Jeg og min hustru har til hensikt å bygge en frittstående carport med plass til 2 biler.
Vi vil ikke ha stolper mellom bilene.
Etter å ha søkt på nettet etter byggesett og/eller tegninger går vi bet da det faller på beregning av snølast.
Vi bor i Gävle med snølastsone 2,5. Men skulle foretrekke snølastsone 3.
Er det noen her som har noen forslag/løsning på vårt dilemma?
Mvh
Janne
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/fristaende-carport/
Her er et bra sted å få fram beregninger på. De ble brukt til min byggelov for uterom.
Her er et bra sted å få fram beregninger på. De ble brukt til min byggelov for uterom.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er tvilsomt om carporten som dere har tegnet den er tilstrekkelig sidestabil. Helst bør dere ha ekte diagonaler på tre av sidene. Alternativt kan de to indre hjørnene utformes som kortere vegger i vinkel og de to ytre stabiliseres med en diagonal i takets plan. Jeg forstår ikke på hvilken måte snølasten er et problem annet enn at den krever ganske kraftige bjelker?
Hei.
Takk for alle svarene.
Vi har ennå ikke prøvd lenken til beregninger.
Men når vi tidligere har søkt på nettet har vi funnet byggesett (som vedlagte bilde viser)
Der står det at det tåler f.eks snølast 0,9, noe som da blir for svakt.
Så spørsmålet er hvilken dimensjonering som trengs der risikoen for mye snø finnes?
Skråbelastning? Strevere? Visste ikke at også dette måtte tas med i konstruksjonen?
Mye å ta hensyn til og tenke på.
Ikke helt enkelt for oss som ikke er konstruktører.
Mvh
Janne
Takk for alle svarene.
Vi har ennå ikke prøvd lenken til beregninger.
Men når vi tidligere har søkt på nettet har vi funnet byggesett (som vedlagte bilde viser)
Der står det at det tåler f.eks snølast 0,9, noe som da blir for svakt.
Så spørsmålet er hvilken dimensjonering som trengs der risikoen for mye snø finnes?
Skråbelastning? Strevere? Visste ikke at også dette måtte tas med i konstruksjonen?
Mye å ta hensyn til og tenke på.
Ikke helt enkelt for oss som ikke er konstruktører.
Mvh
Janne
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Så lav snølast på denne typen konstruksjon forekommer bare langs Øresund i Skåne. En gammeldags tømrer kunne kanskje få den typen konstruksjon stabil, men ikke alle andre som er henvist til ulike typer beslag. Hva har taket for mål og hvilket takmateriale brukes?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt! Et lager i kortenden i kombinasjon med en diagonal i takets plan bør være tilstrekkelig for å stabilisere. Forskjellen i dimensjoner på de bærende delene i en carport bygget for Skånes vestkyst respektive Gävletrakten er veldig stor. Det kan ikke være samme byggesett.
Klikk her for å svare