Hei,

Vi bor i et enetasjes hus fra 66 og har strektak som himling. Over strektaket sitter det sponplater som er kledd med en slags aluminiumsfolie på oversiden. Antar at dette er en slags eldre type dampsperre? Nå har vi tenkt å bytte himling og sette panelbord i stedet.

Da lurer jeg på:
Er det risiko å skru i taket for å feste lekter og punktere folien over sponplatene?

Trenger vi å sette opp ny dampsperre eller er det t.o.m. noen risiko for at det blir "for tett"? Har hørt at eldre hus trenger å puste mer enn nye?

Kan legge til at over f.eks plassbygde garderober m.m. har det vært åpne skjøter mellom sponplatepartier så det har jo ikke vært veldig tett tidligere.

Det beste er nok å la sponplatene sitte igjen og skru panelet i dem.

Men, tak med strammet vev er jo mange ganger, om veven er hel, mye vakrere enn trepanel. Hvorfor vil dere gi dere i kast med dette?

J justusandersson skrev:
Det beste er nok å la sponplatene sitte igjen og skru panelet i dem.

Men, tak med spent vev er jo mange ganger, om veven er hel, mye vakrere enn trepanel. Hvorfor vil dere gi dere i kast med dette?
Å fjerne sponplatene var ikke et alternativ. Tenkte mer om man skulle supplere med å spenne opp plast som dampbarriere under dem?

Det spente taket er av plast og utgjør en sikkerhetsrisiko ved eventuell brann. Dessuten er det gammelt, gult og skjørt. Så å ha det igjen er heller ikke et alternativ.

Nei, stramtak av plast er avskyelige og bør utryddes. Derimot har jeg ingen minner om at de fantes allerede i 1966. Jeg husker at de begynte å dukke opp tidlig på 1970-tallet. Jeg trodde dere hadde et ekte vevtak.

Du skal absolutt ikke sette plastfolie under sponplaten. Da stenger du denne inne mellom to diff-tette lag, og det er aldri bra.

Hvis brannsikkerhet er prioritert, er heller ikke panel i taket det mest optimale. Da er gips under sponplatene bedre. Limer man vev på gipsen og så maler den, blir sluttresultatet noe som ligner det opprinnelige. Det er dog mye hyggeligere å jobbe med trepanel enn med gips. Det kan bli rotete, men det går an å kompensere med farge og rett profil og bredde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.