. Jeg skrapte også bort sagflisen/kutterflisen ned til panelet (undertaket) og så ingen feil overhodet. Kan også si at jeg sluttet å fyre med pellets i skorsteinen for tre år siden da vi gikk over til luft/vann som oppvarming. Mine planer er følgende;

1. Rake bort flisen som ligger mot undertaket og fjerne panelet.

2. Sette på en dampbrems.

3. Spikre ny lekter.

4. Montere opp et nytt innerpanel.

5. Rake tilbake kutter/sagflisen igjen.

Det føles som om huset vårt puster bra og har gjort det i snart hundre år. Årsaken til at jeg velger dampbrems er at jeg vil fortsette å la huset puste.

En annen tanke som finnes er å montere ny panel eller gips direkte på det gamle panelet og hoppe over dampbremsen, for det ser ut til å fungere bra i dag (latskapen i meg snakker her..)

Mine funderinger er følgende;

1. Om jeg går for dampbremsvarianten, hvilken dampbrems kan dere anbefale. Bison, T-emballage, Mataki Halotex eller noe annet godt merke.

2. Jeg har lest at noen ikke anbefaler å sette en dampbrems mot en kald luft, hvorfor det? Er det ikke bedre å sette en dampbrems mot hva det er i dag?

Håper at det finnes kunnskapsrike mennesker som kan hjelpe meg med mine funderinger, takk på forhånd.

• Diagram som viser takkonstruksjon med kutterspon/sagspon i gult, råspont i rød, og innerpanel i oransje.
  • Tegning av takkonstruksjon med lag av kutterspån/sågspån, råspont, innerpanel og ångbroms, illustrert i ulike farger.
Jeg ville ikke rørt noe om det ser friskt ut i dag. Den lille varmen som sniker seg opp vil nok være bra for huset.

Jeg ville ikke rørt noe om det ser friskt ut i dag. Den lille varmen som finner veien opp er sikkert bra for huset.

V
Jeg ville satt inn en fuktsperre og byttet ut sagflisen med ordentlig isolasjon.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jeg ville ikke rørt noe om det ser friskt ut i dag. Den lille varmen som finner veien opp er nok bra for huset.
Årsaken til at det har fungert så bra er fordi jeg har et isolasjonsmateriale i dag som kan ta imot fukt og frigjøre seg fra fukt, dog i en liten skala. Så den varme fuktige luften som vi puster ut i dag, ser ikke ut til å påvirke min loft i det hele tatt. Grunnen til at jeg kanskje vil sette inn en dampbrems er fordi en "ekspert" mente det kunne forhindre nettopp varm fuktig luft fra å vandre opp til loftet, selv om jeg forklarte at loftet så fint ut. Det må finnes tusenvis av villaer der ute med kutter/sagul som isolasjon, hva har dere gjort?

• Liker
Stiftet
  • Laddar…
V volvo51 skrev:
Jeg ville satt inn en fuktsperre og byttet ut sponet med skikkelig isolasjon.
Å suge ut alt og isolere på nytt, føles ikke som et alternativ. Å sette inn dampsperre i et gammelt hus, er ikke å foretrekke, da det sjelden blir helt tett.

En grunn til at denne typen problem er vanskelige å vurdere, er at det finnes mange variabler. Sagflisisolasjonen i skråtaket og mellom hanebjelkene fungerer bra fordi den dels er hygroskopisk og dels har en dårlig U-verdi, slik at den slipper igjennom mye varme som reduserer risikoen for kondens. Du kan øke effektiviteten på den nåværende isolasjonen ved å sørge for at den er innelukket mellom to lufttette lag, der det indre har en dampbremsende effekt. Så lenge du ikke bytter isolasjonstype eller øker mengden, kan du imidlertid fortsette som nå. Skulle du ønske å bytte sagflisen mot cellulosefibre, som også er et hygroskopisk materiale men med dobbelt så høy isolasjonsevne, synes jeg du bør velge en dampbrems etter isolasjonsprodusentens anbefaling.

• Liker
arkTecko
  • Laddar…
Jeg vil ikke si hva som er riktig, men du spør hva andre har gjort. Vi har revet ut all sagflis (når vi først sjekket den, var den blandet med torv, tøystrimler og diverse skrot som isolerer dårlig mot varme) og bestilt trefiberplater fra Feelingwood. Til det skal vi ha dampbrems på siden mot rommet.

