P
Hei,

Det er på tide å bytte ut vinduene og terrassedørene i huset, og med det kommer en del problemer...
Har et Hultsfredshus fra 1970 der en seksjon med 4 vinduer og terrassedør i stuen er bygget med bærende karmer, altså at karmene går fra gulv til tak og bærer taket i denne delen av langveggen.
I tillegg har tidligere eiere bygget inn terrassen utenfor vinduene, og bjelkene som taket på terrassen hviler på, er festet i ytterveggen over vinduene/døren. Så vidt jeg kan se, havner snølasten på terrassetaket også på de stående vinduskarmene. Jeg har imidlertid ikke sett noen problemer som for eksempel en klemmende terrassedør, til tross for 50-60 cm snø på det, men det er klart at jeg ikke ønsker å legge mer vekt på den eksisterende konstruksjonen, men snarere avlaste så mye som mulig.

Vinduskarmene lar jeg være urørte og setter inn glasskassetter i stedet for rammene, så det er ikke den største bekymringen. Bekymringene gjelder primært terrassedøren. For å få inn en ny dør må jeg skjære bort de eksisterende dørkarmene og bære av vekten på en annen måte, og det er her jeg trenger hjelp.

Jeg har ikke revet noe, så jeg kan ikke fortelle hvordan det ser ut inne i veggen, men jeg har vanskelig for å tro at jeg får inn en bjelke over døren da det blir vanskelig å føre ned kraften til fundamentet på siden mot vinduet. Det vil i så fall måtte festes mot vinduskarmen her, men da legger man jo mer last på den. På den andre siden er det nok mulig å sette inn en limtresøyle eller lignende.

Mine egne tanker har mest dreid seg om muligheten for å legge en bjelke på loftet og henge opp takstolene som ligger nærmest terrassedøren. Man vil da fordele lasten på flere takstoler, men ikke overføre noen last til grunnmuren, noe som selvfølgelig er ønskelig. Det finnes en innervegg ca. 130 cm til venstre for terrassedøren, men det går ikke an å felle inn noen støtte for en bjelke på loftet her siden den ikke står over en kjellervegg.

Dørprodusentene anbefaler at ingen last legges på dørkarmen, og det er vel best å ta dem på ordet der.

Noen som har en mulig løsning på problemet?

Din dør og dine vinduer er 900mm brede.
Du beholder vinduene som er bærende, alternativt at du monterer nye vinduer karm i karm. De gamle bunnstykket og overstykket kan du sage bort, men du beholder altså de stående karmdelene. Deretter målbestiller du vinduer som passer der. Hvis du velger faste vinduer, vil du knapt merke litt mindre glassflate, ettersom dine gamle vinduer var åpningsbare.
Når du bytter dør, beholder du karmstykket på lukkesiden (bærende) men sager bort terskel, overstykket samt karmstykket med hengslene.
Bak karmstykket med hengslene er det en regel for å feste den nye døren i. Døren målbestiller du også. Det er ikke veldig dyrt å målbestille vinduer og dører. Noen tar samme pris som standardmål.
Nå har du ikke gjort noen påvirkning på de bærende delene, eneste ulempen er en ca 4-5 cm smalere dør, men fortsatt bredere enn mange altandører.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.