25.708 lest ·
18 svar
26k lest
18 svar
Celluloseisolasjon vs Mineralull - Isolasjonsevne?
Varmekonduksjon er lik uansett retning. Konveksjonen er derimot oppover. Målingene er med andre ord gjort slik at konveksjonen ikke påvirker resultatet. Temperaturen er sannsynligvis i henhold til en standardmålemetode. Jeg har vanskelig for å tro at det har noen signifikant betydning. Men hvis man skal sammenligne data, så skal de jo være målt på det samme.
Man kan nok oppsummere det med at cellulose har en del fordeler, men at disse ikke er særlig betydningsfulle.
Man kan nok oppsummere det med at cellulose har en del fordeler, men at disse ikke er særlig betydningsfulle.
Steinull må vel være et bedre valg enn glassull, da det er tyngre og lydisolerer bedre i det minste. Bedre brannmotstandsegenskaper også.
Det forhindrer dermed heller ikke brannspredning uten fremmer det, er min mistanke.
Mineralull bremser vel i hvert fall brannen en anelse.
Gjetter at celleplasten forsvinner i et "pooffff" på noen få sekunder når flammene er fremme og temperaturen er over 500 grader.
Som eksemplet du gir på sveisegnistene på celleplast kan nok stemme. Dvs. antendelsesrisikoen er vel ikke så høy. Derimot gjetter jeg at brannrisikoen er det når en konstruksjon allerede brenner og temperaturen er flere hundre grader. Da kan jeg tenke meg at celleplast brenner ganske bra, ikke minst med tanke på hvor mye luft det finnes i celleplast.KnockOnWood skrev:
Det kan sikkert skje.
Men ingen av husene har brent ned enda, bank i bordet.
Og jeg ser nok større risiko med all plasten vi har i innredning, senger, sofaer, gardiner mm.
For øvrig snakket jeg med en nabo om brannfarligheten med celleplast.
Hans hobby er å renovere skrotbiler, og elektrisk sveising og vinkelsliper brukes daglig.
Dessuten har han en hel del celleplast liggende rundt omkring.
Så jeg spurte om han ikke var redd for at celleplasten skulle ta fyr når sveisegnister og vinkelslipersprut landet på plasten. Men nei, det skjedde ikke annet enn at glørne smeltet en liten grop, sa han
Så jeg lurer på om ikke brannrisikoen er litt overdrevet.
Det forhindrer dermed heller ikke brannspredning uten fremmer det, er min mistanke.
Mineralull bremser vel i hvert fall brannen en anelse.
Gjetter at celleplasten forsvinner i et "pooffff" på noen få sekunder når flammene er fremme og temperaturen er over 500 grader.
Okei. Ja, da kanskje det ikke er noen større fordeler når det gjelder varmeisolasjon.D Daniel 109 skrev:Varmekonduksjon er lik uansett retning. Konveksjonen er derimot oppover. Målingene er med andre ord gjort slik at konveksjonen ikke påvirker resultatet. Temperaturen er sannsynligvis i henhold til en standardmålemetode. Jeg har vanskelig for å tro at det har noen signifikant betydning. Men om msn skal sammenligne data så skal de jo være målt på det samme.
Man kan nok oppsummere det med at cellulose har noen fordeler, men at disse ikke er særlig betydningsfulle.
Derimot fordeler når det gjelder lydisolasjon og fuktbuffering.
Prisen er derimot en enorm ulempe. Celluloseisolasjon er jo virkelig svindyrt. Som sagt 2-4 ganger så mye som mineralull. Ikke rart de ikke tar markedsandeler i noen rasende fart
Vil for øvrig tilføye at jeg også har sveist en hel del nær treverk og sagflis og all mulig drittKnockOnWood skrev:
Det kan sikkert skje.
Men ingen av husene har brent ned ennå, peppar peppar.
Og jeg ser nok større risiko med all plast som vi har i innredning, senger, sofaer, gardiner mm.
For øvrig snakket jeg med en nabo om brannfarligheten med celleplast.
Hans hobby er å restaurere skrotbiler, og elektrosveis og vinkelsliper går daglig.
Dessuten har han en hel del celleplast liggende rundt omkring.
Så jeg spurte om han ikke var redd for at celleplasten skulle ta fyr når sveisgnister og vinkelslipesprut havnet på plasten. Men nei, det skjedde ikke annet enn at glødesprutene smeltet en liten grop sa han
Så jeg lurer på om ikke brannrisikoen er litt overdrevet.
Så det er jo stor forskjell på antennelsesrisiko og brannrisiko.
Sveiselopper på treverk pleier ikke å være så farlig, det forkulles et par millimeter eller så ned i treet, og i verste fall ryker det så jævlig/muligens en liten flamme, så man trykker til med sveisehansken og så kjører man videre.
Annerledes er det derimot hvis man kaster samme trebit inn i peisen, da brenner den plutselig jævlig godt
Klikk her for å svare