I vår kjeller / underetasje har vi en I-bjelke som ekstra støtte for det støpte mellometasjegulvet. Denne hviler dels på murte innervegger, dels på søyler av tre som vi vil erstatte fordi vi vil fjerne alt organisk materiale. Min tanke er å erstatte tresøylene med 120*190*590 lecablokker stilt på høyden på hverandre. Vil dette holde?
Det er 4 søyler som skal erstattes. De står med ca 2 meter mellomrom.

Kjeller med en murvegg, trestolper og bygningsmaterialer på gulvet.

Det er en litt merkelig konstruksjon. Først bør man skaffe seg en oppfatning om hvilke laster som bjelken tar opp samt hvilken type bjelke det er (profil og dimensjon), i hvert fall om man vil ha en mer analytisk tilnærming. Tegninger er det beste underlaget.

• Liker
andost
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det er en litt merkelig konstruksjon. Først bør man skaffe seg en oppfattelse om hvilke laster som bjelken tar opp samt hvilken type bjelke det er (profil og dimensjon), i hvert fall om man vil ha en mer analytisk tilnærming. Tegninger er det beste underlaget.
Mm. Dessverre finnes ingen tegninger. Eller jo de finnes, men de stemmer ikke. Ifølge opplysningene var det meningen at mellombjelkelaget skulle være av tre, men det ble endret. så det blir litt vanskelig... Jeg kunne begynne med å måle tykkelsen på bjelkelaget og målene mellom de bærende veggene for å kunne regne ut lasten... ?

A andost skrev:
Jeg kunne starte med å måle tykkelsen på bjelkelaget og målene mellom de bærende veggene for å kunne regne ut lasten... ?
En utmerket idé. Plus sjekk bjelkens profil i mm.

• Liker
andost
  • Laddar…
Bjelkelaget er 160mm
I-bjelken er 120 bred og 125 høy.
Bjelken sitter ved veggen markert med rødt i bildet nedenfor. Veggen er regel (enkeltegel)

Spennvidde mellom yttervegg og bjelke er 300cm på ene siden og 400 på andre siden.

Plantegning av et hus med bjelkelag, I-bjelke markert med rødt. Viser spennet mellom yttervegg og bjelke i forskjellige rom som arbeidsrom og toalett.

Sist redigert:
Bjelkemålene stemmer ikke med noen kjente profiler for meg. Har du virkelig målt riktig? Jeg synes den virker proporsjonsmessig å være høyere enn bred.

J justusandersson skrev:
Bjelkemålene stemmer ikke med noen av meg kjent profil. Har du virkelig målt riktig? Jeg synes den virker proportsjonalt være høyere enn bred.
Kan det være en HEB 120? Den er 120*120...

https://brommastal.se/stal-2/heb-balk/

Da skal den nedre flensens tykkelse være 11 mm.

Ville det ikke være enklere å bytte reglene mot stående firkantprofiler i stål med samme bredde som bjelken? Stående på jernplater med papp eller gummiduk mot betongen

• Liker
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Skal ta med skyvelære neste gang :thinking:

Stål er sikkert et interessant alternativ som støtte, men først må man vite hvilke laster det dreier seg om.

• Liker
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Stemmer

Rustent metallbjelke målt med en hvit tommestokk, viser en høyde på ca. 6 cm. Bakgrunnen er mursteinvegg.

En HEB 120 er en ganske kraftig bjelke. Ved 4 meters spennvidde klarer den en jevnt fordelt last på 6 kN per meter. Kan du angi nøyaktig hvor bjelken er plassert og hvor lang den er?

J justusandersson skrev:
En HEB 120 er en ganske kraftig bjelke. Ved 4 meters spennvidde klarer den en jevn belastning på 6 kN per meter. Kan du angi nøyaktig hvor bjelken sitter og hvor lang den er?
Japp. Se nedenfor.
Så har vi jo en teglesteinsvegg rett ved siden av bjelken, så bjelken tar ikke opp hele belastningen.

Første etasje ser slik ut:
Tegning av en bygningsplan for en første etasje, med mål for forskjellige rom som dusjrom, hobbyrom og arbeidsrom markert med blå linjer.

Andre etasje:

Plantegning av en etasje med merknader; viser rom som stue, kjøkken, bad og soverom, samt målinger i meter. Annen etasje ikke vist.

• Plantegning av et hus med markerte rom som arbeidsrom, gjesterom og dusjrom. Blå linjer indikerer bjelkers plassering.
De stående stolpene som skal erstattes (I-bjelken skal altså ikke erstattes) er 120x120 så egentlig kanskje spørsmålet er hva trykkfastheten er på en slik. I-bjelken har støtte med ca 2 meters mellomrom - enten stolpe eller murt vegg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.