Hei!

Jeg trenger å bytte noen stolper som holder opp en del av et utskytende tak. Jeg antar at stolpene er limtrebjelker, og jeg tenker å erstatte dem med lignende med mindre noen har et bedre forslag. En nabo nevnte at man kunne bruke trykkimpregnert tre. Bortsett fra at det ikke blir like pent, lurer jeg på holdbarhet og bæreevne i trykkimpregnert tre sammenlignet med limtre?

Min andre bekymring er montering av søylene i underkant. Slik de er montert nå, burde vel gjøre at det blir unødvendig mye fukt i underkant? Finnes det en god løsning som er mer stabil enn den nåværende? De er skrudd i terrassen som deretter står på betongpilarer. Hvilken type stolpesko ville dere anbefale?

Slitt trestolpe med flassende maling montert på metallbeslag over terrassebord, viser tegn på fukt og slitasje. Husfasade med store vinduer og utspringende tak, støttet av en stolpe montert på en treplatting. Stolpe under utskytende tak festet til terrasse, montert på betongblokk, omgitt av treverk og med grønt gress i bakgrunnen.

pdov
Synes det ser bra ut konstruksjonsmessig. Ser mer ut som ettersatt vedlikehold. Hvor råtten er søylen, dvs kan du trykke inn en skrutrekker i bunnen eller er det fortsatt friskt treverk et stykke inn?
Tar det imot slik at det er friskt treverk så ville jeg skrapt rent, grunnet godt med olje og malt på nytt.

• Liker
Mats Carlsson. og 1 annen
  • Laddar…
Rickard.
Det er helt sikkert dimensjonshøvlet trevirke så malingen har vanskelig for å feste seg godt, og det er derfor det ser ut som det gjør.

Unngå trykkede stolper for de er håpløse å jobbe med da de enten er krokete eller kommer til å bli det.

Tenk på at du velger riktig farge, en stolpe skal males likt et gjerde med en farge som kan slippe ut fukt når man maler alle sidene.

Sist redigert:
  • Liker
deejay_brago
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det er helt sikkert dimensjonshøvlet virke så malingen har vanskelig for å feste bra og det er derfor det ser ut som det gjør.

Unngå trykkimpregnerte stolper for de er håpløse å jobbe med da de enten er krokete eller kommer til å bli.

Tenk på at du velger riktig maling, en stolpe skal males likt et gjerde med en maling som kan slippe ut fukt når man maler alle sidene.
Takk for svar! Det var sprukket i nederkant av stolpene da vi flyttet inn i huset for 3 år siden. Jeg malte dem og et gjerde rundt terrassen etter 1 år, og så merket jeg at malingen sprakk opp igjen. Malingen jeg brukte ble jeg anbefalt av fargebutikken og de var vel klar over hva jeg skulle male. Da skal jeg sørge for å få tak i riktig type maling denne gangen!

Er det lurt å ruge opp overflaten litt på de nye stolpene for at malingen skal feste bedre?

pdov pdov skrev:
Synes det ser bra ut konstruksjonsmessig. Ser mer ut som forsømt vedlikehold. Hvor råtten er søylen, dvs kan du trykke en skrutrekker inn i bunnen eller er det fortsatt frisk trevirke et stykke inn? Tar det imot slik at det er frisk trevirke så ville jeg skrapt rent, grunnoljet grundig og malt om igjen.
Takk for svaret ditt! De er ganske medtatte likevel, så jeg har bestemt meg for å bytte dem. Jeg har lett etter lignende stolpesko på nettet, men finner ingenting. Stolpene er 115x115 mm. Etter å ha lest litt mer her i forumet og andre steder forstår jeg det likevel slik at man helst unngår at underkanten av stolpen kommer i kontakt med noe for å unngå at vannet blir værende der.

Finnes det en bedre måte å feste stolpene i terrassen uten å bygge om hele terrassen? Jeg tenker at det beste må ha vært om stolpene fra starten ble festet direkte i betongfundamenter under terrassen i stedet for å hvile på den.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det er helt sikkert dimensjonshøvlet virke så fargen har vanskelig for å feste bra og det er derfor det ser ut som det gjør.

Unngå trykkede stolper for de er håpløse å jobbe med da de enten er krokete eller kommer til å bli det.

Tenk på at du velger riktig farge, en stolpe skal males som et gjerde med en farge som kan slippe ut fukt når man maler alle sidene.
Hvilken type farge ville du anbefale for disse stolpene?

pdov
D deejay_brago skrev:
Takk for ditt svar! De er ganske utslitt uansett så jeg har bestemt meg for å bytte dem. Jeg har søkt etter lignende stolpesko på nettet men finner ingenting. Stolpene er 115x115 mm. Etter å ha lest litt mer her i forumet og andre steder forstår jeg det likevel som at man gjerne unngår at stolpenes underkant kommer i kontakt med noe for å unngå at vannet blir værende der.

Finnes det noen bedre måte for å feste stolpene i terrassen uten å bygge om hele terrassen? Jeg tenker at det beste ville vært om stolpene fra begynnelsen ble festet direkte i betongfundamenter under terrassen i stedet for å hvile på den.
Den sortens stolpesko som sitter der i dag er U-sko med bunnplate, finnes fra f.eks. Joma og Hilti.
https://www.joma.se/byggbeslag/ovriga-stolpartiklar/u-sko
https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER...LEMENTS_7135/CLS_WOOD_CONNECTORS_7135/r431393
Det burde være en god løsning og ikke noe du skulle behøve å bytte ut. Jeg tror det skyldes feil farge og/eller annet dårlig vedlikehold. Bunnplaten holder opp stolpen, og det bør ikke bli stående vann mellom disse om bunnplaten er noe mindre enn stolpen. Slik står det i Jomas katalog:

Utdrag fra Jomas katalog som beskriver U-sko med bunnplate for montering av tre til betong.

• Liker
deejay_brago
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Den sortens stolpesko som sitter der i dag er U-sko med bunnplate, finnes fra f.eks. Joma og Hilti.
[lenke]
[lenke]
Det burde være en god løsning og noe du ikke skulle trenge å bytte ut. Jeg tror det kommer av feil farge og/eller annet dårlig vedlikehold. Bunnplaten holder opp stolpen og det bør ikke bli stående vann mellom disse om bunnplaten er noe mindre enn stolpen. Slik står det i Jomas katalog:

[bilde]
Takk for svar! Stolper og u-sko er bestilt så det kommer sikkert til å bli flott når det er ferdig :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.