3.692 lest ·
28 svar
4k lest
28 svar
Bytte ut "vevtaket" mot gips
Hei!
Nyblitt, ganske vilsen villaeier
. For øyeblikket har vi noe slags vev-inner tak som er spent opp. Da dette ikke er helt friskt er tanken å ta det ned og i stedet montere gips. Nå til mitt spørsmål, da gips er tungt, hvordan kan jeg være sikker på at det ikke vil rase ned? På ~3 meter ser jeg bare to festepunkter.
Tror dere det vil fungere om jeg regelmessig opp ordenlig? Noen tips på hvor tett jeg skal regle?
Veldig takknemlig for svar og innspill!
Nyblitt, ganske vilsen villaeier
Tror dere det vil fungere om jeg regelmessig opp ordenlig? Noen tips på hvor tett jeg skal regle?
Veldig takknemlig for svar og innspill!
P.g.a. el-røret i taket så må du lekte eller om det er trekk , dra om det , ikke vellykket mye jobb , lekte opp , med 28X70 , (det sitter en planke for el , du må under den) det holder , Tenk over nå om du vil ha noe mer el i taket
Takk for raske svar! Råsponten (heter det så) føles nokså jevn. Det er en enetasjes villa uten loft.
Så det holder om jeg setter opp tverrgående regelverk og kapper ut for elektrorøret? For en uinnvidd, 28x70?
MVH
Så det holder om jeg setter opp tverrgående regelverk og kapper ut for elektrorøret? For en uinnvidd, 28x70?
MVH
Ok, så 28x70 glespanel med 30 cm mellomrom og opp med gips så skal saken være biff?
Spørsmål, kan du utdype litt angående om det er vind eller ikke? Nå er det ingen vind ovenfor men likevel interessant.L Liteavvarje skrev:
Det er perfekt, skru råsponten hver 50 cm, kommer til å sitte som fjell, tenk litt på hvilken vei du skal sette platene så du ikke trenger å kappe småbiter, samt at du ikke skal ha såkalte generalskjøter (endene skal ikke sitte på samme sted, men sakses litt). Når du starter fra en vegg, mål fra den 105 mm til ytterkant og deretter 300 til neste ytterkant, går å bruke et snøre, så har du målet uten å komme feil. Ved røret kapper du den og fortsetter på andre siden. I den delen hvor sponten slutter og starter, slutter du med den ca 100 mm fra veggen, for du skal ha en som ligger der for å feste platene i enden (da trenger du ikke kappe småbiter å sette mellom de langsgående).W williamspäron skrev:
PS 1 ikke glem å fase av platene som ligger mot hverandres kortsider ca halve platen og inn ca 2 cm, dette for at sparkelen skal ha noe å feste i, langsiden er de nedsenket ingen fasning.
PS 2 regn og se rommets mål, plater finnes i forskjellige mål, så det blir så lite skjøter og svinn som mulig. Gjør du det selv, går ikke bra dere må være flere, tungt, går å leie plateheis, ingen store penger, ingen tunge løft.
Takk! Er ikke helt sikker på hva du mener med 105 mm til ytterkant og deretter 300 til neste ytterkant? Har du ingen bilde du kan henvise til?L Liteavvarje skrev:Det er perfekt, skru råsponten hver 50 cm, kommer til å sitte som fjell, tenk litt på hvilken vei du skal sette platene så du ikke trenger å kappe småbiter, samt at du ikke skal ha såkalte generalskjøter (endene skal ikke sitte på samme sted, men kryss dem litt) når du starter fra en vegg så mål fra den 105 mm til ytterkant og deretter 300 til neste ytterkant, går an å snor slå alt, så har du målet uten å komme feil, ved røret kappes den og fortsetter på andre siden, I den delen som sponten slutter og starter ved, så slutter du med den ca. 100 mm fra vegg, for du skal ha en som ligger der for å feste platene i enden, (da trenger du ikke kappe småbiter å sette mellom dem langs gårde PS 1 glem ikke å fase av platene som ligger mot hverandres kortsider ca. halve platen og inn ca. 2 cm, dette for at sparkel skal ha noe å feste i, langs skips er de senket ingen fasning PS 2 regn og se rommets mål, plater finnes i forskjellige mål, så det blir så lite skjøter og svinn som mulig, gjør du det selv, går ikke bra dere må være flere, tungt, går an å leie plateheis, ingen store penger, ingen tunge løft,
Om jeg leier en heis burde det vel gå å fikse selv?
Med tanke på konstruksjonen så er det nok ingen plast der, men ligger noen papp på råsponten på loftet med trolig spon på, diffplasten stiftes på glesen før platene, vet ikke om så det, det der med ekstra el, ved el-uttaket så setter du en bit gles 50 cm 4 skruer, inntil røret så har du et feste for kroken til lampen.W williamspäron skrev:
var på vei til å svare . slettet ble feil , nytt her : glem 105mm ::: bror min regnet feil jeg medL Liteavvarje skrev:Med tanke på konstruktion så er det nok ingen plast der uten ligger noen papp på råsponten på loftet med trolig spån på , , diffplasten hektes på glesen før platene , vet ikke om så det , det der med ekstra el , ved el-uttaket så setter du en bit gles 50 cm 4 skruv , inntil røret så har du et feste for kroken til lampen
skisset litt håper at du forstår , dere andre le ikke , sjekk målene nøye så du ikke får en bit på 5 cm på slutten , da er det bedre å kappe av den første , men tenk , da endres målene
som skal malla med 300 mm som er inndelingen for platen i 4 ( 120/4 = 300 )