Hei

skal støpe neste uke og har bestilt ifølge konstruktør
C30/37 vct 0,5 xc4+xf3.

Fikk svar fra 2 betongfirmaer at den ikke skal glattes pga luften. At betongen kan slippe.

Eneste grunnen til glattingen er fordi vi vil ha betonggulv.

Det er bra med luft for det blir minusgrader snart og vi bygger med blokk som kanskje ikke får tak før neste år.

Hvor viktig er luft, og bør man redusere eller fjerne den helt? Vi kommer til å støpe når det er sol i 3 dager og 12 plussgrader. Vi vil rekke å komme over 5mpa i platen.

antar det går ikke heller skure platen fordi det blir tett overflate

kom med deres tips og rådgivning?

Hvilket behov ligger til grunn for den betongblandingen?
Hva mener du med luft i denne sammenhengen?

xF3 betyr luft ifølge leverandøren. Luften gjør rommet i betongen som hjelper til hvis det fryser. Da kan vannet bruke det rommet til å utvide seg i.

man pleier ikke å ha det i villa plate.

Jeg skal støpe på tirsdag neste uke, og da er det 10 grader og sol i 3 dager. Kommer aldri under 6-8 grader på natten.

jeg vil helst ikke ha luft for jeg vil glatte ut, men det går ikke med denne betongmiksen.

vi bør oppnå 5mpa etter 3 dager.

M MackanM skrev:
xF3 betyr luft ifølge leverandøren. Luften gjør plassen i betongen som hjelper til hvis det fryser. Da kan vannet bruke plassen til å ekspandere i.

man pleier ikke ha det i villa platte.

Jeg skal støpe på tirsdag neste uke, og da er det 10 grader sol i 3 dager. Kommer aldri under 6-8 grader om natten.

jeg vil helst ikke ha luft for jeg vil glatte, men det går ikke med denne betongblandingen.

vi bør oppnå 5mpa etter 3 dager.
Da ser det ut til at det ikke er noe å gjøre. Kan du ha et slipt betonggulv om det inneholder luft som du skriver?

Nei, de sier at betongen kan slippe i overflaten. Vi vurderer Microcement i stedet.

vil vite hva man støper når det er kaldt 10 grader i 3 uker

M MackanM skrev:
Nei, de sier at betongen kan slippe i overflaten. Vi vurderer Microcement i stedet.

vil vite hva støper man når det er kaldt 10 grader i 3 uker
Hvorfor skulle det være et problem? Det er vel optimale forhold for å støpe i?
Herdner sakte.

Ja ok men er det sånt vær at man trenger luft i betongen eller klarer man seg uten?

M MackanM skrev:
Ja okej men er det et sånt vær at man trenger luft i betongen eller klarer man seg uten
Jeg er ikke tilstrekkelig kunnskapsrik for å vite hvorfor man i det hele tatt har luft i betongen om man støper i plussgrader.
Normalt vibrerer man betongen for å bli kvitt luft.
Men du har jo en konstruktør som må kunne avgjøre spørsmålet, hva sier han?

Vi støpte våre 350kvm med vanlig 20/25 en novemberdag, riktignok i Skåne men det var omtrent samme temperaturer som nå.
På den annen side hadde vi ingen uttørkingskrav på den heller.

X xLnT skrev:
Jeg er ikke tilstrekkelig kunnskapsrik for å vite hvorfor man i det hele tatt har luft i betongen om man støper i plussgrader.
Normalt vibrerer man betongen for å bli kvitt luft.
Men du har jo en konstruktør som må kunne avgjøre spørsmålet, hva sier han?

Vi støpte våre 350kvm med vanlig 20/25 en novemberdag, for øvrig i Skåne men det var omtrent samme temperaturer som nå.
På den andre siden hadde vi ingen uttørkingskrav på den heller.

Ja, nettopp. Jeg skal støpe i Malmö. Støpte dere selv eller firma?

M MackanM skrev:
Ja precis. Jeg skal støpe i malmö . støpte dere selv eller firma
Vi hadde firma som støpte, det skulle gjøres fall mm så vi våget ikke å gjøre det selv.
Vi fikk anbefalingen om å ikke glatte, det angrer vi på. Ble ikke så bra resultat av kun slodning.
Så vi kommer nok til å slipe betongen selv om vi skal legge gulv oppå.

Hva rart? Hvorfor fikk dere den anbefalingen? Finnes det mulighet for å se noen bilder av hvordan det ser ut bare med slodning? Nærbilde vanlig bilde

M MackanM skrev:
Hva rart? Hvorfor fikk dere den anbefalingen? Er det mulig å se noen bilder av hvordan det ser ut kun med våtsliping? Nærbilde normal bilde
Har denne fra en tråd jeg opprettet etter støpingen.
Nyglattet betongplate, klar for bygging, med synlige rør og kant forskjeller. Bakken rundt er grønn med spor etter byggearbeid.

Rådet var at man tettede til porene og at det skulle være dårligere. Men vi glattet verkstedet som ble veldig bra. Så mitt råd er å følge magefølelsen din, stå på ditt og still spørsmål hvis du er usikker.

Ble det kornete eller synes ballasten for mye?

M MackanM skrev:
Ble det kornet eller vises ballasten for mye?
Enkelte steder har de ikke fått ned ballasten tilstrekkelig, så der er det knudrete, det kan man jo pusse ned ganske enkelt. Det er mer at det ble ujevnt noen steder, glattingen og vibreringen kunne vært gjort bedre.

Aha ok. Dilemmaet vi har er at vi ikke vil ha ballast synlig, bare slipt betonghud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.