Med anledning av at jeg kommer til å heve innergulvet, måtte jeg bytte ytterdør og har nå saget ny åpning. Over døren satt tidligere lecablokker som var murt inn langs kantene mot andre blokker. For øvrig er kjelleren bygget av en blanding med betongblokker (hullstein) og lecablokker. Huset i seg selv er et trehus.
Jeg trengte å komme ca 3-4 cm over lecablokken. Der satt det visst armeringsjern sammen med betong. Så ganske sprøtt ut. Denne kaken med armeringsjern er ca 5 cm tykk. Det går to armeringsjern tvers over åpningen. Jeg trenger å fjerne disse jernene og betongen som finnes igjen etter min demontering. Men spørsmålet er... hva skal jeg erstatte det med? Den nåværende føles langt fra noe kraftig.
Siden jeg har noen gjennomgående kabler som er nærme, er det ikke mye mulighet til å leke hvordan som helst. En liten tanke... Ville det gå å bolte fast en stålprofil formet som en U, som går et stykke langs innsiden, opp og ned på den andre siden?
Eller har dere noen gode forslag?
Jeg trengte å komme ca 3-4 cm over lecablokken. Der satt det visst armeringsjern sammen med betong. Så ganske sprøtt ut. Denne kaken med armeringsjern er ca 5 cm tykk. Det går to armeringsjern tvers over åpningen. Jeg trenger å fjerne disse jernene og betongen som finnes igjen etter min demontering. Men spørsmålet er... hva skal jeg erstatte det med? Den nåværende føles langt fra noe kraftig.
Siden jeg har noen gjennomgående kabler som er nærme, er det ikke mye mulighet til å leke hvordan som helst. En liten tanke... Ville det gå å bolte fast en stålprofil formet som en U, som går et stykke langs innsiden, opp og ned på den andre siden?
Eller har dere noen gode forslag?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Du mener som en karm av stål? Burde vel fungere så lenge den flytter trykket ovenfor ned mot bakken. To stolper og en bjelke oppå.
Alternativt murede sider (typ teglstein) med bjelke oppå disse.
Alternativt murede sider (typ teglstein) med bjelke oppå disse.
Har dessverre ikke plass til å mure opp to sider.S Småbrukaren skrev:
Det føles som belastningen i døråpningen ikke kan være særlig stor.
1) Med tanke på tidligere konstruksjon som virker spinkel. Det virker som den ble til ved at de først muret inn lecablokker over døren med døren på plass. Deretter la de betong og to armeringsjern i. Så oppå med de andre hulblokksblokkene oppå støpingen.
2) Det er et trehus så det går en syll tvers over. Den burde jo ta størstedelen. Åpningen for døren er 91 cm.
Burde man ikke bare kunne slenge opp et par små stålprofiler. Type L-profil eller T-profil 40x40 mm, 3 mm stål? Med to L-profiler på hver side i overkanten, innfelt i veggen?
Kan dette være et alternativ?
At jeg flytter posisjonen på døren, enten innover eller utover? isåfall må jeg muligens flytte en av dagens armeringsjern noe og deretter støpe inn disse igjen. Da vil den nye bjelken havne omtrent på nivå med nedre kant av dørens overstykket. I dag hadde jeg ca 89mm fra fasadekant til armeringsjernet. Karmen er 92mm.
Spørsmålet er isåfall....skal jeg ha døren i flukt med ytterveggen? Eller om jeg flytter den innover i stedet (kommer til å legge ut gipsvegg på innsiden uansett).
At jeg flytter posisjonen på døren, enten innover eller utover? isåfall må jeg muligens flytte en av dagens armeringsjern noe og deretter støpe inn disse igjen. Da vil den nye bjelken havne omtrent på nivå med nedre kant av dørens overstykket. I dag hadde jeg ca 89mm fra fasadekant til armeringsjernet. Karmen er 92mm.
Spørsmålet er isåfall....skal jeg ha døren i flukt med ytterveggen? Eller om jeg flytter den innover i stedet (kommer til å legge ut gipsvegg på innsiden uansett).
Døren trenger å være i prinsippet i flukt med den veggen du åpner mot. Ellers vil dørbladet treffe veggen og du kan ikke åpne mer enn typ 95 grader.A Andy82 skrev:Kan dette være et alternativ?
At jeg flytter posisjonen på døren, enten innover eller utover? isf må jeg eventuelt flytte en av dagens armeringsjern noe og deretter støpe inn disse igjen. Da vil den nye bjelken havne omtrent i nivå med nedre kant av dørens overkarm. I dag hadde jeg ca 89mm fra fasadekant til armeringsjernet. Karmen er 92mm.
Spørsmålet er isf....skal jeg ha døren i flukt med ytterveggen? Eller om jeg flytter den inn i stedet (kommer til å lekte ut gipsvegg på innsiden uansett).
Det har du helt rett i.Viktor.J skrev:
Dog har døra sittet på en slik måte at den ikke har kunnet åpnes mer enn 95 grader pga "kjellerinngangsgropen". Nå, når jeg har flyttet døra ytterligere mot den ene siden fordi døra er 5cm bredere, vil døra begrenses til ca. 91 grader nå. Men jeg tror nok at det eneste alternativet ville være å flytte døra ut. Tidligere har den sittet med en ca. 10cm nisje.
Klikk her for å svare