Hei!
Har lagt merke til kraftig rustangrep på skiver og muttere til en markise. Har bare sittet et par år.
Når jeg ser på mutterne får jeg inntrykk av at de er varmforsinket (se bilder).

Likevel har de rustet. Litt vanskeligere å se hva bolten som de sitter i er laget av. Den ser ikke ut til å ha rustet i noen større grad.

Jeg vurderte å bytte til rustfrie muttere og skiver, men da begynner kanskje bolten å ruste i stedet, noe som jo i prinsippet er verre siden den er vanskeligere å bytte.

Hva tror dere dette er for materiale? Forslag til tiltak?

• Rustne muttere og skiver på markisefeste, potensielt varmgalvaniserte, med tydelig rustangrep. Bolt ser ut til å være mindre rusten.
  • Rustne muttere og skiver på markisefeste, muligens varmforzinket. Bolt i bedre stand, noe rust. Diskusjon om bytte til rustfrie komponenter.
  • Rustne skiver og muttere på en markis som har vært installert i et par år, mulig varmgalvanisert materiale.
P
M Magnus21 skrev:
Hei!
Har lagt merke til kraftig rustangrep på skiver og muttere til en markise. Har bare sittet et par år.
Når jeg ser på mutterne får jeg inntrykk av at de er varmgalvanisert (se bilder).

Likevel har de rustet. Litt vanskeligere å se hva bolten som de sitter i er for materiale. Den ser ikke ut til å ha rustet i noen større grad.

Vurderte å bytte til rustfrie muttere og skiver, men da begynner kanskje bolten heller å ruste, noe som jo i prinsippet er verre siden den er vanskeligere å bytte.

Hva tror dere dette er for materiale? Forslag til tiltak?
Ligger huset nær havet?
Typ 5 km på Vestkysten, eller halvparten på Østkysten?
Da bør du nok ha rustfritt eller syrefast.
Aluminium som beslaget ser ut til å være laget av er edlere enn sinken som muttere, skiver og bolter er belagt med, da blottlegges stålet etter en tid.
De kommer ikke til å ruste bort, men det estetiske er jo viktig.
Kan jo børste med stålbørste og spraye kaldgalvanisering over mutterne, finnes på Biltema og andre mekkerfirmaer.

Takk for svar!
5 km fra Vestkysten er det ja.

Spørsmålet som jeg funderer på også er om bolten i stedet ruster i stykker om jeg bytter mutter og skive til rustfritt. Ville jo vært mer plagsomt med en rusten bolt.

Ofte blir rustbeskyttelsen skadet under monteringen. Så ta samme type skiver, monter på en tørr dag og mal på litt Hammarlack eller lignende.

Beste svar

P
M Magnus21 skrev:
Takk for svar!
5 km fra Vestkysten er det ja.

Spørsmålet som jeg funderer på også er om bolten i stedet ruster sønder om jeg bytter mutter og skive til rustfritt. Skulle jo vært vanskeligere med sønderrustet bolt.
For at det skal kunne ruste kreves det oksygen og noe fukt som metalljonene kan reagere i, noe som tar en veldig lang tid inne i mutteren og inni veggen.
Kommer du til å bytte skruene/boltene også, så gjør det, det er ikke store penger.
Eller så spray kaldgalv og mal over.

Takk for gode råd! Lyktes med å bytte både mutter og skrue på den ene i festningen. På den andre måtte jeg nøye meg med å bytte mutter og skive. Her er bilder av beste side. Får vel komme tilbake med bilder om 3 år. 😅

• En metallfeste med to nye muttere og skruer festet til treverk, en del av et byggeprosjekt.
P
M Magnus21 skrev:
Takk for gode råd! Lyktes med å bytte både mutter og skrue på den ene i festet. På den andre måtte jeg nøye meg med å bytte mutter og skive. Her er bilder av den beste siden. Får vel komme tilbake med bilder om 3 år. 😅
Låsmutrene er aldri feil da en markise kan gynge litt og over tid få en mutter til å begynne å gjenget av.
Dessuten tetter plastringen som låser, gjengene fra fukt.

• Liker
Magnus21
  • Laddar…
Totte_S
Når man blander metaller som ligger langt fra hverandre i den galvaniske spenningsserien, så bør man bruke en mer edel metall for innfestninger og beslag. Ellers vil disse fungere som offeranode med galvanisk korrosjon/rust som resultat. Idealet er å bruke samme materiale i skruer som i det som festes, men aluminiumsskruer har dårlig holdfasthet, derfor er det en bedre kompromiss å bruke rustfritt fremfor varmfözinkade skruer når man fester aluminium.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.