Jeg tenker at du skal spørre deg selv hvorfor du vurderer dette i det hele tatt. Er det bare fordi noen sa det, eller fryser dere? Vil dere redusere oppvarmingskostnadene? Renner sagflisen ned mellom plankene (som det gjør i vår midlertidige bolig)? Hvis ingen av disse grunnene eksisterer, og dere trives supert, det er varmt og godt og du verken ønsker å varmeisolere eller dempe lydnivåene, finnes det kanskje ingen grunn til å gjøre inngrep i en konstruksjon som fungerer og har fungert lenge.

MmeMim MmeMim skrev:
Jeg vil ikke si hva som er riktig, men du spør hva andre har gjort.
Vi har revet ut all sagflis (når vi først sjekket den var den blandet med torv, tøyremser og ymse søppel som isolerer ganske dårlig mot nettopp varme) og bestilt trefiberplater fra Feelingwood. Til det skal vi ha dampbrems på siden mot rommet.

Jeg tenker at du skal spørre deg hvorfor du funderer over dette i det hele tatt. Er det bare fordi noen sa det eller fryser dere? Ønsker dere å redusere varmekostnader? renner det ned sagflis mellom plankene (som det gjør i vår midlertidige bolig)? Hvis ingen av disse grunnene finnes, dere trives veldig, det er varmt og godt og du verken vil isolere varme eller dempe lydnivåene finnes det kanskje ingen grunn til å gjøre et inngrep i konstruksjonen som fungerer og har fungert lenge.

Takk for ditt svar!

Årsaken til min spørsmålstilling er fordi jeg vil gjøre det "riktige" når jeg skal renovere hele overetasjen, vil ikke rive ned det og begynne om på nytt.

Jeg har nok googlet i stykker min datamaskin snart om hva som er "riktig" respektive "galt" å gjøre. Dampsperre, dampbrems samt ingen av delene er riktig, samt galt avhengig av om huset er gammelt, nytt, isolasjonsmateriale, samt fyrer osv. Jeg ringte til villaeierne og rådførte med en "teknisk kyndig" person hva han mente. Han mente at det var bra å sette opp en dampbrems (det skader ikke, sa han), nettopp fordi den er diffusjonsåpen. Ut av svaret fra villaeierne kom nettopp dette spørsmålet til dere alle glade hjemfixedamer, erfarne snekkere etc.

Har han rett? Alle som selger dampsperre er ikke mulig å ringe for de vil bare selge sitt produkt.

Huset er varmt og det faller ingen flis i hodet på oss, samt at jeg legger noen kroner til kråkene er ikke noe problem.

Det jeg lurer på er om jeg nå setter opp en dampbrems, vil det bli kaldere på loftet da?

Jeg kanskje til og med kommer til å skape problemer med mugg oppe på loftet?

J justusandersson skrev:
En grunn til at denne typen problemer er vanskelige å vurdere er at det finnes mange variabler. Sagflisisoleringen i skråtaket og mellom hanebjelkene fungerer bra fordi den dels er hygroskopisk dels har en dårlig U-verdi slik at den slipper gjennom mye varme som reduserer risikoen for kondens. Du kan øke effektiviteten på den nåværende isolasjonen ved å sørge for at den er fanget mellom to lufttette sjikt, der det indre har en dampbremsende effekt. Så lenge du ikke bytter isolasjonstype eller øker mengden, kan du imidlertid fortsette som nå. Vil du bytte sagflis mot cellulosefibre, som også er et hygroskopisk materiale, men med dobbelt så høy isolasjonsevne, synes jeg du skal velge en dampbrems etter isolasjonsprodusentens anbefaling.
Takk for ditt svar!

Du skriver at jeg kan øke effektiviteten på den nåværende isolasjonen ved å sørge for at den er fanget mellom to lufttette sjikt, der det indre har en dampbremsende effekt, hva mener du med det?

To lufttette sjikt, er det dampbrems pluss innerpanelet du mener med to sjikt?

Vil vinden bli kaldere med en dampbrems, samt opprettholdt isolasjon?

Glemte å nevne, selvfølgelig er det ingen luftspalte i skråtaket, uten det er kutterspån hele veien ned til sperrenes begynnelse.

Høres ut som en masse arbeid til ingen nytte. Hvorfor skal du fjerne sponen og den gamle panelen når du tenker å sette tilbake sponen igjen? La det ligge igjen, dvs hopp over steg en, to og fem. Din gamle panel fungerer nok like bra for formålet som en eller annen dampsperre. Dampsperre er vanlig papir som har fått en veldig høy pris. Det gjør verken til eller fra.

Enten bygger man tett og ventilerer ut luften mekanisk eller så går man for diffusjonsåpent. Dampsperre er noe midt imellom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.