Hei,
Vi trenger å bytte en dør i huset som åpner seg feil vei. Jeg har tidligere aldri byttet hele dører selv, så jeg føler meg minst sagt usikker på dette arbeidet, selv om jeg har renovert hele kjøkkenet selv.
Det som gjør det litt mer komplisert i dette tilfellet er at den gamle karmen er innebygd i veggene på følgende måte:

http://i.imgur.com/Dwt2I2p.jpg

http://i.imgur.com/IxzqFai.jpg
Slik ser det ut på et annet sted hvor jeg ikke skal ha noen karm lenger. Som man kan se, sitter selve rammen et stykke inn i veggen, sannsynligvis satt der før man la på veggplatene.

http://i.imgur.com/YIMEVs2.jpg

http://i.imgur.com/FpmPS22.jpg
Jeg vil ikke sette inn en mindre dør enn det som allerede sitter der.
Samtidig vil jeg bytte samtlige dører i huset, men siden de andre ikke trenger å snus, håper jeg å kunne beholde karmene? Kan man kjøpe dører som passer direkte? Eller må man endre oppheng og lignende?
Fremfor alt, hvordan bytter man ut karmen der det er et must?
Vi trenger å bytte en dør i huset som åpner seg feil vei. Jeg har tidligere aldri byttet hele dører selv, så jeg føler meg minst sagt usikker på dette arbeidet, selv om jeg har renovert hele kjøkkenet selv.
Det som gjør det litt mer komplisert i dette tilfellet er at den gamle karmen er innebygd i veggene på følgende måte:

http://i.imgur.com/Dwt2I2p.jpg

http://i.imgur.com/IxzqFai.jpg
Slik ser det ut på et annet sted hvor jeg ikke skal ha noen karm lenger. Som man kan se, sitter selve rammen et stykke inn i veggen, sannsynligvis satt der før man la på veggplatene.

