Er det det 5 m lange rødmerkede stykket som er bjelken?

J justusandersson skrev:
Er det det 5 m lange rødmarkerte stykket som er bjelken?
Begge de røde, dvs. en som er 5m og en 12m.

Med den lasten som er aktuell, ca 20 kN/m, klarer en HEB 120 en spennvidde på ca 2,5 m. Stolpestøtte hver 2,5 meter må klare en last på 50 kN. Det gjør 90x90 limtre eller større og en mengde (nesten alle) stålprofiler.

• Liker
andost
  • Laddar…
Ok! kan jeg erstatte stolpene med 120*190* 590mm lecablokker stilt på høykant (sammenføyd med mørtel)?

Beste svar

Ja. Lecan har en trykkfasthet på 2 MPa, noe som betyr at en 12x19x59 cm blokk tåler ca 140 kN.

• Liker
andost
  • Laddar…
Tusen takk for uttømmende svar!

D
Vent litt nå, dette virker å gå litt fort hvis TS står i snekkebuksene og er klar til å kjøre på uten å ta inn noen profesjonell.

Trykkstyrken på en slik søyle av Leca utgjør ikke 140 kN (mistenker at dere har regnet blokkens volum i stedet for tverrsnittsareal). Hvis det stemmer at Leca har 2 MPa (som også kan skrives 2 N/mm2) i trykkfasthet, og blokkene stilles opp, blir dens virksomme areal 120x190 mm = 22800 mm2. Dette gir da en trykkstyrke på 22800 N=22,8 kN.

Deretter mener jeg at selve konstruksjonsløsningen med stående stablede lecablokker er uegnet. Søyle får flere ustagede ledd med kun mørtel, hvor knekk lett kan oppstå ved minste krokhet, vertikal skjevbelastning eller horisontal støt. Kanskje finnes det Lecablokker forberedt for å agere som søyle, men da kan jeg tenke meg at de mest agerer som form og at det skal settes inn armering og støpes med betong som tar den vertikale lasten.

En hellang stålsøyle som tidligere foreslått er den mest passende om treverket skal utelukkes helt.

• Liker
anhack og 3 andre
  • Laddar…
D dennis.sa skrev:
Vent litt nå, dette ser ut til å gå litt fort hvis TS står i håndverksbuksene og er klar til å sette i gang uten å ta inn noen profesjonell.

Trykkfastheten på en slik søyle av Leca når ikke opp til 140 kN (mistenker at dere har regnet blokkens volum i stedet for tverrsnittsareal). Hvis det stemmer at Leca har 2 MPa (som også kan skrives 2 N/mm2) i trykkfasthet, og blokkene blir stilt opp, blir deres virksomme areal 120x190 mm = 22800 mm2. Dette gir da en trykkfasthet på 22800 N=22,8 kN.

Deretter anser jeg at selve konstruksjonsløsningen med stående stablede lecablokker er upassende. Søylene får flere ustøttede ledd med bare mørtel, der knekk lett kan oppstå ved minste skjevhet, vertikal sidebelastning eller horisontal støt. Kanskje finnes det Lecablokker forberedt for å fungere som søyler, men da kan jeg tenke meg at de mest fungerer som form og at det skal settes inn armering og støpes med betong som tar den vertikale belastningen.

En heldekkende stålsøyle som tidligere foreslått er mest hensiktsmessig om treverket skal utelukkes helt.
Aye, da får jeg gå til smeden. Slipper iallfall mure
Vi tar ingen sjanser her.

