6.617 lest ·
18 svar
7k lest
18 svar
Container for byggematerialavfall?
Side 1 av 2
Hei,
Vi skal bygge et nytt hus med Eksjöhus og nærmer oss endelig byggestart! Akkurat nå sitter jeg og prøver å kutte så mye kostnader jeg kan (selvfølgelig) og har en post i min produksjonskostnadskalkyle som Eksjöhus har lagt inn hvor de har skrevet;
"container og byggestrøm a ca 25000kr"
Så, nå lurer jeg således på - hvis jeg bestiller for eksempel container på egen hånd, kan jeg komme unna billigere? I så fall, hvor vender man seg for å bestille en container, hvor lenge trengs den (i hvilke byggemomenter) og hvor stor pleier en slik container å være?
Vol
Vi skal bygge et nytt hus med Eksjöhus og nærmer oss endelig byggestart! Akkurat nå sitter jeg og prøver å kutte så mye kostnader jeg kan (selvfølgelig) og har en post i min produksjonskostnadskalkyle som Eksjöhus har lagt inn hvor de har skrevet;
"container og byggestrøm a ca 25000kr"
Så, nå lurer jeg således på - hvis jeg bestiller for eksempel container på egen hånd, kan jeg komme unna billigere? I så fall, hvor vender man seg for å bestille en container, hvor lenge trengs den (i hvilke byggemomenter) og hvor stor pleier en slik container å være?
Vol
Container har de fleste åkere å tilby. Men pass på hvordan denne fylles for det kan bli fryktelig dyrt med feil håndtering. Det meste belastes per tonn, og desidert dyrest er blandet materiale. Så om du har 7 tonn jord i bunnen og et par planker på toppen, må du betale for blandet materiale som kan koste 6-700 kr per tonn samtidig som ren jord noen ganger er gratis. Sjekk prisene nøye og planlegg containere etter dette, kanskje til og med slik at du må ha forskjellige på plass samtidig.
Svaret på spørsmålet ditt er at en container trengs hele byggetiden etter mitt syn. Leien av selve containeren er ikke det dyre, men tømmingen som kan bli veldig dyr. Utkjøring og henting koster også, samt transport frem og tilbake ved tømmingen.
Svaret på spørsmålet ditt er at en container trengs hele byggetiden etter mitt syn. Leien av selve containeren er ikke det dyre, men tømmingen som kan bli veldig dyr. Utkjøring og henting koster også, samt transport frem og tilbake ved tømmingen.
Sist redigert:
Tømmes den flere ganger? Det her med å ha oversikt over hva som kastes føles jo ganske vanskelig siden en entreprenør utfører hele byggearbeidet. Jeg kommer til å være på stedet sporadisk, men jeg har ikke en sjanse til å kontrollere alt som legges i denne containeren, eller hvor ofte den tømmes.. :/
Medlem
· Östergötland
· 24 innlegg
Vanskelig å si hvor ofte den tømmes, men basert på det jeg har opplevd i vårt nybyggerområde så blir det vanligvis omtrent to fulle containere per husbygging. Håndverkerne kaster som regel alt blandet uten videre planlegging.
25000 kr høres for øvrig ut som kalkulert i underkant hvis også byggelektro (som du betaler løpende) skal inngå i posten. Bare byggesøppelcontainer under byggetiden pleier å koste 25000 kroner.
Mitt tips er å låne/leie fra venner eller kjøpe en tilhenger med løvgitter eller egenbygde karmer i kryssfiner og plassere den (låst) på tomten. Når den er full så drar du og kaster på nærmeste gjenvinningsstasjon.
Vi gjorde det og klarte å kutte nesten 25000 kr fra posten "andre byggherrekostnader". Det blir noen turer (kanskje 6-7 stykker), men det var absolutt verdt det. Dessuten er tilhengeren veldig nyttig de første årene når man bygger nytt.
Vi hadde imidlertid ganske nær til gjenvinningsstasjonen og var ofte ute på byggeplassen for å sjekke husbyggingen. Det ble litt kjedelig mot slutten å kaste og sortere søppel på gjenvinningsstasjonen.
En mindre tilhenger koster ca 7000 kr (+ ca 3000 kr for løvgitter) på Bauhaus. Bare å selge den for halv pris når du er ferdig med den. Hvis du er heldig kan du finne en billig brukt en på Finn.no. Hvis du er enda mer heldig har noen i familien eller venner en tilhenger du kan låne i et halvt år.