http://i.imgur.com/YIMEVs2.jpg

http://i.imgur.com/FpmPS22.jpg
Jeg vil ikke sette inn en mindre dør enn det som allerede sitter der.
Samtidig vil jeg bytte samtlige dører i huset, men siden de andre ikke trenger å snus, håper jeg å kunne beholde karmene? Kan man kjøpe dører som passer direkte? Eller må man endre oppheng og lignende?
Fremfor alt, hvordan bytter man ut karmen der det er et must?
Det er bare å ta fram tigersagen og sage bort noen cm av veggen, for eksempel langs med reglene.
De der dørene er ikke direkte innebygd i veggen, i vår kjeller så ble karmene montert samtidig som veggene ble murt opp og før de 2-3 øverste cm ble støpt, samt i første etasje der dørkarmene er en del av veggreglene.
De der dørene er ikke direkte innebygd i veggen, i vår kjeller så ble karmene montert samtidig som veggene ble murt opp og før de 2-3 øverste cm ble støpt, samt i første etasje der dørkarmene er en del av veggreglene.
Ikke helt lett å se hvordan den sitter. Men er det ikke bare på vanlig vis, at karmen er spikret i stendere rundt om? I så fall bør du kunne lokalisere spikene og kappe med et baufilblad eller tigersag. Det gjør det jo mer komplisert siden det allerede er gipset, men det går nok an å løse.
Som plan B: ta en sirkelsag med sløv-klinge og kjør helt enkelt langs med gipskanten fra hver side, slik at snittene møtes i midten. I hjørnene får du ta en håndsag.
Som plan B: ta en sirkelsag med sløv-klinge og kjør helt enkelt langs med gipskanten fra hver side, slik at snittene møtes i midten. I hjørnene får du ta en håndsag.
Vanskelig å forklare men karmen ser ut som en T der selve basen stikker inn i veggen. Basen går mot regelverket og er også skrudd fast der. Basen er deretter omsluttet av veggplater (tre og gips) og ytterst så vokser karmen ut og blir mer eller mindre like tykk som selve veggen (med veggplatene) og der sitter da døren.
Dette betyr at veggplatene sitter fast i basen av karmen, altså den delen som stikker inn i veggen. For å få av karmen måtte jeg dra ut disse stiftene fra den ene siden og på den andre siden satt det skruer som jeg lot være. Brukte brekkjern for å få av karmen. Man kunne ikke ta ut karmen hel selvfølgelig, så den måtte deles, først bunnplaten, deretter kunne man brette inn sidestolpene.
Å få bort den gamle karmen er ikke noe større problem egentlig, det vanskelige blir antagelig å få inn en ny karm som tillater en like stor dør som tidligere? Jeg hadde håpet å slippe å sage opp veggen, i dette tilfellet sitter nemlig noen av platene fast ganske langt ute så da risikerer jeg å ta bort dette. Absolutt kan man sette nye skruer for å holde det på plass, men hvis det kan unngås er det å foretrekke.
Dette betyr at veggplatene sitter fast i basen av karmen, altså den delen som stikker inn i veggen. For å få av karmen måtte jeg dra ut disse stiftene fra den ene siden og på den andre siden satt det skruer som jeg lot være. Brukte brekkjern for å få av karmen. Man kunne ikke ta ut karmen hel selvfølgelig, så den måtte deles, først bunnplaten, deretter kunne man brette inn sidestolpene.
Å få bort den gamle karmen er ikke noe større problem egentlig, det vanskelige blir antagelig å få inn en ny karm som tillater en like stor dør som tidligere? Jeg hadde håpet å slippe å sage opp veggen, i dette tilfellet sitter nemlig noen av platene fast ganske langt ute så da risikerer jeg å ta bort dette. Absolutt kan man sette nye skruer for å holde det på plass, men hvis det kan unngås er det å foretrekke.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 innlegg
normalt sett så skivsikrer man jo vegger så eventuelle karmer går å frilegge. Det holder jo å ha normal åpning i rammen for justermånen og så plater ut til ramkanten, ikke over.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 innlegg
På gamle delen av huset mitt er platen (masonit) spikret direkte på karmen så det trengs ingen listverk, en pen løsning men må man bytte dør må man sage bort langs med regelen og så sette listverk.
Så frem med tigersagen og kapp mellom regel og karm.
Protte
Så frem med tigersagen og kapp mellom regel og karm.
Protte
Det ser ut som om du har lignende vegger som jeg og Protte har. Mine vegger oppe er bygget i 1m segmenter der hvert segment er sammenføyd med "lister" & smal plate.
Det er bare å ta fram sagen og sage veggen rett utenfor karmen. Deretter er det å montere nye stendere mellom gulv/tak og et stykke mellom begge loddrette stenderne rett over der karmens overstykket kommer til å havne.
Dessverre må du nok rive en del gipsplater og kanskje også originalveggplater.
Det er bare å ta fram sagen og sage veggen rett utenfor karmen. Deretter er det å montere nye stendere mellom gulv/tak og et stykke mellom begge loddrette stenderne rett over der karmens overstykket kommer til å havne.
Dessverre må du nok rive en del gipsplater og kanskje også originalveggplater.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 innlegg
Skal karmen byttes kan man jo være ganske bryskt, for eksempel så går det mye lettere å få bort karmen om man først kapper den på noen steder med tigersag, eller lignende maskin. Kan gå på et par minutter.
