Hei,
Jeg skal gjøre om den gamle terrassen min som har seget sammen. Det var ubehandlet treverk i bærverket, grrrr?
Den vil nå bli utvidet med ca 50 cm, samt forlenget langs huset (tillegget vises med grønn bakgrunn på vedlagt bilde).

Det er i dag 2 rekker med pilarer, 4 i hver, som sitter 50 cm fra huset, samt 240 cm fra første raden. CC er ca 230.
Jeg vil ikke kunne velge tykkere treverk enn 45x145, verken i bærelinjer eller bjelker.

Er dette ok? Kan jeg bruke de eksisterende pilarene 8 og legge til mine 10? Andre forslag?
Håper det er mulig å forstå bildet.
/Magnus

• Diagram over en planlagt utvidelse av en terrasse. Eksisterende del markert i blått, ny del i grønt. Mål og avstander mellom søyler er angitt.
Hei,

Jeg er litt lat og limer inn svaret mitt fra en liknende spørsmål i Altanforumet som kanskje kan hjelpe deg med å regne ut dimensjonene for akkurat din terrasse. :)

Tabellen som vanligvis refereres til her er den som kalles Thorstensens tabell og som har sitt opphav fra Norsk Byggforskning. I tillegg gir to meters mellomrom totalt fem fundamenter på åtte meter fordi du må ha et fundament i "nullposisjon".

Jeg har samlet Thorstensens tabell og noen flere tabeller her.
Håper de kan være til hjelp.

Et eksempel på hvordan man kan løse kusinens terrasse er å gjøre følgende.
Terrassen er 3,5 x 7,5 meter. Vi regner med at trepanelet skal være langsgående og at vi kan sette den første bjelken i fasaden eller at første rad med fundamenter kan komme inntil huset.

For deretter å holde nede dimensjonene i virket velger vi å sette en rad med fundamenter i midten, spennvidden for gulvbjelkene blir altså 3,5/2=1,75 meter. Ser vi i den nedre tabellen ser vi da at vi klarer oss med 45x120 som har en spennvidde på maks 1,90 meter.

Med dette i minnet ser vi i den øvre tabellen. 1,75 er ikke med, men derimot 1,80. Dette er helt i orden fordi det gir oss litt ekstra margin, om enn liten. Se deretter i kolonnen for 1,80 og tenkt på hvor tett du vil sette fundamentene.

Velger du å sette totalt fem fundamenter i hver rad får du en avstand mellom fundamentene på 7,5/4=1,875 meter. Det viser at vi ligger på grensen for å bruke 45x145 som bjelke (maks avstand mellom fundamentene er 1,85). Trolig er det helt ok, om du vil ha litt mer margin bruker du 45x170 som bjelke.

Vær oppmerksom på at disse verdiene gjelder for trevirke av klasse K18/C18 og at det ikke er alle trelasthandler som har dette på lager.

Takk så mye,
Hmm, det høres ut som at spennvidden på 2,40 mellom bærbjelke 1 og 2, samt 2,20 mellom søylene for disse er litt for mye for 45x145? Og det selv om jeg har tettere til bærbjelke 3 og mellom søylene for denne, ikke sant?
/Magnus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.