O
Hei!

Vi har funnet et teglhus fra 70-tallet som vi er interessert i. Det litt merkelige med huset er at det har fem forskjellige innganger. Hvorfor man har så mange innganger forstår jeg ikke. Uansett, vi har lagt inn et bud på det og begynte å fundere på hvordan man kunne redusere antallet innganger.

Hovedinngangen og grovinngangen er vanlige ytterdører, de andre tre er terrassedører med 1 fylling og 1 rute. Hvis man skulle ønske å fjerne innganger og sette glass i stedet, hvordan gjør man det penest/mest praktisk på et teglhus? Jeg fant denne tråden, men den er 10 år gammel. Så kanskje finnes det noen med litt mer innsikt/inspirasjon om dette?

Gjerne om noen har gjort noe lignende og har lyst til å dele litt inspirasjonsbilder.

Edit: Legger ved et bilde av plantegningen med inngangene.

• Plantegning av et hus fra 70-tallet med fem innganger markert i rødt; hovedinngang, grovinngang og tre terrassedører.
Åsa Lund
Altandør kan man jo ikke låse opp utenfra så om man skal være pirkete er det jo en utgang innenfra og ikke motsatt.

Hadde det vært mitt hus hadde jeg beholdt alle dørene. Muligens byttet ut så det ble altandører med glass helt ned til gulv.

• Liker
Pin
  • Laddar…
Nja, altandører finnes jo selvfølgelig også med lås fra utsiden, men kanskje ikke det vanligste.
Ang hva som blir penest til et teglhus er jo opp til hver og en, men det er jo ingen som helst problem å bytte en altandør
mot et fast vindu f.eks., det sitter jo på samme måte som en altandør.

• Liker
order66
  • Laddar…
O
J Jörgen Ö skrev:
Nja, altandører finnes jo selvfølgelig også med lås fra utsiden, men kanskje ikke det vanligste.
Ang hva som blir penest til et teglhus er jo opp til hver og en, men det er jo ingen som helst problem å bytte en altandør
mot et fast vindu f.eks., det sitter jo på samme måte som en altandør.
Jeg antar at problemet blir hvis man vil inkludere tegl når man murer igjen en altandør. Å finne det og at det kanskje ser rart ut hvis det ikke er samme nyanse i teglet.

O order66 skrev:
Jeg antar at problemet blir om man vil inkludere tegl når man skal sette igjen en terrassedør. Å finne det og så at det kanskje ser rart ut om det ikke er samme nyanse i teglet.
Så er det, selv om det går, men spørsmålet er vel om det er verdt jobben!?
Personlig ville jeg ikke synes det.

janwide
Vi byttet et stort, høyt vindu mot et lavere. Har teglfasade, og de som bygde huset hadde passende nok lagt bort en haug med originalteglet. I annet tilfelle blir det å prøve å finne samme tegl som resten av fasaden. Det går nok med en smule stahet!

• Liker
order66
  • Laddar…
O
janwide janwide skrev:
Vi byttet et stort, høyt vindu mot et lavere. Har tegelfasad og de som bygde huset hadde passende nok lagt unna en haug med originalteglet. I annet fall blir det å forsøke finne samme tegel som øvrige fasaden. Det går nok med en liten dose stahet!
Undres da om det finnes noen måte å finne ut nøyaktig hvilket tegel som er brukt?

Åsa Lund
Det vanskelige blir å finne riktig type tegl. Er det svensk tegl kan det bli nærmest umulig siden praktisk talt alle svenske teglverk har stengt.
Deretter må du bygge litt innervegg på innsiden også...

• Liker
order66
  • Laddar…
richardtenggren
Vi løste det ved å rive bort teglet og sette opp trefasade ;)

Tegelbruket som laget teglet til huset vårt brant ned i forbindelse med at huset vårt ble bygget, det var vel litt av en avart av profil også. Ganske bedrøvelig faktisk :p Da vi uansett bygde ut valgte vi å tilpasse oss området og sette opp trefasade.

• Liker
order66
  • Laddar…
O
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi løste det ved å rive bort teglverket og sette opp trepanel ;)

Tegelverket som laget teglene til huset vårt brant ned i forbindelse med at huset vårt ble bygget, det var vel litt av en avart av profil også. Ganske bedrøvelig faktisk :p Da vi uansett bygget ut, valgte vi å tilpasse oss området og sette trepanel.
Kunne man få se et bilde av løsningen deres? Eller mener du at dere satte trepanel på hele huset?

richardtenggren
Altså vi rev jo bort alt murstein, tror jeg har postet et bilde tidligere, men forstår hvis det ikke er aktuelt.

Men den murstein kanskje er av vanligere sort også?

janwide
En begynnelse kan jo bare ta et par nærbilder av din nåværende tegl og legge ut på denne siden. Kanskje noen har en liten haug som passer!

• Liker
order66
  • Laddar…
O
janwide janwide skrev:
En start kan jo være å ta noen nærbilder av ditt nåværende tegl og legge ut på denne siden. Kanskje noen har en liten haug som passer!
Smart! Bra tips om vi vinner budgivningen og vil endre!

O
richardtenggren richardtenggren skrev:
Altså vi rev jo bort alt tegl, tror jeg har postet et bilde tidligere, men forstår om det ikke er aktuelt.

Men det tegl kanskje er av vanligere sort også?
ja nå er jeg med. Jeg trodde du mente at dere satte trefasade og vindu på en liten del fordi det tidligere var dør.

Er det vanlig å gjøre så? Rive tegl og sette trefasade?

richardtenggren
O order66 skrev:
ja nå er jeg med. Jeg trodde du mente at dere satte trefasade og vindu på en liten del fordi det tidligere hadde vært dør.

Er det vanlig å gjøre så? Rive teglsteinen og sette trefasade?
Trolig ikke, men vi bor i et gammelt fiskevær så teglstein passet ikke inn her. Samtidig skulle vi bygge ut og det var jo ikke mulig å få tak i vår teglstein. Vi vurderte også å pusse huset men det ville være vanskelig å få pent på egen hånd og ikke muliggjøre noen tilleggsisolasjon.

Dere kan kanskje pusse den biten som dere setter igjen, hvis det er vanskelig å matche teglsteinen? :)

• Liker
order66
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.