Lykke til!
25000 kr høres for øvrig ut som kalkulert i underkant hvis også byggelektro (som du betaler løpende) skal inngå i posten. Bare byggesøppelcontainer under byggetiden pleier å koste 25000 kroner.
Mitt tips er å låne/leie fra venner eller kjøpe en tilhenger med løvgitter eller egenbygde karmer i kryssfiner og plassere den (låst) på tomten. Når den er full så drar du og kaster på nærmeste gjenvinningsstasjon.
Vi gjorde det og klarte å kutte nesten 25000 kr fra posten "andre byggherrekostnader". Det blir noen turer (kanskje 6-7 stykker), men det var absolutt verdt det. Dessuten er tilhengeren veldig nyttig de første årene når man bygger nytt.
Vi hadde imidlertid ganske nær til gjenvinningsstasjonen og var ofte ute på byggeplassen for å sjekke husbyggingen. Det ble litt kjedelig mot slutten å kaste og sortere søppel på gjenvinningsstasjonen.
En mindre tilhenger koster ca 7000 kr (+ ca 3000 kr for løvgitter) på Bauhaus. Bare å selge den for halv pris når du er ferdig med den. Hvis du er heldig kan du finne en billig brukt en på Finn.no. Hvis du er enda mer heldig har noen i familien eller venner en tilhenger du kan låne i et halvt år.
Lykke til!
Jeg har kjørt alt byggavfallet fra mitt nybygg i søppelsekker i bagasjerommet på bilen. Snekkerne kastet alt i en eneste haug mens de var der, alt de kappet av treverket brukte jeg som ved. Senere, når jeg bygde selv, var det mye enklere, da hadde man jo en søppelpose inne hvor man kastet alt etter hvert. Når den var full, teipet man den sammen og satte den ute, når man hadde en del av dem, kjørte man og kastet det.
Det var jo faktisk ingen dum idé. Klarer man seg størrelsesmessig med en slik tilhenger da? Jeg tenker hvis de skal kaste virkelig store ting. Jeg har absolutt mulighet til å kjøre og tømme ofte (slektninger bor dessuten nabo med tomten). Tror kanskje eventuelt at jeg til og med kan låne en tilhenger når jeg tenker etter.SpectorRecords skrev:Vanskelig å si hvor ofte den tømmes, men ut fra hva jeg har erfart i vårt nybyggingsområde, blir det vanligvis omtrent to fulle containere per husbygging. Håndverkerne kaster ofte alt blandet uten videre planlegging.
25000 kr høres forresten ut som kalkulert i underkant hvis også byggeelektrisitet (som du betaler løpende) skal inngå i posten. Bare byggeavfallcontainer under byggetiden pleier å koste 25000 kroner.
Mitt tips er å låne/kompishyre eller kjøpe en tilhenger med løvgitter eller egenbygde sider i kryssfiner og sette den (låst) på tomten. Når den er full, kjører du og kaster på nærmeste gjenvinningsstasjon.
Vi gjorde det og kunne kutte nesten 25000 kr fra posten "andre byggherrekostnader". Det blir noen turer (kanskje 6-7 stk), men det var absolutt verdt det. Dessuten er tilhengeren veldig nyttig de første året/årene når man bygger nytt.
Vi hadde imidlertid ganske nær til gjenvinningsstasjonen og var ofte på byggeplassen og så på husbyggingen. Det ble dog litt slitsomt på slutten å kaste og sortere avfall på gjenvinningsstasjonen.
En mindre tilhenger koster ca. 7000 kr (+ ca 3000 kr for løvgitter) på Bauhaus. Bare selg den så for halve prisen når du er ferdig med den. Med litt flaks går det å finne en billig brukt på Finn.no. Har du enda mer flaks, har noen slektninger/venner en tilhenger du kan låne i et halvt år.
Lykke til!
Det finnes ingen betenkeligheter ved at entreprenøren "krever" at jeg har container?
