Kan ingenting om virke,, skal bytte vindskive
Eksisterende vindskive 25x170x230
Leter med kvalitet G4-2 eller bedre, står det at man skal bruke på nettet. Hva er G4-2? Hvilket virke skal jeg bruke?
Finner bare tykkelse 22, kan jeg bruke tykkelse 28 i stedet?
Eksisterende vindskive 25x170x230
Leter med kvalitet G4-2 eller bedre, står det at man skal bruke på nettet. Hva er G4-2? Hvilket virke skal jeg bruke?
Finner bare tykkelse 22, kan jeg bruke tykkelse 28 i stedet?
28 går bra om du bytter hele klabbet eller samme rad. Det vil si at plankene passer sammen. Kvaliteten får du ta den de har på trelastlageret. Det viktige er at først sage til den deretter lar du endeveden stå i en bytte med treolje over natten, så det suger opp ordentlig. Deretter male og til slutt spikre opp.
Beste er å sjekke på boksen eller spørre selgeren. Men jeg ville unngå rene akrylat/latexfarger. Det skal visst finnes noen eller noen sorter akrylatfarger som puster også.
Men f.eks. oljealkydfarge og linoljefarge burde puste.
Det er viktig når man maler tre som man maler på alle sider.
Men f.eks. oljealkydfarge og linoljefarge burde puste.
Det er viktig når man maler tre som man maler på alle sider.
Du skal velge 28mm for det holder som regel bedre kvalitet enn de vanlige 22 mm panelbordene. En byggevarehandel skal kunne ta inn 28mm om de mangler og i den lengde du trenger. Når det gjelder maling, går det bra å bruke den som finnes i handel og følge anvisningene, selv holder jeg meg til et kjent fabrikat og har brukt samme produkt de siste 35 årene, der den har blitt videreutviklet. Så det som gjaldt for f.eks. akrylat for 40 år siden er ikke det samme som i dag, sammen med nye impregneringsoljer og grunning som i dag inngår i hvordan maling skal utføres. Til vindskier har jeg brukt dør- og vindusmaling. Er denne malingen men bare et eksempel. https://www.nordsjo.se/sv/produkter/nordsjö-one-door-window-tech?size=1L
Sist redigert:
Klikk her for å svare