Heisann
Skal bygge en innervegg av trelekter og for å spare på centimeter og matche dørkarm valgte jeg nå 45*45 mm lekter. Tidligere tok jeg 70*45 men ombestemte meg. Kommer til å bruke 1200 mm og 900 mm gips etter osb platene. Mitt spørsmål nå er hvilken c/c avstand som anbefales for 45*45 lekter.

Har lest at for 1200 gips er minste c/c avstand 600 mm og for 900 mm, 450 mm. Gjetter på at disse anbefalingene hovedsakelig er rettet mot 70-95 mm lekter da disse er vanligst.

Derfor lurer jeg på om dere har andre erfaringer og kan anbefale en fornuftig c/c avstand.

Takk på forhånd

N NatBat skrev:
Heisann
Skal bygge en innervegg av trestenderverk og for å spare på centimeter og matche dørkarm valgte jeg nå 45*45 mm stendere. Tok først 70*45 men ombestemte meg. Skal bruke 1200 mm og 900 mm gips etter osb-platene. Jeg lurer nå på hvilken cc-avstand som anbefales for 45*45 stendere.

Har lest at for 1200 gips er minste cc-avstand 600 mm og for 900 mm, 450 mm. Gjetter at disse anbefalingene hovedsakelig gjelder 70-95 mm stendere siden de er vanlige.

Derfor lurer jeg på om dere har andre erfaringer og kan anbefale en fornuftig cc-avstand.

Takk på forhånd
Hva slags rom skal veggen være til? Hvor lang er veggen? Noen vinkel som stabiliserer opp?

Er det ingenting som krever en stabil vegg så fungerer 600. Det blir litt vinglete, men det blir det nok med alt når man bruker 45-er. Rev nylig en slik vegg i andre etasje som jeg ikke har reagert nevneverdig på at den var spinkel, veggen vi bygde i andre enden av andre etasje med 70-er blir ganske mye mer stabil dog. Men når osb, gips, dør osv er montert så blir det ganske stabilt, så lenge ikke veggen er veldig lang. Men når man først er i gang kanskje cc450 ikke spiller så stor rolle, koster noen hundrelapper mer og du får flere stendere å treffe når du skal henge opp tungt.

Er det derimot et bad eller lignende der du vil ha en stabil vegg ville jeg ikke tatt sjansen.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hva slags rom er veggen tiltenkt? Hvor lang er veggen? Noen vinkler som stabiliserer opp?

Hvis det ikke er noe som krever en stabil vegg, så fungerer 600. Det blir litt vinglete, men det blir det nok med alt når man bruker 45-or. Rev nettopp en slik vegg på ovenpå som jeg ikke har reagert merkbart på at den var svak, veggen vi bygget i den andre enden av ovenpå med 70-or blir ganske mye mer stabil. Men når osb, gips, dør osv er montert så blir det ganske stabilt, så lenge ikke veggen er veldig lang. Men når man først er i gang, spiller kanskje ikke cc450 så stor rolle, det koster noen hundrelapper og du får flere stendere å treffe når du skal henge opp tunge ting.

Er det derimot et bad eller lignende hvor du vil ha en stabil vegg, ville jeg ikke gamblet.
Hei ja det kan jo være greit å vite, beklager. Jeg skal dele av stuen min så jeg får et soverom. Høyden er 2,55m og lengden 3,81 m. Med noe annet som stabiliserer antar jeg at du tenker på de omkringliggende veggene som er i murstein og er pusset. Da tolker jeg svaret ditt som at jo kortere cc jo mer stabilt med tanke på at det er 45*45. OSB stabiliserer også da. Jeg vurderte 300 cc, siden den ene gipsplaten er 1200 og den andre 900 føles det som et godt tall å satse på. Så det går an å bygge med 45*34 men blir mer stabilt med 70-95 så klart. Men hvor stor forskjell er det egentlig på den stabile opplevelsen?

H
Vi har delt av for et ekstra rom.
Jeg ville aldri valgt 45*45.
Vi kjørte 45*70.
Det er 2,5 cm du mister.

• Veggen i stua har blitt delt for å lage et ekstra rom, dekorert med tapet og lys farge.
  • Liker
Ossian K Olsson og 1 annen
  • Laddar…
N NatBat skrev:
Hei ja det kan jo være greit å vite, beklager. Jeg skal dele av stuen min så jeg får et soverom. Høyden er 2,55m og lengden 3,81 m. Med noe annet som stabiliserer antar jeg at du tenker på de omkringliggende veggene som er i tegl og er pusset. Får tolker jeg ditt svar som at jo kortere cc fest stabilere med tanke på at det er 45*45. OSB stabiliserer også da. Jeg vurderte 300 cc, siden ene gipsplaten er 1200 og den andre 900 føles det som et bra tall å satse på. Så det går å bygge med 45*34 men blir stabilere med 70-95 så klart. Men hvor stor forskjell er det egentlig på den stabile opplevelsen?
Tenker mer om det finnes vinkler eller annet. Hvis du tenker deg en plywoodplate stående på langsiden så er den ganske vinglete. Men hvis du har to i vinkel mot hverandre så er de veldig stive.

