Hei
Det lukter muggent i min datters rom, men ingen andre steder i huset, og jeg har målt fuktighet og ingen fukt vises der jeg kan måle.
Huset er fra 60-tallet.

Pirket litt nå på veggen for å se hva som var under, og det er som jeg gjettet, den brune platen som lukter.

Jeg tenkte å prøve å rive bort den og sette opp nye vegger av gips.

Hva tror dere om det? Kan det hjelpe lukten å forsvinne?

Mvh
Jessica
 
  • Vegg med rosa maling har et område hvor tapet eller veggplate er delvis fjernet, og det underliggende materialet er synlig gjennom rifter.
  • Veggen med avskallet tapet avslører brunt underlag, antagelig kilden til dårlig lukt, klar for renovering.
J Jessica Eriksson skrev:
Hei
Det lukter muggent i datterens rom men ingen andre steder i huset, og jeg har fuktmålt og ingen fukt vises der jeg kommer til å måle
Huset er fra 60-tallet

pirket litt nå på veggen for å se hva som fantes under, og det er som jeg gjettet den brune platen som lukter

jeg tenkte å prøve å rive bort den og sette opp nye vegger av gips

hva synes dere om det? Kan det hjelpe lukten å forsvinne?

mvh
Jessica
Trolig så sitter disse platene i andre rom også uten at det lukter der. Så spørsmålet er vel hvorfor det lukter mer der. Hvis du åpner opp så kanskje du ser hva det skyldes, eller så kanskje rommet har høyere luftfuktighet enn de andre rommene. Men hvis det lukter fra akkurat platen så burde jo lukten gi seg hvis du bytter den ut. Deretter kan jo lukten ha satt seg i møbler og lignende så lukten blir værende en stund etter byttet.
 
Det er trolig tretex, et masonittlignende materiale som lett tar opp lukt. Du reduserer lukten ved å bytte til gips, men grunnproblemet er jo fortsatt, hva er det som forårsaker lukten?

Hva er det for grunn på huset? Har du sjekket svillen? På 60-tallet var det vanlig med cuprinolbehandlet tre som avgir en ganske trist lukt når det brytes ned...
 
zarkov zarkov skrev:
Det er trolig tretex, et masonittlignende materiale som lett tar opp lukt. Du reduserer lukten ved å bytte til gips, men grunnproblemet finnes jo fortsatt, hva er det som forårsaker lukten?

Hva slags grunnmur har huset? Har du sjekket syll? På 60-tallet var det vanlig med cuprinolbehandlet tre som avgir en ganske trist lukt når det brytes ned...
vi har kjeller :) og i kjelleren lukter det ikke og heller ikke målt fuktighet
 
T Tompafix skrev:
Troligvis så sitter disse platene også i andre rom uten at det lukter der. Så spørsmålet er vel hvorfor det lukter mer der. Om du åpner opp så kanskje du ser hva det kommer av, eller så kanskje rommet har høyere luftfuktighet enn øvrige rom. Men om det lukter fra akkurat platen så burde jo lukten gi seg om du bytter. Deretter kan jo lukten ha satt seg i møbler og lignende så lukten blir værende en stund etter til tross for byttet.
jeg kjenner lukten fra platen når jeg åpner opp
Men tenker jeg skal male om og sette opp lister tak og gulv da jeg har plukket bort dem når jeg tapetserte malte om og så håper jeg at lukt gir seg

blir sååå stort prosjekt å rive :( og forstått at lukten ikke er Felix
 
J Jessica Eriksson skrev:
vi har kjeller :) og i kjelleren lukter det ikke og heller ikke oppmålt fukt
Nei, svillen ligger jo over mark, oppå muren. Er det en yttervegg som lukter?

Uansett hvilket så er nok tvungen til å bryte opp veggen for å løse problemet (og ikke bare dempe lukten).
 
J Jessica Eriksson skrev:
jeg kjenner lukten fra platen når jeg åpner opp
Men tenker jeg skal male om og sette opp lister tak og gulv da jeg har fjernet dem når jeg tapetserte malte om og så håper jeg at lukt gir seg

blir sååå stort prosjekt å rive :( og forstått at lukten ikke er Felix
Ja, tetter du glippene minsker rimeligvis lukten. Du kan jo gå på med mykfug i alle skjøter for å tette enda mer.
 
Karrock
Ser vel ut som harde plater, 12mm masonitt er min gjetning.
Er rommet mot yttervegg eller våtrom ville jeg ha startet med de sidene i riving/jakt på fuktskade. Riv en av gangen og sett opp med nye plater. Kanskje er det da avhjulpet før du har behøvd å rive alle veggene.
Var rommet i overetasjen? Tegelfasade?
 
Karrock Karrock skrev:
Ser vel ut som harde plater, 12mm masonite er min gjetning.
Er rommet mot yttervegg eller våtrom ville jeg startet med de sidene i riving/jakten på fuktskade. Riv en om gangen og sett opp med nye plater. Kanskje er det da avhjulpet før du har måttet rive alle veggene.

ja det er overetasje mot trefasade og mot yttervegg
Usch orker ikke med fuktskade

Var rommet på ovenetasje? Tegelfasade?
 
Hvordan har det gått? Jeg har nøyaktig samme situasjon i et bad.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.