Skal stendere opp mot en yttervegg og sette dobbelgips. Jeg har tenkt å bruke 45x45 metallstendere for å bygge så lite som mulig, det er 2m til taket og jeg skal bruke 120cm brede gipsplater. så alternativene er 30cc eller 6cc.
Kan jeg gå for 60cc eller blir det for ustødig?

Jeg brukte 45x45 plåtregler mot yttervegg (kjeller) med OSB+GIPS, cc600.
Det er ganske ustøtt, og skulle jeg gjøre det samme arbeidet igjen, hadde jeg enten valgt cc450 og 900 plater eller cc300 og 1200 plater.
Sørg spesielt for å få hjørnene bra (finnes spesielle skinner), ellers vil det bli skikkelig ustabilt når det ikke sitter plater på begge sider.

Det er viktig at platene forskyves, dvs ved cc60 begynner du med en 62 cm osb og så begynner du med en hel plate.

O
Litt OT...
Beklager men jeg føler meg veldig dum og korket...
Men hva innebærer det at platene sager?

Odjuret skrev:
Litt OT...
Beklager men jeg føler meg veldig dum og korket...
Men hva innebærer det at platene tagger?
Tagger kanskje var feil ord.

Det jeg mener var at skjøtene overlapper hverandre, dvs at OSB-skjøten havner på regel 2 og gips-skjøten havner på regel 3 osv.

Første lag og andre lag gips får ikke være skjøtet på samme regel på samme side.

Når jeg satte OSB+Gips var det selvfølgelig forskjøvede skjøter. Uansett blir det ganske ustabilt med cc60 og bare plater på én side av stenderne. Hjørnene er som sagt kritiske.

Takk for svarene og tipsene, kjører på cc30. Dro ned på 100% og kjøpte et knippe til.
De hadde 4m lengder så da blir det nærmest ingen avfall :)

Om man setter osb først, skal man da forskyve gipsplatene noen cm slik at skjøtene ikke havner på samme sted?

Har satt opp et lag gips nå og det er rimelig stabilt men på grensen, når neste lag kommer på blir det stabilt nok. Hadde jeg kjørt på cc60 så hadde jeg med all sikkerhet måtte gjøre alt om igjen, takket være dere så slipper jeg det :)

Crank skrev:
Om man setter osb først skal man da forskyve gipsplatene noen cm så skjøtene ikke havner på samme sted.?
Om du setter 1200 plater så skal de forskyves 600mm, med 900 plater 450mm.

F.eks; OSB-platen i bunnen er 1200mm men når du setter den første gipsplaten så kapper du den ved 600mm så skjøten havner midt på OSB-platen. Etter det fortsetter du med hele gipsplater (fordi skjøtene nå er forskjøvet) til du kommer til neste vegg da du gjør likt.

Setter man plywood som første lag pleier man å skru gipsen kun i plywooden når man bruker stålregler.
Med denne metoden unngår man å presse reglen fra plywooden, samt at man slipper å sette annenhver gipsskrue i plyfaskruen.

Forskyv gipsskjøten typ 10 cm til en side fra reglen.

• Liker
jtl
  • Laddar…
Holder selv på med lignende installasjon for å lage luftspalte mot kjellervegg og har satt c/c 300mm på stålreglene og kommer til å kle det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterte at det er noe vinglete derfor kommer jeg til å feste en vinkeljern på hver regel som skrus inn i lecablokkene. Prøvde på noen og det stiver opp hele konstruksjonen. Kanskje litt sent for deg nå... :(

Metallrammer montert mot lecavegg i kjeller, med stige og rør på gulvet, under en trebjelkehimling med ventilasjonsrør synlig.

Robert 75 skrev:
Holder selv på med lignende installasjon for å skape luftspalte mot kjellervegg og har satt c/c 300mm på stålreglene og kommer til å kle det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterte at det er noe vinglete, derfor kommer jeg til å feste en vinkeljern på hver regel som skrus inn i lecablokkene. Prøvde på noen og det stiver opp hele konstruksjonen. Kanskje litt sent for deg nå... :(

[bilde]
Hvorfor skrudde du ikke øvre skinnen i takglesen? :)
Jeg kjøpte slik tang du har, har ikke begynt å regel og kan ikke teste den ennå.

Sist redigert:
  • Liker
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.