Har et hus med en utbygging utført i 1969. Utbyggingen er et kjellerrom med fliseterrasse ovenpå, som er utendørs. Terrassen, som er kjellerens tak, er bygd opp av lettbetongbjelker med påstøpt betong, totalt ca. 20 cm tykt. Alt henger litt (ca. 20 mm på midten) med synlige sprekker i taket og på flisene ovenfor. Ved regn samler vann seg i midten som jeg må skrape bort. Har begynt å fjerne løse fliser og innser at det er på tide å bytte dem ut. Da ser jeg at flisene er limt på avrettingsmasse (er mer som løs sand nå) som i sin tur ligger på et fuktsperrende lag av tjære og tjærepapp oppå betongen.
Min plan er å fjerne alle fliser og avrettingsmasse og støpe på ny, men skal jeg fjerne tjærepappen og legge på ny, eller velge en moderne tetting slik som å lime våtromsfolie på avrettingsmassen? Kan jeg la betongdekke henge videre og anta at det har "satt seg". Jeg kan støtte opp nedenfra mens arbeidet med legging av nye fliser pågår, eller endog montere en permanent støttebjelke. Vil helst slippe å rive alt. Terrassen er 3,5x8 meter. Takk for råd og erfaringer.