Hei alle kunnskapsrike!

Hus fra 1920 med pusset fasade.

Ifølge bildet har jeg et vindu som er helt kass.

Nå vurderer jeg å bytte ut vinduet med en verandadør eller dør i stedet, og bygge uteplass på utsiden.

Finnes det noen problemer med å bare gjøre åpningen større under vinduet? Langsidene og ovenfor vinduet kan forbli som de er, bare utvide åpningen under vinduet.

Som dere ser på bildet utenfra er veggen i høyeste grad bærende :)

Spørsmål 2 er tror dere det vil se merkelig ut med en dør/verandadør der?

Veldig takknemlig for svar!

Husfasade fra 1920 med satt markert område rundt vindu, foreslått for endring til dør eller verandadør. Tre hvite hagemøbler på plenen foran huset.
Et gammelt pusset vindu, delvis dekket med brett, og en rød markering som foreslår hvor veggen kan brytes opp for en ny dør eller vindusdør.
Et vindu innendørs markert med rød strek, omgitt av gardiner, en stol foran, parkettgulv og en TV på høyre side.

Ingen mening?

Bare i med vinkelslip og frem med slegga eller har jeg gått glipp av noe?

Ja, byggelov for eksempel?

Stefan N skrev:
Ja, bygglov tex?
Bortsett bygglov jeg tenker om det finns risikoer for konstruksjonens holdbarhet gjennom å ta opp hullet nedenfor vinduet?

Nei det er ingen problem å åpne opp nedover. Så lenge du ikke utvider åpningen er det bare å sage opp.

Takk for svar, da gjenstår utseendet, hva tror dere, vil det se dumt ut fra utsiden?

Jeg vurderer faktisk en helt vanlig ytterdør uten vindu? :)

T
Hei!

Det burde være avvekslet med en form for bjelke over vinduet, og så lenge du ikke utvider hullet, har jeg vanskelig for å tro at det skal være noe problem med å bytte til en verandadør. Den nye karmen bærer jo opp samme vekt som vinduskarmen – hvilket ikke burde være så mye om det finnes en bjelke eller lignende i dag.

Utseendemessig er det nok lurt å ha en dør som ligner andre dører på huset om det finnes noen. Den bør nok også tilpasses husets alder for øvrig, dvs. ikke helglassert, men med en brystning i kne- eller til og med i samme høyde som vinduets underkant. Males i samme farge som de eksisterende vinduene utvendig.

En vegg med et vindu og en parabolantenne, med skygger fra trær og skyer reflektert i glasset.

Slik ser det ut over vinduet. Tror dere en helt hvit eller helt svart dør hadde sett malplassert ut? Altså ikke vindusdør.

T
Ettersom døren skulle føre rett inn i det som ser ut til å være en stue, vil det nok bli vanskelig fra innsiden. Fra utsiden vil nok de fleste synes at det ser ut som om døren skal føre inn i en form for gang/entré, så ja, det vil nok se malplassert ut.

Så avhenger det vel litt av hvordan det skal se ut på utsiden med trapp/veranda eller lignende, men jeg ville ikke fjerne vinduet og erstatte med en hel dør uten å prøve å finne en mer tradisjonell dør med vindu i.

Dørens underkant vil slutte der den svarte sokkelen slutter. Akkurat i henhold til de røde linjene på bildet. Spørsmålet er da om terrassen skal tangere dørterskelen eller om man skal ha terrassen i nivå med bakken med trapp fra døren ned til terrassen.

Fordeler/ulemper?

Jeg har uteplass et annet sted så egentlig trengs her bare en mindre terrasse til å sole seg på og ta en kaffe. Ellers hadde det kanskje vært penest å ha terrasse rektangulært langs hele gavlen på huset?

Eller en mindre terrasse sentrert midt på gavlen?

Synspunkter?

Enkelhet, pris og funksjon går foran design for dette prosjektet :)

Kikket rundt på terrassedører kommer betydelig billigere lurer på om jeg monterer en 90 dør i 100 hullet.

Går dette hvordan dekker man best de 10 ekstra centimeterne går dette å løse på noe enkelt bra måte?

Det enkleste og antagelig peneste er å kjøpe en 100 dør direkte, jeg ville nok også satt inn en helglasset dør, ser litt mørkt og dystert ut i rommet innenfor. Husk at lysinnslippet fra vinduet forsvinner hvis dere setter inn en ytterdør.

Jante

Har fått tak i en 90 dør. Kan man sette 45mm regel på hver side av døren som man plugger ordentlig i veggen og deretter dekker med "foder på utsiden" malt i samme farge som dørenes karm? (Døren tenkte jeg å skumme og skru i de nye reglene)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.