Men er det bare en lang rett vegg så har du ikke noe sånt. Ville ikke sagt at det hjelper særlig mye med litt tettere stendere, det som spiller størst rolle er størrelsen på dybden. OSB eller gips stabiliserer i to dimensjoner, i de retninger den er lang. Men på andre veien gir den ikke mye. Men med den takhøyden og lengden på veggen hadde jeg nok ikke turt å gå under 70 stendere.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tenker mer om det finnes vinkler eller annet. Om du ser for deg en kryssfinerplate ståendes på langsiden så er den ganske vinglete. Men om du har to i vinkel mot hverandre så er de veldig stive.

Men er det bare en lang rett vegg så har du ikke noe slikt. Ville ikke sagt at det hjelper særlig mye med litt tettere lektere, det som spiller størst rolle er størrelsen på dybden. OSB eller gips stabiliserer i to dimensjoner, i de retninger den er lang. Men på andre måten gir den ikke mye. Men med den takhøyden og lengden på vegg hadde jeg nok ikke turt å gå under 70 lektere.
Hei
Når du legger det frem på denne pedagogiske måten føler jeg at det høres så logisk og rimelig ut at jeg kan ikke annet enn å være enig. Føler meg utrolig frustrert over at jeg har bestilt feil dimensjoner på materialet. Men verre hadde vel vært om jeg bygget med feil dimensjoner også. Takk!

N NatBat skrev:
Hei
Når du legger fram det på denne pedagogiske måten føler jeg at det høres så logisk og rimelig ut at jeg ikke kan annet enn å være enig. Føler meg utrolig frustrert over at jeg har bestilt feil dimensjoner på materialet. Men verre ville det vel vært om jeg hadde bygget med feil dimensjoner også. Takk!
Det går alltid an å bruke til noe bra!

Rickard.
Det er ingenting rart eller uvanlig med 45x45 lekter på ikke-bærende innervegger. Cc60 duger fint og det blir tilstrekkelig (for det meste) stabilt, særlig med 2x plater. Vil du bruke 90cm gips så kjører du cc45.

Et problem med 45x45 er å finne nok kvalitet, jeg synes veldig ofte de er alt annet enn rette fra byggevarehandelen.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det er ingenting rart eller uvanlig med 45x45 lekter på ikke-bærende innervegger. Cc60 duger fint og det blir tilstrekkelig (for det meste) stabilt, spesielt med 2x plater. Vil du bruke 90cm gips så kjør du cc45.

Et problem med 45x45 er å finne av tilstrekkelig kvalitet, jeg synes veldig ofte de er alt annet enn rette fra byggevarehandelen.
Hei Richard fra Riktige Norrland. Det var morsomt. Finnes det late som om Norrland? Nå ble jeg nysgjerrig på hvor det ligger.
Uansett takk, jeg leste jo også om dette men med tanke på at de skal inn i en tegl- og lettbetongvegg som heller ikke er rak. Tenkte jeg nå at det føles mer stabilt med 70 lekter siden 45 lektene også kan være vanskelige å finne rette. Har du festet 45 lekter til tre eller betong?

Rickard.
Jeg forstår ikke helt hva du mener, men selvsagt er 70mm mer stabil, men jeg har begge variantene i mitt hus og jeg merker ingen direkte forskjell. Jeg har valgt å sette 45x70 den "feil veien" noen ganger for å slippe å jobbe med krokete 45x45. Å koble til tre eller betong gjøres vel likt uavhengig av dimensjonen på lektene.

Som svar på det første spørsmålet, se bilde :)
Kart over Sverige med humoristiske kategorier som "Riktiga Norrland" og "Fjollträsk", hver region har en egen fargekodet linje.

• Haha
  • Liker
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
AXS
45x70 feil vei som nevnt ovenfor er en utmerket vei å gå.

Det går også an å sette kortlinger eller diagonale lekter for å styrke opp.

På topp og bunn anbefaler jeg stålregler.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jeg forstår ikke helt hva du mener, men selvsagt er 70mm mer stabilt, men jeg har begge variantene i mitt hus og jeg kjenner ingen direkte forskjell. Jeg har valgt å stille 45x70 på "feil side" noen ganger for å slippe å jobbe med krokete 45x45. Å koble til tre eller betong gjøres vel på samme måte uavhengig av regel dimensjon.

Som svar på det første spørsmålet, se bilde :)
[bilde]
Alle vet at renstengselet er plassert i merlan Slussen og Gamla stan.:crysmile:

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Jeg tenker at det som kan bli et problem er lyden. Veggen vil trolig slippe gjennom mye mer lyd på grunn av den svake konstruksjonen. Kan blant annet kompenseres med doble gipsplater, men stille rom blir det nok ikke.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
A Arne Vedefors skrev:
Jeg tenker at det som kan bli et problem er lyden. Veggen vil trolig slippe gjennom mye mer lyd på grunn av den svake konstruksjonen. Kan blant annet kompenseres med doble gipsplater, men stille rom blir det nok ikke.
Hei, ja det funderer jeg også over. Har lest om at man bør legge isoleringdrev mellom "regelrammen" og gulv/vegg/tak. Men har også hørt om andre som ikke har gjort det. Tar gjerne del av erfaringer rundt dette også.

AXS AXS skrev:
45x70 feil vei som nevnes ovenfor er en utmerket vei å gå.

Det går også an å sette kortbånd eller diagonale lekter for å styrke opp.

På topp og bunn anbefaler jeg stålstendere.
Dette var bra input, takk noe å evaluere og fundere over.

• Liker
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.