Skulle sette pris på om noen kunne gi litt interessant input på problemet mitt. Jeg har et lokale (tilbygg på verksted) som har et kraftig underdimensjonert tak. Bredde innvendig mellom langsidene = ca. 5,60 m. Ingen innervegger. Lengde innvendig = 10,2 m, men det har jo ingen betydning i denne sammenhengen. Takvinkel ca. 7°, så ganske flatt. Takvinkel og taktype kan ikke endres da dette er en liten del av en større bygning, og jeg vil ha alt i enhetlig utseende... Snøsone NV Skåne, så ingen store snølaster...
Eksisterende tak er bygget i 145x45x6000 bjelker med 850-900 cc (varierer ganske mye). På det er det huntonitt og så papp...
Som alle raskt forstår er dette verken et bra eller stabilt tak, og det både svikter/svajer betydelig når man går på det, og det har sunket ned betydelig i midten (har satt støtter for å minimere en rasrisiko)...
Skal altså bytte ut dette taket mot et nytt, og da kommer jo spørsmålet hvordan man bygger nytt billigst, enklest og best.
Et alternativ er pulttakstol, men med bare 40 cm høydeforskjell i takhøyde i dag, så føles det kanskje ikke som det absolutt beste alternativet. Da ser jeg på limtre. Finnes i tilstrekkelig lengde som lagerførte varer, så bra pris og rask levering. Skrått tak innendørs er helt ok. Har sett på limtrebjelke GL24h 56x225x6000mm, respektive limtrebjelke GL24h 42x180x6000mm. Tenkte legge dem med 600 cc, oppå dette huntonitt og så papp igjen. Kan ingenting om hvordan man beregner riktig dimensjonering, men lekte med tanken at det har 100 kg/m² egenvekt på taket, samt 200 kg/m² for snø/løv/regn/liknende og en kraftig huseier som løper på taket, hvilket jeg tror gir en last på opp til 950 kg per bjelke. Dere som kan dette må gjerne rette meg... Kan jeg gå for 42x180, eller skal jeg opp på 56x225?
Råd, tips og funderinger tas gjerne imot...
Eksisterende tak er bygget i 145x45x6000 bjelker med 850-900 cc (varierer ganske mye). På det er det huntonitt og så papp...
Som alle raskt forstår er dette verken et bra eller stabilt tak, og det både svikter/svajer betydelig når man går på det, og det har sunket ned betydelig i midten (har satt støtter for å minimere en rasrisiko)...
Skal altså bytte ut dette taket mot et nytt, og da kommer jo spørsmålet hvordan man bygger nytt billigst, enklest og best.
Et alternativ er pulttakstol, men med bare 40 cm høydeforskjell i takhøyde i dag, så føles det kanskje ikke som det absolutt beste alternativet. Da ser jeg på limtre. Finnes i tilstrekkelig lengde som lagerførte varer, så bra pris og rask levering. Skrått tak innendørs er helt ok. Har sett på limtrebjelke GL24h 56x225x6000mm, respektive limtrebjelke GL24h 42x180x6000mm. Tenkte legge dem med 600 cc, oppå dette huntonitt og så papp igjen. Kan ingenting om hvordan man beregner riktig dimensjonering, men lekte med tanken at det har 100 kg/m² egenvekt på taket, samt 200 kg/m² for snø/løv/regn/liknende og en kraftig huseier som løper på taket, hvilket jeg tror gir en last på opp til 950 kg per bjelke. Dere som kan dette må gjerne rette meg... Kan jeg gå for 42x180, eller skal jeg opp på 56x225?
Råd, tips og funderinger tas gjerne imot...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Begge bjelkealternativene er for svake ifølge min beregning. Spørsmålet er hva du vil prioritere, så lav bjelkehøyde eller så lav pris som mulig. Vil du holde nede bjelkehøyden ville jeg satset på 90x225, vil du holde nede prisen, velg 42x315. 100 kg/m2 egenvekt høres rimelig ut. Så høy snølast som 200 kg/m2 trenger du nok ikke regne med. Heller ikke trenger du å tenke på feite huseiere, de utgjør temporære punktlaster.
Bare for nysgjerrighetens skyld. På hvilken måte er de for svake?J justusandersson skrev:
Blir det for mye nedbøyning midt på taket?
Vil det bevege seg for mye, eller???
Jeg mener:
Eksisterende tak er bygget i 45x145x5800 og ca. 900 cc, og det bøyde seg riktignok litt ned (kanskje 5 cm på midten) men det holdt i nesten 50 år, før noen blikkenslagerarbeider gikk i stykker slik at regnvann lekket inn og hele takkonstruksjonen ble våt og begynte å råtne/mugne (og mistet bæreevnen)...
Med 225x56 så øker jeg jo likevel bjelkehøyden med over 50%, bredden med 20% og mengden bjelker i taket med 60 % også (fra 10 til 16)...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man får ikke bygge sånn. En akseptabel nedbøyning på 1/300 av spennvidden betyr 19 mm. Du ligger for nær bruddgrensen. Snølastene er beregnet på 50-årsintervall. Nedbøyningen for en bjelke med en jevnt fordelt last følger formelen 5*q*L^4/384*E*I. Det betyr at for en gitt bjelketype og bjelkestørrelse øker nedbøyningen eksponentielt med spennvidden.
Klikk her for å svare