Trenger tankehjelp.
Jeg river veggbekledning i gammelt hus for å frese inn strøm osv.
Det ser ut til å være helt vanlig papp som vindsperre / dampbrems.
Ville det fungere å stifte opp vanlig papp (typ pakkeomslag eller gulvpapp) for å gjenopprette veggen?
Jeg river veggbekledning i gammelt hus for å frese inn strøm osv.
Det ser ut til å være helt vanlig papp som vindsperre / dampbrems.
Ville det fungere å stifte opp vanlig papp (typ pakkeomslag eller gulvpapp) for å gjenopprette veggen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.408 innlegg
Er det grå papp(papir) eller er det svart papp mer likt vindsperre?
Jeg vet at visse hustillverkere brukte papp rundt bad på den tiden, men matten var dampsperre så pappen var egentlig bare for å holde isoleringen på plass. Det vi idag kaller vindsperre ac350 ble brukt en stund som "dampsperre" før plasten tok over, og den er tettere enn papir men ikke direkte plast heller.
Jeg vet at visse hustillverkere brukte papp rundt bad på den tiden, men matten var dampsperre så pappen var egentlig bare for å holde isoleringen på plass. Det vi idag kaller vindsperre ac350 ble brukt en stund som "dampsperre" før plasten tok over, og den er tettere enn papir men ikke direkte plast heller.
Det høres ut som du mener at husbyggere før ikke hadde kontroll? De husene jeg har vært med og revet i har alle hatt papp som luftstopp (eller dampbrems som det ser ut til å bli kalt i dag). Klart jeg har råd med det er jo forskjell på "lump" for noen tiere og øko luftstopp for 1600 rullen pluss frakt. Øko dampbrems ser jo mest ut til å være dyrt fordi man kan og for at det skal oppfylle byggnormer med rivefasthet osv. Obs! Jeg har altså ikke fakta her. Noen med erfaring?Åsa Lund skrev:
Det er brun tykkere papp. Luftsperre tror jeg det ble kalt før. Dvs ikke tjæreluktende vindpappen som man ofte finner bak ytterpanel.Rickard. skrev:
Er det grå papp(papir) eller er det svart papp mer lik vindpapp?
Jeg vet at visse hustillverkere brukte papp rundt baderom men da var matten dampsperren så pappen var egentlig bare for å holde isolasjonen på plass. Det vi i dag kaller vindpapp ac350 ble brukt en stund som "dampsperre" før plasten tok over og den er tettere enn papir men ikke direkte plast heller.
Klikk her for å svare