Du kan kjøre det i tilhenger, men byggere kan ikke kaste alt i en stor haug eller en blandcontainer. Det skal være i sorterede fraksjoner. Det slurves veldig mye med dette i småhusbransjen.Volatyle skrev:
Medlem
· Östergötland
· 24 innlegg
Vi klarte oss fint med en ganske liten tilhenger. Pleide å stable litt i tilhengeren og dra over stropper før jeg reiste og kastet. Store ting som kan tenkes kastes er kanskje lange planker/reglar eller feilaktige/overflødige plater. Alt overflødig virke/gips/spon etc. sparte vi til andre prosjekter.Volatyle skrev:Det var jo faktisk ingen dum idé. Klarer man seg størrelsesmessig med en slik tilhenger da? Jeg tenker om de skal kaste virkelig store ting. Jeg har absolutt mulighet til å reise og tømme ofte (slektninger bor dessuten nabo med tomten). Tror kanskje eventuelt at jeg til og med kan låne en tilhenger når jeg tenker etter.
Det finnes ingen betenkeligheter at entreprenøren "krever" at jeg har container?
Den eneste betenkeligheten entreprenøren kan ha er vel at vognen blir full og du ikke tømmer. Men du har jo god overvåkning med slektningene som kan holde kontroll. Det går jo også an å kaste ved siden av vognen så får du bare ta flere turer. For øvrig så er det jo du som betaler og det skal ikke noen entreprenør legge seg i hvilken løsning du vil anvende. Sørg bare for at du får fullt fradrag for container hvis kostnaden allerede er inkludert et sted i entreprenørprisen, men det virker jo som at den posten var satt som en variabel pris for din del.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Da jeg bygde for tre år siden, hadde byggmesteren kalkulert med 9000 kr for avfallscontainer.
Jeg tok på meg jobben med å sortere og kaste på kommunens deponi.
Etter en stund lærte de seg å kaste rent treverk i en haug for seg og metall, isolasjon, emballasje osv for seg.
Så jeg kjørte omtrent en gang i uken en tilhenger med mest emballasje samt litt diverse som malingsbokser, isolasjonsrester, fugemassepatroner, gipsrester mm til gjenvinningen og la i respektive container.
Pallene som taksteinene ble levert på leverte jeg tilbake og fikk igjen panten 75 kr/pall.
Restavfallet ble naturligvis ved, som Pumba skrev.
Forresten gikk det meste av isolasjonsrestene til en nabos garasje-lofts-isolasjon.
9000 kr er også penger
Jeg tok på meg jobben med å sortere og kaste på kommunens deponi.
Etter en stund lærte de seg å kaste rent treverk i en haug for seg og metall, isolasjon, emballasje osv for seg.
Så jeg kjørte omtrent en gang i uken en tilhenger med mest emballasje samt litt diverse som malingsbokser, isolasjonsrester, fugemassepatroner, gipsrester mm til gjenvinningen og la i respektive container.
Pallene som taksteinene ble levert på leverte jeg tilbake og fikk igjen panten 75 kr/pall.
Restavfallet ble naturligvis ved, som Pumba skrev.
Forresten gikk det meste av isolasjonsrestene til en nabos garasje-lofts-isolasjon.
9000 kr er også penger
Ja absolutt! Som sagt, jeg prøver å kutte kostnader på alle punkterKnockOnWood skrev:Når jeg bygget for tre år siden hadde byggmesteren kalkulert med 9000 kr for avfallscontainer.
Jeg tok på meg jobben å sortere og kaste på kommunens tipp.
Etter hvert lærte de seg å kaste rent tre i en haug for seg og metall, isolasjon, emballasje osv. for seg.
Så jeg kjørte omtrent en gang i uken en tilhenger med mest emballasje samt litt diverse som malingsbokser, isolasjonsrester, fugemunnstykker, gipsavfall m.m. til gjenvinningen og la i respektive container.
Restvirket ble naturligvis ved, som Pumba skrev.
Forresten gikk det meste av isolasjonsavfallet til en nabos garasje-lofts-isolasjon.
9000 kr er også penger![]()
Høres ut som jeg har fått gode forslag. Kommer til å bruke tilhengere, treverket beholder jeg (det brennbare) til peisen, og kartongemballasje og slikt kan jeg brenne på jordet (bygger landlig, på 6000kvm) så vi har et bålplass der vi kan brenne opp en del. Antageligvis blir det mye plast/metall/gips jeg kommer til å måtte kjøre vekk således.
Vol