Hei! Ny her på forumet,
Holder på med en kjøkkenrenovering og ved rivingen ble det funnet en takbjelke som var veldig råtten og må byttes ut. Hva skal man tenke på når man skal bytte ut bjelken? Bjelken går inn i veggen på merking A der det er hull som den gamle bjelken går gjennom, og på vegg B går bjelken langs hele veggen og er bra, så derfor hadde jeg tenkt å skjøte bjelken der. Er dette ok?

Tilleggsopplysning er at det er en ovenpåetasje.

Har jeg lagt det under feil kategori, så fjerner jeg innlegget.

• Kjøkkenrenovering med synlig råtten bjelke i taket markert område A, bjelken strekker seg til vegg B, verktøy og belysning står på gulvet.
Velkommen!

Generelt ved bytte så gjelder det å avlaste bjelken og deretter sikre at den nye bjelken gir fortsatt fullgod funksjon, så det er viktig å ha kontroll på hva den gjør før du begynner å rive ned den.

Er det en del av bjelken du tenker å bytte eller hele?

P patrikd84 skrev:
Velkommen!

Generelt ved bytte så gjelder det å avlaste bjelken og deretter sikre at den nye bjelken gir fortsatt fullgod funksjon, så viktig å ha kontroll på hva den gjør før du begynner å rive ned den.

Er det en del av bjelken du tenker bytte eller hele?
Takk
Ja, stempler har jeg godt om, men hvor man skal plassere dem er jeg veldig usikker på, det ser ikke ut til å være veldig mye trykk på bjelken når man ser hvor råtten den er. Jeg hadde tenkt å bytte ut en del av den til halve vegg B omtrent.

• Råtten bjelke i taket med skadet treverk og delvis eksponert isolasjon, ved siden av vegg med mønstret tapet.
Ingen kjempebra bilde men ser iallfall at den er bra dårlig

For at støtten skal gjøre nytte, må de plasseres slik at du kan ta opp lasten fra gulvet ovenfor - jeg antar at det ligger noen bjelker tvers over også? Da er det disse som støtten skal ta opp last fra. For å fange opp flere bjelker per støtte kan du bruke en midlertidig bjelke og sette støtte i endene, for eksempel. Avhenger blant annet av hvilken last hver støtte kan ta og hvilken bjelke du bruker.

Om du skal bytte en del av bjelken må også skjøten utformes slik at lasten kan føres videre til støtten i veggen.

Hva slags gulv er det på kjøkkenet? Viktig at det kan ta opp trykket fra støtten, så det ikke går i stykker.

• Liker
Ludde66
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.