Holder på å renovere et rom i et teglhus fra 1965. Har revet ut tretexen i vegger og tak for å bytte til gips. Innenfor tretexen er det rupanel. Yttervegger og tak skiller seg litt siden det er en slags papp spikret på rupanelen. Den er svart og lukter litt tjære. Om jeg skulle bytte den mot en mer moderne luktfri variant, hva burde jeg velge? Aldersbestandig plast?

I et annet rom byttet jeg ikke papiret, men skrudde simpelthen gipsen på den. Tjærelukten forsvant så fort gipsen kom på, så det er egentlig ikke noe problem... men tenkte likevel at det kanskje kan være verdt å bytte når jeg har mulighet.

Det er vanlig vindsperre som sitter der. Om du ikke skal installere ny ventilasjon i huset (Typ ftx) så bør du sette ny vindsperre der den eventuelt er skadet og i annet fall lar du den være. Bytter du ventilasjonssystem i huset kan du sette aldringsbestandig plast.

Takk for raskt svar! Det var nettopp tjærelukten som fikk meg til å tenke at det kanskje var en type fuktspærrende papp. Men antar at plast sperrer enda mer, så da bør man nok være forsiktig med å bytte som du sier (om man ikke endrer ventilasjon).. Hmm, når jeg tenker etter var det nok så jeg resonerte da jeg fikset det andre rommet. :)

N
Man bør nok være forsiktig med å bytte til helt tette materialer i et gammelt hus som er bygget slik at fuktigheten kan vandre ut.

Nei, fukt skal helst ikke ut gjennom huskonstruksjonen på annen måte enn gjennom ventilasjonen. At gamle hus på noen måte skulle ha frikort fra naturlovene er ikke sant.

N
Du har rett, jeg kan kanskje uttrykke meg dårlig. Men i et gammelt hus er min oppfatning at man skal være forsiktig med å bytte ut materialer som puster og som tillater en viss fuktvandring mot helt tette materialer som ikke slipper gjennom noe. I eldre hus som ikke har like effektiv ventilasjon som nye, vil det alltid være litt fukt som vandrer i veggen, og da er det bra om materialene kan puste. Om man i tillegg har et eldre hus som ikke har tilluften planlagt med tilluftsventiler og lignende, kan man lett få merkelige lukter i huset når luften må tas fra et annet sted enn der den tidligere kom inn, og man nå har satt opp en helt tett plast.

Om man har det helt åpent i en huskonstruksjon så vil fukt, dvs vann i løsning i luften, gjennom diffusjon (utjevning) vandre ut gjennom veggkonstruksjonen. Diffusjonen er konsentrasjondrevet. Før eller senere, spesielt under oppvarmingsperioden, risikerer man å nå duggpunktet inni huskonstruksjonen, pga at man har en temperaturgradient i den. Det fører da til utfelling av vann (utfelling=precipitation, samme ord, og samme fenomen som nedbør på engelsk). For å forhindre dette monterer man ett lag som er så tett som mulig på konstruksjonens varme side. Man bruker det som er tilgjengelig og har en rimelig pris. Tidligere var dette materialet ofte Vestapapp eller lignende, men iblant også litt tykkere tjærepapp. Den sistnevnte har relativt god dampmotstand (lav permeabilitet for damp). For den spesielt interesserte er permeabiliteten produktet av diffusiviteten og løseligheten. Nå er det materialet som best pris/ytelse aldersbestandig plast. Det er den teknisk beste løsningen for huset.

Om man monterer plast i et gammelt hus så vil man våkne om morgenen av at luften i rommet er ekstremt dårlig. Man har beskyttet huskonstruksjonen, men man må puste den dårlige luften, som ellers ville ha belastet huset. Derfor bør man se over sin ventilasjon. Man trenger både tilførsel og avtrekk i et rom, og man bør se over begge. Åpent vindu er en uøkonomisk og nokså dårlig løsning på problemet.

Jeg vil ikke på noen måte være overlegen og belærende, men det man ofte hører om hus som puster, tre som lever osv. Det er funnet opp av folk som ikke har kunnskap om fysiske prosesser. Det er uheldig. Pseudovitenskap gjør seg best i trossamfunn og healingkretser og lignende. Når man anvender pseudovitenskap på ekte fysiske, kjemiske og biologiske systemer, så risikerer man at mennesker eller verdier kommer til skade.

• Liker
Dsl
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.