• Liker
Fadai og 2 andre
  • Laddar…
Jeg synes heller ikke at en lecamur er den ideelle løsningen på problemet, men den tåler betydelig større laster enn 23 kN, avhengig av høyde og tykkelse. Weber har utmerkede prosjekteringsanvisninger med lettleste tabeller som er nedlastbare. Det interessante er ikke hva enkelte steiner tåler, men hele murverket. En 150 mm tykk og 2 meter høy mur med en sentrisk last tåler ca 120 kN per meter. Om man øker til 200 mm tykkelse, øker bæreevnen til ca 160 kN/m. Siden den skal mures inntil en teglmur, kan risikoen for knusing reduseres. Skal de eksisterende trestolpene erstattes med stål eller limtre, går det naturligvis fint om antallet er uforandret. En reduksjon av antallet krever en kontroll av at kjellergulvet virkelig tåler den større konsentrerte lasten.

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg synes heller ikke at en lecamur er den ideelle løsningen på problemet, men den tåler betydelig større laster enn 23 kN, avhengig av høyde og tykkelse. Weber har utmerkede prosjekteringsanvisninger med lettleste tabeller som er nedlastbare. Det interessante er ikke hva enkeltsteinene tåler, men hele murverket. En 150 mm tykk og 2 meter høy mur med en sentrisk last tåler ca 120 kN per meter. Øker man til 200 mm tykkelse øker bæreevnen til ca 160 kN/m. Siden den skal mures inntil en teglmur kan risikoen for knekkreduseres. Dersom de eksisterende trestolpene skal erstattes med stål eller limtre, går det naturligvis bra om antallet er uforandret. En reduksjon av antallet krever en sjekk av at kjellergulvet virkelig tåler den større konsentrerte lasten.
Jeg synes @dennis.sa resonnement virker rimelig. Enkelte blokkes trykkstyrke må vel likevel gi en øvre grense for bæreevnen som reduseres avhengig av hvordan murverket er oppbygd (hensyn til knekk osv.)?

I dette tilfelle tolker jeg det som at lengden på ”murverket” er 0,19 m hvilket med 120 kN/m (som du gir som eksempel for t=150 mm) gir en bæreevne på 22,8 kN for en 2 m høy mur/søyle. Jeg vil tro at beregning av knekkasten er vesentlig å gjøre også.

Merk at jeg har aldri regnet på murverk før så jeg kan ha misforstått noe.

Sist redigert:
  • Liker
dennis.sa
  • Laddar…
Lengden på murverket er 0,59 meter, noe som altså betyr ca. 71 kN. Den begrensede trykkfastheten hos Lecablokker innebærer først og fremst at større punktlaster må fordeles på en større overflate. Det finnes svært detaljerte regler for hvordan man beregner bæreevnen til murverk der man også tar hensyn til type mørtel og steinenes skjærstyrke. Dette er noe som arkitekter og konstruktører på vitenskapelig grunnlag har holdt på med siden 1700-tallet, så det er ingen nyhet. Legger man mørtel også mot teglveggen, reduseres risikoen for knekk i den svake retningen betydelig.

J justusandersson skrev:
Lengden på murverket er 0,59 meter, noe som altså betyr ca 71 kN. Den begrensede trykkfastheten hos Lecablokker innebærer først og fremst at større punktlaster må fordeles på en større overflate. Det finnes svært detaljerte regler for hvordan man beregner bæreevnen til murverk hvor man tar hensyn også til typen mørtel og steinenes skjærfasthet. Dette er noe som arkitekter og konstruktører på vitenskapelig grunnlag har drevet med siden 1700-tallet, så det er ingen nyhet. Legger man mørtel også mot teglveggen reduseres knekkingsrisikoen i den svake retningen betydelig.
Jeg tror du gikk glipp av at TS ønsket å stille blokkene på høykant.

TS skrev: "120*190*590 lecablokk stilt på høyden på hverandre". Det tolket jeg ikke som på høykant. På høykant synes jeg er helt utelukket.

• Liker
andost
  • Laddar…
Det innlegget jeg refererer til er nedenstående.

A andost skrev:
Ok! kan jeg erstatte stolpene med 120*190* 590mm lecablokker stilt på høykant (sammenføyde med mørtel)?

Fadai
Kjør på stål! Enklere, sikrere!

• Liker
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.