Hei,

Huset det gjelder har en tegelfasade, med regelstamme, bygget ca. 1970.

Yttervegger ser fra innsiden og ut til å bestå av MDF-plate, fulgt av det jeg tror er en dampbrems, fulgt av lekter og glass- eller steinullisolasjon, fulgt av en slags trefiberplate. Til slutt ser det bare ut til å være en luftspalte før tegelfasaden. Jeg har ved bytte av ytterdør ikke kunnet se noen vindsperre mellom trefiberplate og luftspalte/tegelfasade.

Det jeg tror er en dampbrems (sølvfoliert på varmsiden, brun papp på kaldsiden), var spikret i lengdegående retning (høyre-venstre), i tre rekker ovenfra og ned. Det var ingen tape, kun en overlapp på 4 cm, og den sluttet brått ved bjelken, altså fritt frem for luft å trekke seg opp i sprekken mellom sutaket og bjelken opp til kaldloftet.

Oppå sutaket (altså på loftet) ligger det noe svart papp som jeg antar også er en dampbrems, men også den slutter brått ved bjelken.

Nå trenger jeg å erstatte den mulige dampbremsen jeg har fjernet i ytterveggen, og spør meg selv om jeg bare skal sette inn en vindsperre, eller om dampbrems likevel er å foretrekke?

Ettersom den gamle dampbremsen ikke har vært tapet, så kan den jo neppe ha vært lufttett (og dermed heller ikke bremset damp)?

Lektene ser friske ut, så det som har vært der ser ut til å ha fungert. Ytterveggens lekter er ikke mer enn 100mm.

Takk for svar.

• Taket viser en delvis revet sølvfarget folie festet med spiker på en trestruktur, omgitt av trebjelker og hvitmalt panel.
På utsiden har du sikkert asfaboard, innsiden har sannsynligvis hatt sponplate eller tykk masonite, om man har asfaboard trenger man ikke vindpapp.

Har huset ftx eller annen mekanisk ventilasjon?

Sist redigert:
  • Liker
MånsaSven
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På utsiden har du sikkert asfaboard, innsiden har sannsynligvis hatt sponplate eller tykk masonitt, om man har asfaboard trenger man ikke vindsperre.

Har huset ftx eller annen mekanisk ventilasjon?
Hei,

Takk for svaret.

Asfaboard kan det kanskje være, legger ved et halvdårlig bilde.

Nei, ingen mekanisk ventilasjon, huset er opprinnelig vedfyrt, tidligere eiere har imidlertid erstattet pannen med bergvarme for 12 år siden. Fyrer kun sporadisk i åpen peis.

Vil understreke at det er den gamle, bortrevne mulige dampsperrepappen, altså på varmsiden, som jeg søker forslag til erstatning for.

Edit: Leste et sted at man skal ha fem ganger høyere diffusjonstetthet på varmsiden sammenlignet med kaldsiden. Hvor diffusjonstett er da en asfaboard? Googler jeg, så er Sd-verdien 0,2 på minst et par asfaboard-produkter. Da skal jeg altså opp i minst Sd 1,0. Så da er det altså en dampsperre jeg må ha (vindsperren ligger langt nede rundt Sd 0,08), og burde til og med installere den i henhold til forskriftene, altså tape og lignende.

Er det korrekt resonert?

• En nærbilde av en hvit, sprukken overflate og en slitt, brun vegg bakigjen delvis skjult av en uklar kant.
Sist redigert:
M MånsaSven skrev:
Er det korrekt resonert?
Ja.

På 70-tallet teipet man ikke, man la bare overlapp. Det var ganske nytt da med fuktsperre. Begynte vel å ta fart på det etter store og lille oljekrisen på 70-tallet da man begynte å isolere tykkere når oljen ble dyrere.

Du bør prøve å tette så godt det går, også i skjøten mellom vegg og tak. Ellers øker risikoen for mugg på loftet.

Dampbremse fantes ikke da. Ser ut som du har en form for aluminium duk. Ikke helt uvanlig da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.