Har støtt på et lite problem med bygget.
Har kjøpt en "byggesett" fra Fiskarhedenvillan.
Standard er et lag gips på veggene, men man kan velge spikerplate+gips.
Nå tok vi en mellomvei og bestilte bare tilpasning for ekstra plate bak gips siden vi ville ha OSB i stedet for spån.
Tilpasningen er altså smyg mm. i riktige dimensjoner.

Platene skal sitte på 28x60 spikre på ytterveggene og innerveggene med 45x70 / 45x95 / 45x120 avhengig av vegg.
Tegningene og materialmengde sier cc45.
Problemet med å endre til cc60 er at isolasjonen til samtlige innervegger er tilpasset for cc45.

Hva gjøre?
1. Kan man sette 120cm OSB plater (bredde) med cc45 og da få skjøtene uten spikre bak.

2. Ytterveggene er jo allerede ferdigisolert. Bør jeg kjøre cc45 også der (om det nå funker) eller kjøre cc60 og bruke overflødig lekt der det kan passe med en ekstra uten hensyn til cc.

/Dan

Om nå ikke arbeidet i seg selv er noe problem, så hadde jeg nok kappet OSB platene til 90 cm og deretter tatt ekstra bitene og hatt disse liggende, noe som gjør at du reduserer avfallet, men det tar jo en del arbeidstid å pusle rundt slik.

Det bør gå å sette dem uten skjøt bak hvis gipsplatene er forskjøvet i skjøtene, så du ikke har skjøten for både gips og OSB på samme sted. Burde gå, men har aldri testet så jeg vet ikke. Derimot så finnes det jo lister som man kan sette når man setter gips uten stender ved skjøten, det burde jo fungere også for OSB.

osb finnes i 900mm bredde.

• Liker
Walle_33
  • Laddar…
Jeg har sett noen håndverkere bruke 5cm strimler av kryssfiner for å reparere oppskårne hull i gipsvegger. Det kanskje går an å ofre en plate og sage strimler av den og deretter bare sette opp de eksisterende platene.

Hva har du for takhøyde?
Kan du legge platene ned?

Har du allerede kjøpt 120 cm osb? (Forstår ikke helt problemet..) Det finnes jo som sagt 90 cm osb. (Klokken er mye, så jeg har nok gått glipp av noe vesentlig...)

bigsnucke skrev:
Har du allerede kjøpt 120 cm OSB? (Forstår ikke helt problemet..) Det finnes jo som sagt 90 cm OSB. (Klokka er mye, så jeg har nok gått glipp av noe vesentlig...)
Jeg gjetter at han har fått OSBen med materialsatsen fra FHV? :)
Men burde de ikke ha sendt med plater i riktig dimensjon?

Jeg ville sjekket med selgeren før jeg begynner å kappe plater.

Hei !
Ingen OSB plater er kjøpt ennå.
All gips har jeg derimot.
Har bare sjekket litt raskt men ikke funnet i andre dimensjoner enn 1197 mm bredde.

Jeg har rundt 240 i takhøyde.
/Dan

Ekberg skrev:
Hei!
Ingen OSB-plater er kjøpt inn ennå.
All gips har jeg derimot.
Har bare sjekket litt raskt, men har ikke funnet i andre dimensjoner enn 1197 mm bredde.

Jeg har rundt 240 i takhøyde.
/Dan
Da føles jo liggende OSB som et hett tips. De snekkerne som bygde vår utbygging gjorde det, av ren vane tror jeg.

På underetasjen (ytterveggen) har jeg begynt å sette spikerslag cc 60 siden det ikke berører noen isolasjon, så der blir det 120 brede plater.

Skal sjekke hvordan det blir å legge platene ned.

Men enklest og best ville det vel være å bruke 90 brede plater på innerveggene.

Men spørsmålet er bare hvor jeg kjøper dem.
Har sjekket nettet og får bare opp Bygghemma.se.
Har dere tips på butikker i Göteborg-området som har 90 brede plater.

/Dan

Neijer og XL bygg. finnes det noen Optimera så har de også.

og K-rauta...

Okei dåså!

Styrman1: Antar at du mener Beijer det finnes ikke med på hjemmesiden, men alt er vel ikke med der helt enkelt, de har jo bra sortiment så det var det første jeg sjekket.

Optimera er vel svinedyrt uten bedriftskonto, men XL-bygg er verdt å sjekke ut.

Og K-rauta hadde jo med 90 plater på hjemmesiden.

Takk
/Dan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.