Skal fikse en hytte hvor avvekslingen av en vegg er 4m lang og består i dag av to sammensatte trebjelker på ca. 180mm høyde og 25mm tykke (har ikke kunnet måle nøyaktig ennå), til sammen 180mm høyde og 50mm tykke.
Nå har det råtnet og skal byttes, og da tenkte jeg en VKR eller KKKr eller kanskje IPE bjelke i stedet.
Jeg ville foretrukket firkantprofil fremfor IPE hvis det ikke blir større forskjell i bjelkevekt/meter ved samme belastning.
Vet heller ikke forskjellen på VKR-KKR tx, eller hvordan man regner om.
Kan fortelle at dette er avslutt på et pappetak som ikke er bygget for tegl som takbelastning.
Men jeg planlegger å sjekke stolene og kanskje bytte til 21 mm rupanel i stedet for 17mm som finnes nå. (må uansett bytte det meste av treet i taket).
Jeg er en hendig amatør som aldri har lagt tak tidligere..
http://www.byggahus.se/images/smilies/blushing.gif
PS:
Her er en tekstet tegning av hytta så dere får en idé om opplegget:
__ ________________
__| - - - - - -| - - - - -|
__|............|___ __| _ _
|- - I - 4m - -___ __| - - |
|- -i - - - - - |- - - - - | ~4,6m
|__|______|______| _ _|
Den punkterte linjen over 4:en (4m lang) er der jeg vil erstatte trebjelken mot stål (eller aluminium hvis det fungerer bedre).
Basen på takstolene er ca. 4,6m. (dessverre må jeg ha en masse ekstra streker for at mellomslagene ikke skal forsvinne)
Den strekkede linjen under fireren er mønet/bærbjelken tror jeg det heter på fagspråket. Huset har blitt utvidet i linjen ovenfor fireren med en flatere del, og i skjøten har det lekket inn.
DS.
MVH