Tenkte bytte mine dørkarmer da de er av eldre modell og gabondørene er skikkelig stygge og slitne. Dørene er ujevne mot dørblad osv., så tenkte nå rive ut helvetet. 5 stk. karmer blir det totalt er tanken.
Hvordan ser det ut rundt karmen i et hus der det er tretex i veggene? I dag er dørkarmen 818x2066mm. Dørbladet er da 722x2013mm.
Hvor mekkete er det å bytte til en karm for eksempel denne? https://www.byggmax.se/dörrar/karm-och-tröskel/dörrkarmar/karmpaket-vit-p6612001
Karmpakke Hvit
80x200cm, tykkelse på karmen 93mm, inkl. overstykket og terskel 80 cm 200 cm 92 mm
Alt.:
Karmpakke Hvit
80x210cm, tykkelse på karmen 93mm, inkl. overstykket og terskel 80 cm 210 cm 92 mm
Hvordan ser regelverket ut inne i veggen? Tror karmen er satt sammen og kun limt sammen i fingerskjøter i hjørnene..
Må man fjerne stendere rundt for å mekke inn karmen, er det da bare frem med sirkelsagen og sage opp? Sitter det doble stendere så man klarer seg, eller må man feste nye?
Nei det er dette som er litt krukset. Det ser ut som at karm og fôr sitter sammen i ett stykke. Det er heller ikke noen skruer i sidene på karmen eller oppe ved overstykke. Så det er ikke mye å ta løs direkte..
Så det brune fôret er karmen..
Edit: Forsøkte å fjerne bilde men gikk ikke, nå kommer den rette
Dørkarmen kan være sammenbygd med veggen i pre-fab-element, slik er det i vårt hus fra 1966. Våre dørkarmer har freste spor utover som sponplatene som utgjør veggen er limt i. Det finnes altså ingen stendere direkte rundt karmen, selve karmen utgjør stender, fôr og karm i ett. Hvis det er sånn, er det bare å ta fram sirkelsagen og sage rundt karmen. Deretter må man felle inn stendere mellom veggplatene for å få noe å feste den nye karmen i.
Jeg vil si at det er som du beskriver. Jeg har kjøpt huset av min pappa, han rev en dør for 20 år siden og sa at det var bygget sammen med stenderverket, men husker ikke nøyaktig hvordan det så ut. Men at karm, foring og hele kittet er et stykke..
Hvordan fester man disse nye stenderne? Er det bare å skru stenderen i veggen fra begge sider? Altså sette stender på hver side og over overliggeren?
Dørkarmen kan være sammenbygd med veggen i pre-fab-elementer, slik er det i vårt hus fra 1966. Våre dørkarmer har freste spor utover som sponplatene som utgjør veggen er limt i. Det finnes altså ingen stendere direkte rundt karmen, selve karmen utgjør stender, listverk og karm i ett. Hvis det er slik så er det bare å ta fram sirkelsagen og sage rundt karmen. Deretter må man legge inn stendere mellom veggplatene for å få noe å feste den nye karmen i.
Dørkarmen ser ut til å være 818x2066. Da burde det ikke være så vanskelig å få inn en karm med målene 790x2090x68? Trenger egentlig bare ta opp døren på toppen. Dere som bor i tretex hus, hvordan ser det ut over dørene? Er det planker der, eller stendere? Uansett burde man bare kunne skjære av litt materiale med sirkelsagen og så sette inn karmen?
Hvorfor skal du bytte karmen?
Min sønn ville bytte dører i sin BRF som var fra 60-tallet. Han fant på nettet nye dørblad som er laget for å passe gamle karmer. Og det gjorde de som et smack!
Kan være litt dyrere dørblad, men man slipper alt arbeid bortsett fra å kanskje slipe/male de gamle karmene.
Hvordan fester man disse nye reglene? Er det bare å skru regelen i veggen fra begge sider? Dvs, sette regel på hver side og over overliggeren?
Ja, slik var det hos meg. Men avstanden mellom veggskivene var ikke i henhold til en standardregel, mener jeg at det var 50 mm, så det krevdes tilpassede (kløvde) regler.
Hvorfor skal du bytte karmen?
Min sønn ville bytte dører i sin BRF som var fra 60-tallet. Han fant på nettet nye dørblad som er laget for å passe gamle karmer. Og de passet perfekt!
Kan være litt dyrere dørblad, men man slipper alt arbeidet bortsett fra å kanskje slipe/male de gamle karmene.
Jeg vil helst bytte dørkarmene fordi de er veldig stygge, slitte, dørene er skjeve i karmen, ulike sprekker overalt og ikke justerbare.