Ang. å få tak i dører som passer til de gamle karmene. På vanlige byggevarehus kommer du bare til å finne dører med moderne hengsler som ikke passer. Om du sjekker snikkerfabrikker som produserer innerdører vil du finne firmaer som leverer dører med tradisjonelle hengsler. Det finnes en halvdan standard for målene, altså hvor de sitter på døren, om dine holder standardmålene forenkler det, men det finnes firmaer som mot riktig liten ekstrakostnad produserer med hengslene på valgfri plassering.
Sjekk også at dine dører har moderne standardmål, nå til dags produseres dører i jevne 10cm størrelser, tidligere fantes også 5cm intervall som standard. Og det er da målet på døråpningen som menes, altså åpningen som karmen skal passe inn i.
Det finnes firmaer som produserer også uvanlige standardmål mot moderat ekstrakostnad.
Ang. å få tak i dører som passer til de gamle karmene. På vanlige byggevarehus kommer du bare til å finne dører med moderne hengsler som ikke passer. Om du sjekker snikkerfabrikker som produserer innerdører vil du finne firmaer som leverer dører med tradisjonelle hengsler. Det finnes en halvdan standard for målene, altså hvor de sitter på døren, om dine holder standardmålene forenkler det, men det finnes firmaer som mot riktig liten ekstrakostnad produserer med hengslene på valgfri plassering.
Sjekk også at dine dører har moderne standardmål, nå til dags produseres dører i jevne 10cm størrelser, tidligere fantes også 5cm intervall som standard. Og det er da målet på døråpningen som menes, altså åpningen som karmen skal passe inn i.
Det finnes firmaer som produserer også uvanlige standardmål mot moderat ekstrakostnad.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 innlegg
Det står riktignok byta
men jeg kan tolke det som at døren åpnes feil vei og skal bare vendes så da får man være litt forsiktig.
Protte
men jeg kan tolke det som at døren åpnes feil vei og skal bare vendes så da får man være litt forsiktig.
Protte
Hadde håndverkeren på besøk, han kom frem til at det var 8x20 dør som skal inn der og at han kommer til å måtte sage opp veggene litt for å få inn den nye karmen.
De skruene som sitter der og holder platene må flyttes men de trenger ikke sparkles da de vil ende opp under listene.
Jobben ble beregnet til ca 6 timer og skulle koste rundt 2500 kr. For meg som føler meg usikker på akkurat denne jobben så høres det ut som en ok deal.
Jeg kommer selv til å bestille døren og vurderer samtidig å bytte de andre dørene også (uten karm). Problemet der er at de andre dørene har en annen eldre oppheng (ikke den nye i plast). Håndverkeren snakket noe om at det fantes overganger men risikoen er likevel stor for at man må flytte hengslene opp og ned litt.
De skruene som sitter der og holder platene må flyttes men de trenger ikke sparkles da de vil ende opp under listene.
Jobben ble beregnet til ca 6 timer og skulle koste rundt 2500 kr. For meg som føler meg usikker på akkurat denne jobben så høres det ut som en ok deal.
Jeg kommer selv til å bestille døren og vurderer samtidig å bytte de andre dørene også (uten karm). Problemet der er at de andre dørene har en annen eldre oppheng (ikke den nye i plast). Håndverkeren snakket noe om at det fantes overganger men risikoen er likevel stor for at man må flytte hengslene opp og ned litt.
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Føles som karmen burde være spikret innfra?
Om disse 2500 er inkl material så synes jeg det var billig.
Et annet alternativ ville jo vært å kjøpe deg en dør og prøve, det faller seg ganske naturlig.
Vær nøye med håndverkeren at karmen skal festes med karmeskruer, det er ikke alle som bruker det til innerdører.
Om disse 2500 er inkl material så synes jeg det var billig.
Et annet alternativ ville jo vært å kjøpe deg en dør og prøve, det faller seg ganske naturlig.
Vær nøye med håndverkeren at karmen skal festes med karmeskruer, det er ikke alle som bruker det til innerdører.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 innlegg
Hva er så eksepsjonelt bra med karmeskruer?
Klassisk har det vært nok med 6 stk firetommerspiker og kiler.
Jeg kan modernisere litt og bruke 75 mm gipseskruer og kiler (soveromsdøren sitter siden 15 år slik)
Skal man bruke noe mer moderne så er vel karmhylser bedre.
Karmeskruer er som "one shot" man har bare ett forsøk, omtrent som å spikre...
Protte
Klassisk har det vært nok med 6 stk firetommerspiker og kiler.
Jeg kan modernisere litt og bruke 75 mm gipseskruer og kiler (soveromsdøren sitter siden 15 år slik)
Karmeskruer er som "one shot" man har bare ett forsøk, omtrent som å spikre...
Protte
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Man skal aldri måtte justere en innerdør, men har man massive dører så er det uunngåelig med tiden, og da er karmskruen uvurderlig. Ja, jeg er enig, karmhylse fungerer like bra.prototypen skrev:Hva er så eksepsjonelt bra med karmskrue?
Klassisk har det klart seg med 6 stk firetommersspiker og kiler.
Jeg kan modernisere litt og bruke 75 mm gipsskrue og kiler (soveromsdøren sitter der i 15 år så)
Karmskrue er som "one shot" man har bare ett forsøk, omtrent som å spikre...
Protte
Jeg synes ikke man skal gå ut fra "hva som holder"
Hjalp broren min å rive ut en innerdør i garasjen, tidligere eier hadde gjort det sånn at det holdt bra, morsomt å få bort. Den var spikret med ~7-8 5"spiker i hver karmenside, deretter fastmurt mot veggene, og overliggeren var faststøpt i en betongbjelke ovenfor.
Man gjør som man vil, men jeg vil gjøre det smidig for den som er nr 2 på ballen
Klikk her for å svare